Rynek prywatnej opieki medycznej w Polsce notuje rekordowe wyniki

Marek Knitter
Rynek prywatnej opieki medycznej w Polsce rośnie jak na "drożdżach"
Rynek prywatnej opieki medycznej w Polsce rośnie jak na "drożdżach" fot. enel med
Grupa Enel-Med zanotowała o ponad 20 procent wyższe przychody w I połroczu 2024 roku. Spółka odnotowuje także coraz większą „smartfonizację” usług medycznych.

Spis treści

Jak podała spółka w komunikacie przesłanym Strefie Biznesu, pierwsze półrocze 2024 roku zakończyła z przychodami na poziomie 359 mln zł. Według Enel-Medu rośnie zainteresowanie ofertą spółki także wśród klientów indywidualnych, o czym świadczy wysoka dynamika sprzedaży usług komercyjnych w przychodniach (+25 proc. rdr).

- Rynek prywatnej opieki medycznej notuje rekordowe wyniki, a trend wzrostowy ma utrzymać się co najmniej przez kolejne pięć lat. PMR szacuje, że tylko w 2024 roku wartość prywatnych usług medycznych wzrośnie o ok. 14 proc. rdr. Biorąc to pod uwagę, dynamika naszego biznesu w pierwszej połowie tego roku na poziomie 21 proc. rdr oznacza bardzo dobry, ponadrynkowy wynik. Złożyło się na niego kilka elementów. Intensywnie rozwijające się aglomeracje miejskie, czyli duże rynki pracy, cały czas zasilane nowymi pracownikami, to naturalne środowisko funkcjonowania sieci Enel-Med, w której strukturze przychodów cały czas dominują abonamenty medyczne dla firm - powiedział Jacek Rozwadowski, prezes spółki Enel-Med.

Dodał, że spółka utrzymujemy silną pozycję wśród dostawców produktów zryczałtowanych dla firm, o czym świadczy 16 proc. wzrost rdr.

Za wzrost odpowiadają pakiety medyczne i FFS

Połowę sprzedaży Grupy Enel-Med, której wartość w pierwszej połowie 2024 roku wyniosła 359 mln zł (+21 proc. rdr), stanowiły produkty zryczałtowane, czyli abonamenty medyczne dla firm. Ich dynamika sprzedaży wyniosła 16 proc. rdr. Do osiągnięcia takiego wyniku przyczyniła się m.in. modyfikacja oferty sieci i rozszerzenie firmowych pakietów medycznych o wybrane usługi stomatologiczne, czego oczekują sami zainteresowani.

W strukturze zakupów prywatnych usług medycznych przez klientów indywidualnych dominuje obszar FFS (75 proc. udział w sprzedaży), 20 proc. stanowią prywatne pakiety medyczne, a 5 proc. to medyczne polisy oferowane przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe. W obszarze usług Fee For Service (FFS) Enel-Med odnotował 25 proc. wzrost rdr, na co głównie złożyło się większe zainteresowanie usługami stomatologicznymi, konsultacjami specjalistycznymi, rehabilitacyjnymi oraz badaniami laboratoryjnymi. Obroty z towarzystwami ubezpieczeniowymi wzrosły o 46 proc. rdr.

W ramach dywersyfikacji przychodów Enel-Med konsekwentnie rozwija także usługi Podstawowej Opieki Zdrowotnej (tzw. POZ). Dynamika sprzedaży w pierwszym półroczu 2024 roku wyniosła ponad 40 proc. rdr.

Wzrost kosztów pracowniczych

Prezes Jacek Rozwadowski zwrócił uwagę, że przy ocenie pierwszego półrocza nie można pominąć jednak wzrostu kosztów.

- Jest widoczny zarówno w przypadku kosztów bezpośrednich wykonania usług takich jak wynagrodzenia personelu medycznego i materiałów medycznych, jak i kosztów pośrednich związanych z prowadzeniem placówek, takich jak media, usługi obce, zakupy wyposażenia i materiałów gospodarczych. Utrzymujący się taki stan rzeczy może skutkować koniecznością podniesienia cen w drugim półroczu – dodał Jacek Rozwadowski.

Smartfonizacja zyskuje na sile

Z danych Enel-Med wynika, że w pierwszej połowie 2024 roku 45 proc. pacjentów zarezerwowało wizytę lub badania przy użyciu smartfona, to niemal trzy razy więcej niż telefonicznie (16 proc.). Co czwarta osoba umawia się osobiście w oddziale.

Prezes enel-med podkreśla, że smartfonizacja usług medycznych, która przybrała na sile po pandemii, ma swoje odbicie w wynikach firmy.

– Z aplikacji Enel-Med korzysta ponad 400 tys. osób. Nie tylko przy jej użyciu rezerwują i odwołują wizyty i badania lekarskie, ale coraz chętniej także je kupują. Już teraz aplikacja generuje największe wzrosty przychodów Grupy biorąc pod uwagę kanały sprzedaży. W pierwszym półroczu tego roku sprzedaż sieci z aplikacji wzrosła aż o 76 proc. w ujęciu rocznym. Taki wynik jest możliwy tylko dzięki połączeniu intuicyjnej i prostej w obsłudze aplikacji mobilnej z siecią nowoczesnych i wysokoocenianych przychodni – podsumował Jacek Rozwadowski.

Centrum Medyczne Enel-Med prowadzi działalność na krajowym rynku usług medycznych i jest w pierwszej trójce firm co do wielkości, pod względem wartości przychodów, prywatnym operatorem usług medycznych w Polsce. Firma jest obecna na polskim rynku ochrony zdrowia od 1993 rok, a od czerwca 2011 roku jest notowana na GPW w Warszawie.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu