Spis treści
PKP Intercity z nowymi wagonami za ponad 4,2 mld zł
Pod koniec 2022 roku PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 300 nowych wagonów, z opcją na kolejnych 150. Rok później przewoźnik otworzył oferty złożone przez dwóch producentów: H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych z Poznania oraz NEWAG z Nowego Sącza. Kontrakt zawiera też prawo opcji na dodatkowe 150 wagonów. Wartość kontraktu z opcją to 6 mld 357,9 mln zł.
– Właśnie rozstrzygnęliśmy największy w historii spółki przetarg pod względem liczby pojazdów. Dzięki realizacji tego zamówienia w 2028 roku będziemy dysponować minimum 300 wagonami różnego typu, zaprojektowanymi w nowym designie, co pozwoli zaoferować pasażerom nowy standard podróży i zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z przejazdów dalekobieżnych – powiedział cytowany w komunikacie członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk.
Nowe wagony będą dostosowane do prędkości podróżnej 200 km/h.
Spółka na inwestycje do 2030 roku wyda 27 mld zł. Co się zmieni?
Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać około dwa razy więcej pociągów, zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie i zaoferować podróżnym wysoki standard podróży. Aby to osiągnąć, spółka przyjęła strategię "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.
PKP Intercity przeznaczyło już 11 mld zł na modernizację swojego taboru. Spółka zmodernizowała już ponad 900 wagonów, a od marca do floty przewoźnika dołączy kolejnych 40 wagonów po modernizacji. Spółka kupiła też 81 nowych wagonów. PKP Intercity zmodernizowało ponadto 167 lokomotyw i kupiło 43 nowe. W maju i czerwcu tego roku spółka otrzyma kolejne nowe lokomotywy typu Griffin. Spółka zmodernizowała ponadto 14 EZT-ów typu ED74 i kupiła 12 nowych EZT-ów typu FLIRT.
Spółka planuje ponadto do końca marca tego roku ogłosić przetarg na 23 elektryczne zespoły trakcyjne, które będą mogły przewozić pasażerów z prędkością 250 km/h.
Źródło: