Kolej wodorowa to przyszłość publicznego transportu? PKN Orlen i Alstom będą współpracować przy dostawach ekologicznych pociągów

JM
Zgodnie z zawartym porozumieniem firma Alstom dostarczy bezemisyjne pociągi napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi, a PKN Orlen będzie odpowiadał za dystrybucję, magazynowanie oraz dostawy paliwa wodorowego dla tych pociągów
Zgodnie z zawartym porozumieniem firma Alstom dostarczy bezemisyjne pociągi napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi, a PKN Orlen będzie odpowiadał za dystrybucję, magazynowanie oraz dostawy paliwa wodorowego dla tych pociągów PKN Orlen
Udostępnij:
Strategia wodorowa w Polsce nabiera rozpędu. PKN Orlen podpisał porozumienie o współpracy z firmą Alstom, która dostarczy bezemisyjne, ekologiczne pociągi. Orlen zapewni natomiast infrastrukturę tankowania dla zasilanych paliwem wodorowym pociągów. Pierwsze takie pojazdy mają się pojawić na regionalnych liniach już w ciągu najbliższych dwóch lat.

– Skutecznie wdrażamy strategię wodorową, która wspiera nasze dążenie do osiągnięcia neutralności emisyjnej. Do 2030 roku zamierzamy przeznaczyć ok. 7,5 mld zł na inwestycje, dzięki którym blisko połowa produkowanego w Grupie ORLEN wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna - mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen.

Takie rozwiązanie ma się przełożyć na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 1,6 mln ton oraz wpłynie na wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Przyszłość wodorowych pociągów w Polsce

Zgodnie z zawartym porozumieniem firma Alstom dostarczy bezemisyjne pociągi napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi, a PKN Orlen będzie odpowiadał za dystrybucję, magazynowanie oraz dostawy paliwa wodorowego dla tych pociągów.

– Konsekwentnie rozwijamy alternatywne źródła energii, w tym wodór. To paliwo przyszłości, które długofalowo będzie napędzało transformację energetyczną. Mamy w tym obszarze duże kompetencje, poparte doświadczeniem. Nawiązanie współpracy z firmą Alstom umożliwi nam wdrażanie pilotażowych projektów wodorowych w publicznym transporcie kolejowym i przełoży się na wzmocnienie naszej pozycji w Polsce i całym regionie Europy Środowej – mówi Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN Orlen ds. Operacyjnych.

Alstom jest pionierem w rozwijaniu technologii wodorowych w transporcie kolejowym. W 2018 roku jako pierwszy na świecie producent oddał do użytku komercyjnego pociąg wodorowy Coradia iLint.

– Współpraca z PKN ORLEN pozwoli nam skuteczniej realizować ambicję lidera technologicznego w przewozach kolejowych, a także ambicję Polski, jako jednego z kluczowych krajów, gdzie opracowuje się i implementuje technologie wodorowe. Główną motywacją do pracy nad technologiami wodorowymi jest konieczność szukania bezemisyjnych źródeł energii, również w transporcie – mówi Artur Fryczkowski, Wiceprezes i Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Biznesu Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.

Strategia wodorowa i długoterminowe ambicje

Strategia wodorowa zakłada zagospodarowanie wodoru w miejskim transporcie publicznym i kolejowym. W tym celu PKN ORLEN podpisał listy intencyjne o współpracy już z ponad 20 polskimi miastami oraz przedsiębiorstwami, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.

W odpowiedzi na wyzwania związane z transformacją energetyczną Grupa ORLEN przygotowała strategię wodorową do 2030 roku, zintegrowaną ze strategią biznesową ORLEN2030. Dokument definiuje cele koncernu do końca dekady oraz długoterminowe ambicje w czterech kluczowych obszarach:

  • mobilność,
  • rafineria i petrochemia,
  • przemysł i energetyka oraz
  • badania i rozwój.

W 2021 w Trzebini oddane do użytku zostało laboratorium analityczne badania wodoru oraz pierwszy hub wodorowy, który obecnie produkuje szary wodór z przeznaczeniem dla transportu, natomiast docelowo wytwarzany będzie w nim niskoemisyjny wodór, pochodzący z odnawialnych źródeł energii. Do końca tej dekady ma funkcjonować już 10 hubów wodorowych m.in. we Włocławku i w Płocku.

Jeśli chodzi o plany na przyszłość, to do 2025 roku w Centrum Badawczo-Rozwojowym w Płocku ma powstać pracownia wodorowa. Prowadzone będą w niej testy i badania na instalacjach w zakresie produkcji wodoru, jego jakości i oczyszczania, a także magazynowania i transportu.

PKN ORLEN jest też liderem Mazowieckiej Doliny Wodorowej, w ramach której współpracuje z 36 podmiotami w zakresie produkcji, magazynowania i wykorzystania zero- i niskoemisyjnego wodoru, m.in. w transporcie, energetyce, gospodarce komunalnej i rolnictwie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska będzie potentatem zielonego wodoru?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie