Grupa PSB Handel wielkim liderem rankingu 100 największych firm województwa świętokrzyskiego Złota Setka 2021. Jak odniosła sukces?

Marzena Smoręda
Marzena Smoręda
Od lewej: Waldemar Podsiadło – członek zarządu i Mirosław Lubarski dyrektor zarządu.
Od lewej: Waldemar Podsiadło – członek zarządu i Mirosław Lubarski dyrektor zarządu. Fot. archiwum
Wielkim liderem zestawienia 100 największych firm województwa świętokrzyskiego Złota Setka 2021 jest w tym roku, podobnie jak w ubiegłym, Grupa Polskie Składy Budowlane Handel z Wełcza koło Buska-Zdroju. Świętokrzyska spółka-gigant, stworzona w naszym regionie, co roku dynamicznie się rozwija i może, nawet mimo pandemii, poszczyć się ogromnym wzrostem przychodów, terytorialną ekspansją w regionie i kraju oraz coraz większą liczbą klientów.

Grupa PSB Handel wielkim liderem rankingu 100 największych firm województwa świętokrzyskiego Złota Setka 2021

Liderem zestawienia 100 największych firm województwa świętokrzyskiego Złota Setka 2021 jest w tym roku, podobnie jak w ubiegłym, Grupa Polskie Składy Budowlane Handel z Wełcza koło Buska-Zdroju. Pełna lista 100 największych firm Złota Setka 2021. Ranking 100 największych firm województwa świętokrzyskiego

Dzieło życia dwóch wybitnych menadżerów - Bogdana Panhirsza i Mirosława Lubarskiego kolejny raz odnosi ogromny sukces, stając na najwyższym stopniu podium świętokrzyskich gospodarczych potęg. To wciąż największa, i najszybciej rozwijająca się sieć hurtowni materiałów budowlanych oraz marketów dom i ogród w Polsce. Obecnie na jej czele stoją Mirosław Lubarski – dyrektor zarządu oraz Waldemar Podsiadło – członek zarządu spółki.

Markę Grupy PSB zna dzisiaj około 60 procent Polaków, sieć sklepów PSB Mrówka ponad 70 procent, a placówek PSB Profi prawie 40 procent. Grupa zrzesza 395 małych i średnich, rodzinnych firm z terenu całej Polski, które prowadzą handel w 296 składach budowlanych, 336 PSB Mrówka oraz 70 PSB Profi. Pracuje tam około 13 tysięcy osób.

Przychody ze sprzedaży materiałów budowlanych firm będących partnerami Grupy PSB Handel w 2020 roku osiągnęły pułap 7,5 miliarda złotych i były wyższe o prawie 4 procent w stosunku do 2019 roku. Zaś przychody Grupy PSB Handel Spółka Akcyjna - centrali – w 2020 roku przekroczyły poziom 3,2 miliarda złotych i były o 8 procent wyższe niż przed rokiem. Udział w krajowym rynku dystrybucji materiałów budowlanych szacowany jest na 14 procent.

Jak kolejny raz osiąga się taki sukces i to w roku, kiedy gospodarka na całym świecie borykała się z nieprawdopodobnymi i nigdy dotąd nie mającymi miejsca w historii w takiej skali przeciwnościami i lockdownem oraz jak pandemia wpłynęła na sytuację branży i plany na przyszłość spółki PSB rozmawiamy z zarządzającymi obecnie firmą dyrektorami Mirosławem Lubarskim i Waldemarem Podsiadło.

Rok 2020 był wyzwaniem dla Grupy PSB Handel?

Mirosław Lubarski:

