Kończą budować drogę S3 na Dolnym Śląsku. Co się tam teraz dzieje? Kiedy otwarcie?

Jerzy Wójcik
Kiedy otwarcie ostatniego dolnośląskiego odcinka drogi S3 Bolków - Kamienna Góra? Co się dzieje aktualnie na placu budowy? Zobaczcie zdjęcia
Kiedy otwarcie ostatniego dolnośląskiego odcinka drogi S3 Bolków - Kamienna Góra? Co się dzieje aktualnie na placu budowy? Zobaczcie zdjęcia Materiały inwestora - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Od kilku dni kierowcy korzystają z nowego fragmentu drogi S3 Kamienna Góra - Lubawka. Do zakończenia dolnośląskiego odcinka i ostatniego brakującego elementu układanki od Szczecina (wciąż toczą się jeszcze prace nad budową fragmentu do Świnoujścia) aż do granicy z Czechami w Lubawce, zostało już tylko 16 kilometrów! To kluczowy fragment ekspresowej S3 między Bolkowem i Kamienną Górą, z dwoma tunelami, jeden z nich należy do czołówki najdłuższych w kraju. Co się dzieje na tym fragmencie S3? Jak przebiegają prace i kiedy pojadą tamtędy kierowcy? Sprawdziliśmy, zobaczcie na najnowszych zdjęciach z przełomu września i października 2023.

To będzie jedna z najpiękniej poprowadzonych dróg na Dolnym Śląsku i zdecydowanie ułatwi komunikację pomiędzy autostradą A4 a terenami górskimi położonymi w zachodniej części regionu przy granicy z Czechami. Mowa oczywiście o drodze ekspresowej S3, której kolejny odcinek (Kamienna Góra - Lubawka) został kilka dni temu oddany kierowcom. Prawda jest jednak taka, że nowy fragment rozwiązuje głównie lokalne problemy komunikacyjne w okolicach Kamiennej Góry. Całości na Dolnym Śląsku dopełni odcinek z Bolkowa do Kamiennej Góry. Prace przy jego budowie wciąż trwają, chociaż - jak widać na ostatnich zdjęciach - są one już mocno zaawansowane. Kiedy kierowcy mogą liczyć na otwarcie tego kluczowego fragmentu S3 z dwoma tunelami?

Co dzieje się na budowie S3 Bolków - Kamienna Góra - oto zdjęcia z przełomu września i października 2023

Kiedy otwarcie ostatniego dolnośląskiego odcinka drogi S3 Bolków - Kamienna Góra? Co się dzieje aktualnie na placu budowy? Zobaczcie zdjęcia

Kończą budować drogę S3 na Dolnym Śląsku. Co się tam teraz d...

Kiedy otwarcie ostatniego dolnośląskiego odcinka drogi S3 Bolków - Kamienna Góra? Co się dzieje aktualnie na placu budowy? Zobaczcie zdjęcia
Kiedy otwarcie ostatniego dolnośląskiego odcinka drogi S3 Bolków - Kamienna Góra? Co się dzieje aktualnie na placu budowy? Zobaczcie zdjęcia Materiały inwestora - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Wykorzystując, dobrą, jesienną aurę, drogowcy prowadzą aktualnie wiele prac przy budowie ostatniego dolnośląskiego odcinka ekspresowej S3. 6 października 2023 zaawansowanie wszystkich robót przy odcinku S3 Bolków - Kamienna Góra oceniane jest już na 83 proc. Na niektórych odcinkach widać już kolejne warstwy asfaltowej nawierzchni. Jak wygląda szczegółowo zaawansowanie prac?

  • Roboty Drogowe - postęp prac: 67%, w tym m.in.
    - Wykopy: 94%
    - Nasypy: 95%
    - Podbudowa zasadnicza z AC: 96%
    - warstwa wiążąca z AC: 80%
  • Roboty Branżowe - postęp prac: 72,68%, w tym m.in:
    - Wodociągi: 98%
    - Kanalizacja sanitarna: 100%
    - Kanalizacja deszczowa: 85%
    - Melioracja: 78%
    - Energetyka: 100%
    - Teletechnika: 100%
  • Roboty Mostowe - postęp prac: 85,09%
  • Przejścia dla zwierząt - postęp prac: 80%
  • Tunel TS-26 (najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce) - postęp prac: 88,43% (przy konstrukcji), w tym m.in.:
    - Wykop (portale): 100%
    - Drążenie (kalota): 100%
    - Obudowa wstępna (kalota): 100%
    - Drążenie (sztrosa): 100%
    - Obudowa wstępna (sztrosa): 100%
    - Obudowa ostateczna: 100%
    - Krawężniki: 100%
    - Systemy / wyposażenie: 23%
    - Nawierzchnia betonowa: 28%

Jak widać, bardzo dużo prac zostało już wykonanych. Na początku jesieni drogowcy pracują m.in. przy:

  • okablowaniu w tunelach
  • układaniu warstwy wiążącej z betonu asfaltowego
  • umacnianiu skarp, rowów i ścieków
  • przepustach i przejściach dla zwierząt
  • montażu barier ochronnych

Kiedy zatem kierowcy mogą się spodziewać jazdy z pięknymi widokami na Karkonosze, w tym górującą nad horyzontem Śnieżką? Trzeba się jeszcze uzbroić w cierpliwość. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad do tej pory wspominała ogólnie o połowie 2024 roku. Wszystko wskazuje na to, że nie oznacza to jednak końca czerwca 2024 roku, no chyba że prace na finiszu przyspieszą, a pogoda będzie bardzo sprzyjać. Pamiętajmy jednak, że ta inwestycja prowadzona jest przez góry, gdzie auta bywa kapryśna nie tylko w zimie, ale także wiosną.

