Nowe wagony sypialne na trasach międzynarodowych
PKP Intercity rozpoczęło proces zakupu 35 wagonów sypialnych, co potwierdził prezes spółki, Janusz Malinowski. Nowe wagony mają być przeznaczone do obsługi tras międzynarodowych, co jest odpowiedzią na zmieniające się potrzeby rynku.
– W tej chwili trwa RFI (Request for information - red.) dla 35 wagonów sypialnych. Pytamy rynek o podstawowe warunki, na jakich mogłoby być zrealizowane to zamówienie. To jest pierwszy etap przygotowania się do przetargu, który myślę, że będzie ogłoszony w tym roku –powiedział Malinowski.
Zapotrzebowanie na wagony sypialne w Polsce maleje, ponieważ czasy przejazdów się skracają, co powoduje zmniejszenie liczby nocnych połączeń krajowych. Jednakże, w kontekście międzynarodowym, popyt na tego typu usługi rośnie. PKP Intercity planuje zatem rozbudowę swojej oferty międzynarodowej w nadchodzących latach.
Obecna flota i przyszłe plany
Obecnie PKP Intercity dysponuje 39 wagonami sypialnymi oraz 16 kuszetkami. W ramach umowy z Fabryką Pojazdów Szynowych - H. Cegielski, spółka planuje odbiór pierwszych wagonów dzienno-nocnych w 2026 roku. Zamówienie obejmuje 300 nowych wagonów, z czego 26 to wagony dzienno-nocne, a dodatkowe 13 przewidziano w opcji.
– W Polsce - biorąc pod uwagę, że czasy jazdy się skracają - relacji pociągami nocnymi jest coraz mniej. Generalnie największe zapotrzebowanie na te wagony jest w komunikacji międzynarodowej. Planujemy oczywiście rozbudowę oferty międzynarodowej w kolejnych latach – stwierdził Malinowski.
PKP Intercity, jako największy polski operator kolejowy, obsługuje połączenia pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. W 2024 roku przewoźnik przewiózł 78,5 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 15 proc. w porównaniu do roku poprzedniego i o 33 proc. w porównaniu do 2022 roku.
Prognozy i rozwój usług
PKP Intercity oferuje podróże w czterech kategoriach pociągów: Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC), które są połączeniami ekonomicznymi, oraz Express InterCity (EIC) i Express InterCity Premium (EIP), obsługiwane przez pojazdy Pendolino, które oferują połączenia ekspresowe.
Przewoźnik zakłada dalszy wzrost liczby pasażerów. Szacuje się, że w bieżącym roku liczba przewiezionych pasażerów wzrośnie do 88 mln, a do 2030 roku osiągnie 110 mln. Te ambitne plany są częścią strategii rozwoju PKP Intercity, która ma na celu zwiększenie dostępności i komfortu podróży kolejowych zarówno w kraju, jak i za granicą.
Podsumowując, zakup nowych wagonów sypialnych to strategiczny krok PKP Intercity w kierunku rozwoju oferty międzynarodowej. Dzięki temu przewoźnik będzie mógł lepiej odpowiadać na potrzeby pasażerów podróżujących na dłuższych trasach, jednocześnie zwiększając swoją konkurencyjność na rynku europejskim.
źródło: PAP