- Był specyficzny dla całej gospodarki. Nie tylko polskiej, ale i europejskiej oraz światowej. Pandemia wywołała ogromne zmiany. Po pierwsze, ograniczenie działalności gospodarczej, przejściowe lockdowny niektórych branż i firm. Jednak dzięki rządowym decyzjom markety Grupy PSB i takie, jak nasze, o powierzchni do 2 tysięcy metrów kwadratowych, nie zostały zamknięte, co wystąpiło w wielu innych krajach europejskich, w których budowlankę zastopowano przepisami na kilka długich wiosennych tygodni. Po drugie, u nas branża budowlana w czasie lockdownu dobrze się kręciła. Głównie dlatego, że ludzie w domowym zamknięciu robili własnym sumptem remonty, co oczywiście przełożyło się na wysoki popyt i sprzedaż, zwłaszcza w naszych marketach Mrówka i składach budowlanych. Rok 2020 dał więc naszej centrali kilkuprocentowy wzrost przychodów przy stosunkowo jeszcze niskiej inflacji, natomiast przychody przeciętnego partnera Grupy PSB były w ubiegłym roku trochę niższe i dopiero teraz ta dynamika nabiera tempa. Pandemia powodowała jednak wiele perturbacji organizacyjnych. Jak inne firmy, trzeba było częściowo zamknąć biura i pracować w systemie zmianowym, hybrydowym, po to, aby zminimalizować ryzyko zachorowań, wprowadzić w sklepach godziny dla seniora. Te zjawiska, niestety, miały swoje negatywne odbicie na finansach. Rok 2020, choć był rokiem nowych, niespodziewanych wyzwań, oceniamy jednak bardzo pozytywnie.

Waldemar Podsiadło:

- Proszę pamiętać, że zajmujemy się nie tylko handlem materiałami budowlanymi, ale także prowadzimy w Busku wspaniały Hotel Słoneczny Zdrój Medical Spa & Wellness, w którym pracuje około stu osób. W czasie pandemii nie zwolniliśmy tam nikogo, mimo że przez ponad rok obłożenie hotelu spadło drastycznie, a przez kilka miesięcy hotel był zamknięty. Nie otrzymaliśmy ani złotówki rządowych dotacji i utrzymaliśmy całą załogę, ponosząc każdego miesiąca z tego tytułu setki tysięcy złotych kosztów, ponieważ biznes traktujemy bardzo poważnie i odpowiedzialnie. Dla nas ludzie nie są kosztem, lecz stanowią najcenniejsze aktywa firmy. Gdy tylko trzecia fala pandemii ustała, hotel wystartował i ma dziś znakomite efekty.

Pandemia nauczyła czegoś nowego branżę budowlaną?

Mirosław Lubarski:

- Zmiany w funkcjonowaniu gospodarczym i społecznym na początku mocno zaskoczyły. Żadna branża nie była na nie przygotowana, ale świat po psychologicznym szoku dość szybko się zorganizował. W naszym przypadku muszę podkreślić znakomitą rolę zarządzających na wszystkich szczeblach i postawę załogi. Mobilizacja, podejmowanie szybkich i trudnych decyzji, praca w stresie nie były oczywiście komfortowymi warunkami w działaniu, ale zdaliśmy ten trudny egzamin. Jesteśmy dziś bogatsi o nowe doświadczenia i w dużym stopniu przygotowani na podobne wyzwania, chociaż oczywiście nikt nie może przewidzieć, czy pandemia nie pokaże nowej odsłony.

Grupa PSB zweryfikowała w 2020 swoje plany?

Mirosław Lubarski:

- Gdyby nie pandemia, wyniki firmy byłyby z pewnością jeszcze lepsze, ponieważ są one pochodną pracy ponad 400 firm rodzinnych w całym kraju, których wyniki opierają się na zachowaniach konsumentów. Istotną składową naszych wyników jest rozwój sieci, czyli budowa Mrówek. W 2020 roku zostało to znacząco ograniczone. Dynamika wzrostu sieci spadła ze względu na ograniczania w procedurze administracyjnej, możliwościach budowlanych. O ile przed pandemią otwieraliśmy rocznie około 30 placówek, to w roku ubiegłym zaledwie kilkanaście. W tym roku, na szczęście, szybko nadrabiamy zaległości. Spowolnienie gospodarcze dotknęło nie tylko naszą sieć. Wiele inwestycji w całym kraju zostało odłożonych, wstrzymanych, a nasza firma w tym roku otworzyła w Polsce i w Świętokrzyskiem nowe Mrówki, i planuje już kolejne otwarcia na rok przyszły. Na naszej mapie gospodarczej regionu świętokrzyskiego wciąż są białe plamy.

Jaki jest dla Grupy PSB Handel 2021 rok?

Waldemar Podsiadło:

- O niebo lepszy. W porównaniu do 2020 przewidujemy nawet kilkunastoprocentowy wzrost w rozwoju firmy. Mają na to wpływ nie tylko wyższe obroty firmy z tytułu sprzedaży materiałów budowlanych czy powiększenie sieci Mrówek, ale również, niestety, te prognozy są efektem wzrostu cen materiałów budowlanych w wyniku pandemii.

