Spis treści
Morska energetyka wiatrowa: Baltic Towers jako przełomowy projekt
Powstająca w Gdańsku fabryka Baltic Towers, współtworzona przez ARP, ma być największym i najnowocześniejszym zakładem produkcji wież wiatrowych w Europie. Zakład za 200 mln euro, z planem produkcji 150 wież rocznie, zatrudni około 500 osób. Budowa postępuje zgodnie z harmonogramem, a otwarcie fabryki planowane jest na drugi kwartał 2025 r.
Minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski, podczas wizyty na placu budowy podkreślił, że inwestycja wpisuje się w cele transformacji energetycznej i rewitalizacji terenów poprzemysłowych.
Projekt otrzymał 300 mln zł wsparcia z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Wodorowa przyszłość – ambitne plany na Śląsku
Kolejnym priorytetem ARP jest budowa fabryki wodoru, najprawdopodobniej na Śląsku, która pochłonie od 1,5 do 2 mld euro. Wodór, określany jako paliwo przyszłości, ma odegrać kluczową rolę w dekarbonizacji przemysłu i transportu. Projekt zakłada wykorzystanie środków z Europejskiego Banku Wodorowego.
Rekordowy kontrakt kolejowy z FPS H. Cegielski
Fabryka Pojazdów Szynowych - H. Cegielski, której większościowym udziałowcem jest ARP, podpisała kontrakt z PKP Intercity na dostawę 300 wagonów, z możliwością rozszerzenia zamówienia o 150 kolejnych. To największy kontrakt w historii przewoźnika, o wartości 4,239 mld zł, który może wzrosnąć do 6,358 mld zł.
Pierwsze wagony, zaprojektowane z myślą o podwyższonym komforcie podróży i prędkości do 200 km/h, mają trafić na tory w 2028 roku. To historyczny kontrakt, który zapewni FPS - H. Cegielski stabilne źródło dochodów na lata i stworzy wiele nowych miejsc pracy.
Wsparcie dla sektora obronnego
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie Sił Zbrojnych, ARP we współpracy z Grupą Azoty, Polską Grupą Zbrojeniową i MESKO, planuje budowę fabryki nitrocelulozy i prochów wielobazowych w Polsce. Projekt ma uniezależnić kraj od zagranicznych dostaw strategicznych materiałów i wspierać produkcję amunicji wielkokalibrowej.
Podpisano także list intencyjny z NITROERG S.A. dotyczący rozwoju produkcji zaawansowanych materiałów wybuchowych.
Polska a odbudowa Ukrainy
ARP chce wykorzystać swoją infrastrukturę, w tym Euroterminal Sławków i Terminale Przeładunkowe Sławków-Medyka, w procesie odbudowy Ukrainy. Terminale, dostosowane do szerokotorowych pociągów, mogą stać się kluczowym węzłem transportowym, wspierając wymianę handlową z Ukrainą. Planowana budowa platformy przeładunkowej za 30 mln zł w Sławkowie podkreśla strategiczne znaczenie tego miejsca.
Audyty i działania naprawcze
Przeprowadzone w ARP audyty wykazały nieprawidłowości na łączną kwotę 415 mln zł, dotyczące m.in. ryzykownych inwestycji poprzedniego zarządu.
Obecne działania naprawcze, polegające na optymalizacji procesów i cięciu kosztów, pozwoliły na osiągnięcie rekordowych wyników finansowych. Na koniec sierpnia 2024 r. przychody ARP S.A. były o 63% wyższe od planu, a skumulowany wynik netto przekroczył założenia o 278,79%.
Działania naprawcze spotkały się z oporem osób powiązanych z poprzednim zarządem, co utrudnia pracę obecnemu kierownictwu.
