PKP Intercity zamierza kupić 20 lokomotyw elektrycznych (3kV DC), dostosowanych do prędkości 160 km/h. Pojazdy wyposażone w nowoczesny system bezpieczeństwa ETCS (poziom L1 i L2) będą obsługiwały relacje krajowe.
- Dwadzieścia nowych lokomotyw to kolejna „cegiełka” w realizacji naszej strategii inwestycyjnej. Zamówione pojazdy pozwolą lepiej wykorzystywać nowe i zmodernizowane wagony, których cały czas przybywa dzięki realizowanym umowom. Zapewnią również płynniejsze funkcjonowanie i realizację rozkładu dzięki zwiększaniu rezerw taboru - przekazał Jarosław Oniszczuk z PKP Intercity.
Zgodnie z ogłoszoną strategią spółka zamierza całkowicie odnowić flotę do 2030 roku. Inwestycja wyceniana na 24,5 mld złotych sprawi, że IC będzie miało do dyspozycji 429 lokomotyw, czyli o 11 proc. więcej niż aktualnie. Do 109 sztuk wzrośnie liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przewoźnik planuje też wprowadzenie nowości takich jak pojazdy hybrydowe (35 szt.) i siedmiowagonowe składy dwupiętrowe (38 szt.). Ponadto PKP zmodernizuje 2466 wagonów pasażerskich.
PKP kupuje polskie lokomotywy Newag
W przyszłym roku PKP Intercity odbierze pierwszą lokomotywę wielosystemową, produkowaną w małopolskim zakładzie Newag. Łącznie na tory ma wyjechać 10 takich maszyn, choć umowa umożliwia rozszerzenie zakupu o kolejne 5 lokomotyw. Pojazdy te będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/h.
Jak dodaje przewoźnik, lokomotywy produkowane przez Newag dzięki możliwości korzystania z linii o różnych systemach zasilania, dostosowane są do obsługi połączeń zagranicznych. Nowe maszyny będą mogły być eksploatowane w Polsce, Czechach, Austrii, Niemczech, Słowacji oraz na Węgrzech.
- Kolejne 45 lokomotyw wielosystemowych wzmocni flotę przewoźnika w ramach projektu zakupu pojazdów wraz z 38 siedmiowagonowymi składami piętrowymi typu push-pull. W lipcu br. PKP Intercity ogłosiło wymagania techniczne dotyczące pojazdów. Spółka planuje wyłonić wykonawcę zamówienia jeszcze w tym roku. Pociągi będą dostosowane do prędkości 200 km/h - czytamy w komunikacie PKP.
Niebawem na torach pojawią się też lekkie lokomotywy spalinowe produkowane przez CZ Loko. Będą one wykorzystywane do prowadzenia prac manewrowych, a także formowania składów na bocznicach.
Źródło: PKP
Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?