Mirosław Lubarski:

- Rok 2021 zapowiada się dla nas rekordowo także z powodu wzrostu liczby klientów, którzy od ubiegłego roku coraz chętniej odwiedzają lokalne Mrówki i robią u nas zakupy, zamiast jeździć do dużych miast. Pod względem obrotów przewidujemy więc, że rok 2021 będzie rekordowy - zakładamy, że odnotujemy wzrost na poziomie kilkunastu procent w stosunku do roku 2020, który mimo pandemii, był dla nas bardzo dobry.

Wysokie ceny nie zahamują zakupowych apetytów?

Mirosław Lubarski:

- Obecnie nie. Sprzyjają temu wciąż bardzo niskie stopy procentowe kredytów oraz oszczędności w rodzinach, rosnące płace, stabilny rynek pracy. Rosną zdolności kredytowe, a ponieważ potrzeby mieszkaniowe Polaków wciąż nie są zaspokojone, jest duża presja inwestycyjna, a więc i duży popyt na mieszkania deweloperskie, domy jednorodzinne. Za tym idzie znakomita koniunktura dla budowlanki. Budownictwo inwestycyjne, które w dużym stopniu zostało wstrzymane w 2020 roku, także przyśpieszyło. Te czynniki spowodowały nie tylko dość gwałtowny wzrost popytu na materiały budowlane, ale i, niestety, wzrost ich cen. Bardzo znaczący udział w tym mają też drożejące surowce, energia, paliwa, koszty pracy, logistyka. Proszę pamiętać, że w pandemii zostały przerwane łańcuchy logistyczne, nie tylko w naszej branży, i do dzisiaj firmy borykają się z niedostatkiem mocy produkcyjnych. To wszystko wywołało światowy wzrost cen. Niestety, nie ma sygnałów, żeby ten proces hamował, chociaż gospodarka wykazuje symptomy stabilizacyjne. Przyszły rok wciąż będzie w pewnym stopniu dotknięty konsekwencjami zmian, jakie nastąpiły w 2020 roku.

Co oznacza dla Grupy PSB tytuł największej firmy w regionie?

Waldemar Podsiadło:

- Jest potwierdzeniem tego, że region świętokrzyski ma ogromny potencjał znakomitych ludzi, którzy potrafią stworzyć taką organizację, jak nasza firma. Grupa PSB opiera się na mieszkańcach regionu i ludzi z nim związanych, a jej rozwój wiąże się z ich ogromną wiedzą i potencjałem, który pozwolił, aby firma odniosła tak znaczący sukces.

Mirosław Lubarski:

- To powód do wielkiej satysfakcji z tego, że przez prawie ćwierć wieku nasza strategia rynkowa, dbałość o pracowników, a przede wszystkim inwestowanie w ich rozwój zawodowy i osobisty dają taki efekt. Cieszymy się, że ponad 50 procent naszej załogi ma wyższe wykształcenie, dbamy o właściwy parytet płci (w centrali PSB pracuje tyle samo kobiet i mężczyzn), jesteśmy mocno zaangażowani w politykę prospołeczną. W ostatnim roku wspomagaliśmy szpitale, przychodnie, dostarczając płyny dezynfekcyjne, maseczki ochronne, przyłbice. Współpracowaliśmy w tym zakresie z wojewodą świętokrzyskim. Zaopatrzyliśmy placówki służby zdrowia na terenie naszego województwa w środki na kwotę kilku milionów złotych. Powód do dumy wynika też z faktu, że już drugi rok z rzędu jesteśmy największą firmą w regionie, co jest przede wszystkim ukoronowanie ciężkiej i konsekwentnej pracy. To miejsce Grupy PSB najlepiej pokazuje, że konsekwencja i dążenie do celu dają efekty. Tytuł największej firmy w regionie nie jest naszym celem. Jest nim służenie polskim przedsiębiorcom w całym kraju w działalności, która prowadzona w grupie zapewnia znacznie większe możliwości przetrwania na bardzo trudnym i konkurencyjnym rynku, zdominowanym przez olbrzymie zagraniczne koncerny. Stworzyliśmy polskie marki, które są bardzo mocno rozpoznawalne i są dumą nie tylko nas, ale i wszystkich Polaków.

Dziękuję za rozmowę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Grupa PSB Handel wielkim liderem rankingu 100 największych firm województwa świętokrzyskiego Złota Setka 2021. Jak odniosła sukces? - Echo Dnia Świętokrzyskie

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu