Inflacja i drogie paliwa zmieniają nasze zwyczaje. W miastach e-hulajnogi i e-rowery masowo zastępują auta. Taniej i zdrowiej!

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Dott w maju 2022 r. zrealizował w Polsce aż pięciokrotnie więcej przejazdów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Dott w maju 2022 r. zrealizował w Polsce aż pięciokrotnie więcej przejazdów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przemysław Świderski / Polska Press
Udostępnij:
Coraz więcej osób szuka alternatywnych sposobów na codzienny dojazd do pracy i zwraca się w stronę mikromobilności. To w dużym stopniu efekt rekordowych cen paliw, które w Polsce przekraczają już 8 zł za litr. Takie środki transportu jak e-hulajnogi czy e-rowery mogą być korzystniejsze finansowo i czasowo niż samochód, a jednocześnie przyczyniają się do redukcji emisji CO2 do środowiska.

Według rankingu TOMTOM TRAFFIC INDEX za 2021 rok, w ubiegłym roku w Warszawie korki zwiększały czas przejazdu autem nawet o 37%. Godzinna podróż wydłużała się więc średnio aż o 22 minuty. Dla porównania jadąc e-hulajnogą pasem dla rowerów z dopuszczalną prędkością 20km/h, możemy w ciągu zaledwie kwadransa przejechać nawet do 5 kilometrów.

W tym roku jeszcze bardziej do wyobraźni, zwłaszcza dojeżdżających do pracy samochodami mieszkańców dużych miast przemawiają koszty - rosnące dramatycznie wraz z rekordowymi cenami paliw.

Nic więc dziwnego, że coraz częściej widzi się na ścieżkach rowerowych, chodnikach, a nawet jezdniach elektryczne hulajnogi oraz rowery w wersji elektrycznej, które są aktualnie hitem.

A co pokazują statystyki? Na zbiorcze trzeba trochę poczekać, zerknijmy więc na dane jednego z największych operatorów mikromobilności - Dott, działającego także w stolicy Polski i innych naszych miastach.

Elektryczne dwukółka: w maju 2022 pięć razy więcej przejazdów

Dott w maju 2022 r. zrealizował w Polsce aż pięciokrotnie więcej przejazdów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

- Klientów do przesiadki przekonuje fakt, że szczególnie na nieco krótszych trasach, elektryczna hulajnoga czy rower mogą być lepszym i tańszym rozwiązaniem niż samochód. Zwłaszcza, że w przypadku auta do paliwa należy doliczyć jeszcze koszty ogólnej eksploatacji pojazdu (zużycie płynów eksploatacyjnych, filtrów, częstsza wymiana zużytych części itp.), a niekiedy też opłaty za parkowanie - mówi Michał Paprocki, dyrektor generalny firmy Dott.

Jedną z ważnych przyczyn wpływających na zmianę zwyczajów związanych z podróżowaniem jest także oszczędność czasu.

ZOBACZ CO KUPIĆ

miejsce #1

Enero

Enero Asiento Jr Czarno Czerwony

1 688,00 zł1 059,00 zł-37%
miejsce #2

Enero

Enero Asiento Jr Czarno Czerwony

1 688,00 zł1 059,00 zł-37%
miejsce #3

Enero

Enero Asiento Jr Czarno Czerwony

1 688,00 zł1 059,00 zł-37%
miejsce #4

Enero

Enero Asiento Jr Czarno Niebieski

1 688,00 zł1 059,00 zł-37%
miejsce #5

Xiaomi

Xiaomi Mijia Electric Scooter Essential Lite

1 890,00 zł1 506,99 zł-20%
miejsce #6

Fiat

Fiat 500 8.5 F85R350PL Czerwona

1 599,00 zł1 495,00 zł-7%
miejsce #7

Fiat

Fiat 500 8.5 F85R350PL Czerwona

1 599,00 zł1 495,00 zł-7%
miejsce #8

Fiat

Fiat 500 8.5 F85R350PL Czerwona

1 599,00 zł1 495,00 zł-7%
miejsce #9

Fiat

Fiat 500 8.5 F85R350PL Czerwona

1 599,00 zł1 495,00 zł-7%
miejsce #10

Fiat

Fiat 500 8.5 F85R350PL Czerwona

1 599,00 zł1 495,00 zł-7%
miejsce #11

Fiat

Fiat 500 8.5 F85R350PL Czerwona

1 599,00 zł1 495,00 zł-7%
miejsce #12

Motus

Motus Pro 11

14 999,00 zł
miejsce #13

Xiaomi

Xiaomi Mi Electric Scooter Essential

1 199,00 zł
miejsce #14

Xiaomi

Xiaomi Mi Electric Scooter 1S (FBC4019GL)

1 529,00 zł
miejsce #15

Xiaomi

Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 Black

1 899,00 zł
Materiały promocyjne partnera

E-przejazdy: korzysta także środowisko i piesi

Kolejną zaletą mikromobilności jest aspekt ekologiczny i korzyści dla środowiska, jakie wiążą się z rezygnacją z codziennej jazdy samochodem. Z danych JATO Dynamics wynika bowiem, że w 2021 roku samochody z silnikami benzynowymi emitowały średnio 134,2 g CO2 na kilometr. Z kolei w przypadku diesli było to 129,6 g/km.

- Wyobraźmy więc sobie, że codziennie pokonujemy do pracy 5 kilometrów w jedną stronę. W tygodniu daje to 50 km, więc łatwo policzyć, że rezygnując z auta na rzecz e-hulajnogi czy e-roweru oszczędzamy nawet ponad 6 kg potencjalnie wyemitowanego CO2. W pełni wpisuje się to w filozofię Dott, zakładającą promowanie transportu przyjaznego dla środowiska i uwolnienie miast od dużej liczby samochodów - mówi Michał Paprocki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie