PKP Intercity zamówi 20 nowych lokomotyw. Pojadą z prędkością do 160 km/h

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
PKP Intercity kupuje 20 lokomotyw elektrycznych w ramach strategii inwestycyjnej wartej około 24,5 mld złotych.
PKP Intercity kupuje 20 lokomotyw elektrycznych w ramach strategii inwestycyjnej wartej około 24,5 mld złotych. Karolina Misztal/Polska Press
PKP Intercity zamierza kupić 20 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych, które obsługiwać będą połączenia krajowe. Spółka informuje, że ogłoszony przetarg jest częścią strategii inwestycyjnej, zakładającej odnowienie lub zmodernizowanie całej floty do 2030 roku. Łączny koszt inwestycji taborowych wyniesie 24,5 mld złotych.

PKP Intercity zamierza kupić 20 lokomotyw elektrycznych (3kV DC), dostosowanych do prędkości 160 km/h. Pojazdy wyposażone w nowoczesny system bezpieczeństwa ETCS (poziom L1 i L2) będą obsługiwały relacje krajowe.

- Dwadzieścia nowych lokomotyw to kolejna „cegiełka” w realizacji naszej strategii inwestycyjnej. Zamówione pojazdy pozwolą lepiej wykorzystywać nowe i zmodernizowane wagony, których cały czas przybywa dzięki realizowanym umowom. Zapewnią również płynniejsze funkcjonowanie i realizację rozkładu dzięki zwiększaniu rezerw taboru - przekazał Jarosław Oniszczuk z PKP Intercity.

Zgodnie z ogłoszoną strategią spółka zamierza całkowicie odnowić flotę do 2030 roku. Inwestycja wyceniana na 24,5 mld złotych sprawi, że IC będzie miało do dyspozycji 429 lokomotyw, czyli o 11 proc. więcej niż aktualnie. Do 109 sztuk wzrośnie liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przewoźnik planuje też wprowadzenie nowości takich jak pojazdy hybrydowe (35 szt.) i siedmiowagonowe składy dwupiętrowe (38 szt.). Ponadto PKP zmodernizuje 2466 wagonów pasażerskich.

PKP kupuje polskie lokomotywy Newag

W przyszłym roku PKP Intercity odbierze pierwszą lokomotywę wielosystemową, produkowaną w małopolskim zakładzie Newag. Łącznie na tory ma wyjechać 10 takich maszyn, choć umowa umożliwia rozszerzenie zakupu o kolejne 5 lokomotyw. Pojazdy te będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/h.

Jak dodaje przewoźnik, lokomotywy produkowane przez Newag dzięki możliwości korzystania z linii o różnych systemach zasilania, dostosowane są do obsługi połączeń zagranicznych. Nowe maszyny będą mogły być eksploatowane w Polsce, Czechach, Austrii, Niemczech, Słowacji oraz na Węgrzech.

- Kolejne 45 lokomotyw wielosystemowych wzmocni flotę przewoźnika w ramach projektu zakupu pojazdów wraz z 38 siedmiowagonowymi składami piętrowymi typu push-pull. W lipcu br. PKP Intercity ogłosiło wymagania techniczne dotyczące pojazdów. Spółka planuje wyłonić wykonawcę zamówienia jeszcze w tym roku. Pociągi będą dostosowane do prędkości 200 km/h - czytamy w komunikacie PKP.

Niebawem na torach pojawią się też lekkie lokomotywy spalinowe produkowane przez CZ Loko. Będą one wykorzystywane do prowadzenia prac manewrowych, a także formowania składów na bocznicach.

Źródło: PKP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu