Innowacje motorem przedsiębiorstw

Maciej Badowski AIP
52 proc. ocenia siebie jako rewolucjonistów, ponieważ swoją aktywnością całkowicie (17 proc.) lub częściowo zmienili sektor, w którym działają
52 proc. ocenia siebie jako rewolucjonistów, ponieważ swoją aktywnością całkowicie (17 proc.) lub częściowo zmienili sektor, w którym działają EY
59 proc. respondentów piątej edycji Światowego Badania Nowotworzonych Miejsc Pracy „Rewolucja w pracy”, przeprowadzonego przez EY, planuje zwiększyć zatrudnienie. To 25 proc. więcej niż w 2015 roku. W grupie młodych przedsiębiorców (do 35 lat) aż 67 proc. chce zatrudniać więcej osób w swoich firmach. 12 proc. nowych miejsc pracy jest przewidzianych dla młodych ludzi, którzy dopiero rozpoczynają karierę zawodową.

Rewolucjoniści

Większość badanych – 52 proc. - ocenia siebie jako rewolucjonistów, ponieważ swoją aktywnością całkowicie (17 proc.) lub częściowo zmienili sektor, w którym działają. Dodatkowe 13 proc. twierdzi, że są innowatorami, ponieważ w ciągu ostatniego roku stworzyli zupełnie nowy produkt, usługę lub model biznesowy.
Najczęściej mianem rewolucjonisty określają się młodzi przedsiębiorcy. Tak uważa 65 proc. badanych, mających maksymalnie 35 lat. Wśród starszego pokolenia, czyli pięćdziesięciopięciolatków, tylko 27 proc. myśli o sobie, jako o tych, którzy burzą stary porządek i tworzą nowy.
Najwięcej rewolucjonistów jest w Wielkiej Brytanii, Francji oraz w Indiach (22 proc. wszystkich badanych w danym kraju) oraz w krajach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, gdzie jest ich 23 proc. Potem kolejno: w Australii 21 proc., Brazylii 19 proc., Chinach 18 proc. i w USA 16 proc.

- Co prawda postęp stwarza zagrożenie, że ludzi wykonujących rutynową pracę zastąpią algorytmy i roboty, ale najbardziej innowacyjni przedsiębiorcy planują stworzyć najwięcej miejsc pracy ze wszystkich badanych osób. To dowodzi, że kreatywna destrukcja ma się całkiem dobrze – mówi Bartosz Niedźwiedzki, EY.

Rewolucjonistami są także największe firmy. Jedna trzecia respondentów o przychodach powyżej miliarda USD chętnie dołącza do grona młodych - gniewnych. Te firmy planują wzrost zatrudnienia i to w skali globalnej. 35 proc. nowych miejsc pracy ma powstać poza ich tradycyjnymi rynkami. Najaktywniejsi są przedsiębiorcy z Chin, USA oraz Wielkiej Brytanii. Jedna trzecia z nich działa w sektorze przemysłu lub nowoczesnych technologii.

Zatrudnienie w ostatnim roku

85 proc. firm zatrudniło w ostatnim roku tyle osób ile planowało albo nawet więcej. Przy czym 42 proc. największych rewolucjonistów zwiększyło zatrudnienie o 20 proc. ponad plan. To 3 razy więcej niż ogólny, globalny wzrost zatrudnienia. Wśród tradycyjnych przedsiębiorców tylko 16 proc. zwiększyło liczbę pracowników o 20 prroc. więcej niż planowali.
- Rewolucjoniści to zazwyczaj firmy na początku swojego rozwoju. Rozwijają się dynamicznie i szybko potrzebują nowych osób - mówi Marek Jarocki, EY. Najwięcej zatrudniać chcą firmy w Indiach, Chinach, Brazylii oraz Francji.

Kobiety zatrudniają chętniej

Średni przewidywany wzrost zatrudnienia w najbliższych 12 miesiącach w firmach, którymi rządzą mężczyźni wynosi 8,3 proc., a w firmach kierowanych przez kobiety 10,9 proc., czyli o 1/3 więcej. Jeszcze większy wzrost zatrudniania planują młode właścicielki firm - aż o 16 proc.. Jednocześnie przyznają, że wcale nie chciały stworzyć aż tylu nowych miejsc pracy. 43 proc. z nich w ciągu ostatniego roku zatrudniło więcej osób niż pierwotnie zakładały. W przypadku mężczyzn zrobiło to 39 proc.

Dlaczego rośnie zatrudnienie?

Polepszająca się sytuacja gospodarcza oraz rządowe wsparcie przedsiębiorców to jeden z głównych powodów wzrostu zatrudnienia. Przede wszystkim jednak jest to zdobywanie nowych rynków przez innowatorów i rewolucjonistów.

- Bo to właśnie rewolucjoniści wprowadzają nowe modele biznesowe, nowe produkty czy usługi, które są lepsze od tego, co oferują ich konkurenci - twierdzi Bartłomiej Smolarek, EY.

Dynamiczny rozwój nie dotyczy jedynie młodych przedsiębiorców. Uczestnicy konkursu EY Przedsiębiorca Roku, przeprowadzanego na całym świecie, są w grupie tych, którzy najprawdopodobniej stworzą nowe miejsca pracy. Wśród nich prawie 74 proc. deklaruje zwiększenie zatrudnienia w najbliższym roku.

Sposoby rozwoju firm

Dla dużych korporacji podstawą rozwoju są fuzje i przejęcia - w ten sposób zdobywają dostęp do najważniejszych, z ich punktu widzenia, innowacji. Przedsiębiorcy natomiast są nastawieni na wzrost organiczny. Prawie połowa (49 proc.) jako priorytet traktuje zidentyfikowanie i przyciągnięcie nowych klientów, przy czym prawie 30 proc. z nich uznaje to za główne źródło wzrostu.
Dla 34 proc. przedsiębiorców sposobem na dalszy rozwój jest tworzenie nowych produktów lub usług, a 32 proc. nadzieję pokłada w znalezieniu nowych pracowników z pożądanymi umiejętnościami. Tylko 1/4 podchodzi do rozwoju w sposób tradycyjny - poprzez sprzedaż już istniejących produktów swoim stałym klientom.

Globalna gospodarka i sytuacja geopolityczna

72 proc. badanych przedsiębiorców uważa, że w ich kraju sytuacja ekonomiczna jest dobra. Stan globalnej gospodarki pozytywnie ocenia 67 proc. Tylko 17 proc. wskazało niestabilność ekonomiczną w swoim kraju jako zagrożenie dla rozwoju firmy. 11 proc. boi się lokalnej niestabilności politycznej, a światowej 10 proc.
- Niezależnie od tego, jak przedsiębiorcy oceniają wysiłki swoich rządów na rzecz stworzenia przychylnego im otoczenia, pozwalającego się rozwijać, to nasze badanie wyraźnie pokazuje, że polityki wspierające przedsiębiorców napędzają całą gospodarkę, mówi Marek Jarocki. - Przy czym, nie ma związku pomiędzy planami tworzenia nowych miejsc pracy a PKB kraju, w którym przedsiębiorcy działają - dodaje.

Flesz: Firmy w dużych tarapatach z powodu epidemii

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3