Spis treści
- Torpol chce w tym roku wydać na inwestycje 59 mln zł
- Spółka zakończyła ub. rok z zyskiem netto na poziomie 68 mln zł
- Firma planuje ekspansję w segmencie Kolei Dużych Prędkości, infrastruktury tramwajowej oraz budownictwa dworcowego
- Wartość inwestycji kolejowych, tramwajowych i inżynieryjnych ma wynieść ponad 100 mld zł do 2030 r.
- Torpol na swoim koncie wiele inwestycji kolejowych w Polsce i innych krajach
Torpol chce w tym roku wydać na inwestycje 59 mln zł
Torpol, firma zajmująca się m.in. modernizacją i budową infrastruktury kolejowej, zapowiedziała, że w 2025 roku zainwestuje około 59 mln złotych. Środki te mają zostać przeznaczone na zakup nowoczesnych maszyn i urządzeń, które są niezbędne do realizacji przyszłych kontraktów. W 2024 roku firma wydała na ten cel prawie 40 mln złotych, co pozwoliło na zwiększenie zdolności produkcyjnych i realizację kluczowych projektów.
Konrad Tuliński, prezes Torpolu, podkreślił, że firma zamierza aktywnie uczestniczyć w nowych przetargach oraz realizować strategiczne projekty infrastrukturalne.
- Dynamiczny rozwój rynku kolejowego w Polsce wymaga od nas nieustannych inwestycji i innowacyjnego podejścia. Wchodzimy w nową fazę wzrostu, w której kluczową rolę odegra nasza strategia modernizacji i zwiększenia efektywności operacyjnej – mówi cytowany w komunikacie Konrad Tuliński, prezes Torpolu.
Spółka zakończyła ub. rok z zyskiem netto na poziomie 68 mln zł
Torpol zakończył 2024 rok z imponującymi wynikami finansowymi. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 1,45 mld złotych, a skonsolidowany zysk netto osiągnął 68 mln złotych.
"Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 126,2 mln zł, a wynik operacyjny zamknął się kwotą 74,5 mln zł. Pomimo wyzwań rynkowych, firma utrzymała stabilność finansową i umocniła swoją pozycję jako lider modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce. Portfel zleceń wyniósł na koniec roku 3,5 mld zł netto" - czytamy w komunikacie spółki.
Firma podtrzymuje swoją politykę dywidendową, zakładającą przeznaczanie do 50 proc. jednostkowego zysku netto na wypłatę dywidendy.
Firma planuje ekspansję w segmencie Kolei Dużych Prędkości, infrastruktury tramwajowej oraz budownictwa dworcowego
Jednym z największych sukcesów Torpolu w 2024 roku było zdobycie kontraktu na realizację prac na odcinku Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice w ramach przetargu PKP PLK. Wartość tego zlecenia to około 3,4 mld złotych netto, a Torpol ma w nim 70 proc. udziału. Kontrakt ten stanowi istotną część portfela zamówień firmy, co znacząco wzmacnia jej pozycję na rynku.

Wartość inwestycji kolejowych, tramwajowych i inżynieryjnych ma wynieść ponad 100 mld zł do 2030 r.
Torpol opublikował również strategię rozwoju na lata 2025-2030, która zakłada ekspansję w segmencie Kolei Dużych Prędkości, infrastruktury tramwajowej oraz budownictwa dworcowego i sektora oil&gas. Kluczowym elementem strategii jest cyfryzacja i optymalizacja procesów operacyjnych. Prezes Tuliński podkreśla, że firma z optymizmem patrzy na nadchodzące lata, bazując na solidnych fundamentach finansowych i bogatym portfelu zamówień.

Po okresie stagnacji, branża kolejowa liczy na silne odbicie. Planowane inwestycje w sektorze kolejowym, tramwajowym i inżynieryjnym, szacowane są na ponad 100 mld zł do 2030 roku.
Torpol na swoim koncie wiele inwestycji kolejowych w Polsce i innych krajach
Przypomnijmy, Torpol była pierwszą prywatną firmą w Polsce, która prowadziła prace przystosowujące linie kolejowe do ruchu pasażerskiego z prędkością 160 km/h. Na terenie miast tworzy zielone torowiska tramwajowe wyposażone w systemy tłumienia drgań i ekrany akustyczne. Spółka odpowiadała m.in. za zaprojektowanie i budowę multimodalnego dworca Łódź Fabryczna. Jej dziełem są także nowoczesne trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska i Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii. Zatrudnia 800 osób.
źródło: PAP Biznes