Drogowcy informują precyzyjne, że zaawansowanie czasowe inwestycji wynosi w tym momencie 85,58%. A jest ono liczone od daty 17 października 2018 roku do przewidzianego terminu ukończenia, który określono na 12 lipca 2024. Jeśli nic nie pokrzyżuje tych planów, całym dolnośląskim odcinkiem S3 pojedziemy już w wakacje przyszłego roku!

Wówczas powinien być już także skończony fragment tej ekspresówki pod Świnoujściem, co oznacza, że na terenie Polski nieprzejezdny byłby tylko około 3 kilometrowy odcinek od Lubawki do granicy państwa. Jest on już ukończony, ale ponieważ na granicy nie przewidziano węzła, którym można by zjechać z tej trasy, kierowcy muszą poczekać na Czechów, którzy wepną się w istniejącą, polską S3. Wtedy nastąpi oficjalne uruchomienie tego niewielkiego fragmentu. Czy będzie to, tak jak deklarowali ostatnio Czesi, 2025 rok? Przekonamy się!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
BIAŁA KSIĘGA TRANSPORTU

http://www.transforum-project.eu/pl/transforum/biala-ksiega-transportu.html

W marcu 2011 r. Komisja Europejska zaaprobowała do wdrożenia strategię (Transport 2050) konkurencyjnego systemu transportu, który zwiększy mobilność, usunie główne bariery w kluczowych obszarach i spowoduje wzrost zatrudnienia. W tym samym czasie padły propozycje, aby - do roku 2050 - znacznie ograniczyć zależność Europy od importu ropy i zredukować emisję dwutlenku węgla w transporcie o 60%. Stąd w białej księdze transportu pojawił się podtytuł: "W kierunku konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu

Biała Księga Transportu formułuje 10 strategicznych celów. Poniżej przedstawione zostały cztery z nich, będące głównym celem projektu TRANSFORuM:

Cel nr 1: Zmniejszenie o połowę liczby samochodów o napędzie konwencjonalnym w transporcie miejskim do 2030 r.; eliminacja ich z miast do 2050 r.; osiągnięcie zasadniczo wolnej od emisji CO2 logistyki w dużych ośrodkach miejskich do 2030r. (cel 1 projektu);

 Cel nr 3: Do 2030 r. 30 % drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. kolej lub transport wodny, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50 % tego typu transportu. Osiągnięcie tego celu będzie wymagało odpowiedniej infrastruktury (cel 2 projektu).

 Cel nr 4: Ukończenie szybkiej europejskiej sieci kolejowej do 2050 r. Trzykrotny wzrost istniejącej sieci szybkich kolei do 2030 r. oraz zachowanie gęstej sieci kolejowej we wszystkich państwach członkowskich. Do 2050 r. większa część ruchu pasażerskiego na średnie odległości powinna odbywać się koleją (cel 3 projektu).

Cel nr 8: Do 2020 r. ustanowienie ram europejskiego systemu informacji, zarządzania i płatności w zakresie transportu multimodalnego (cel 4 projektu).
G
Gość
Via Carpatia i Centralny Port Komunikacyjny zostały wpisane do sieci bazowej Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T), czyli sieci głównych szlaków komunikacyjnych w UE - powiedział w poniedziałek w Brukseli minister infrastruktury Andrzej Adamczyk po spotkaniu unijnych ministrów odpowiedzialnych w swoich rządach za kwestie transportu.

https://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/artykuly/8603067,via-carpatia-cpk-transport-ue-szlaki-komunikacyjne.html
G
Gość
Parlament Europejski przyjął wczoraj plan rozwoju europejskiej sieci transportowej do 2050 roku. Wyznaczono 9 korytarzy, którym nadano rangę najważniejszych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej (TEN-T).

https://forsal.pl/artykuly/746994,oto-glowne-szlaki-komunikacyjne-ue-ten-t-transport.html
G
Gość
Mapa stanu dróg aktualny :

https://ssc.siskom.waw.pl/
G
Gość
Mapa Stanu Budowy Dróg

https://www.gov.pl/web/gddkia/mapa-stanu-budowy-drog3
G
Gość
Budimex chce doprowadzić czeską D11 do granicy z Polską. Złożył ofertę

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/biznes-i-przemysl/budimex-chce-doprowadzic-czeska-d11-do-granicy-z-polska-zlozyl-oferte----87628.html
G
Gość
Ekspresowa D11 - taką drogą pojedziemy z Lubawki przez Czechy (FILM)

https://youtu.be/pxRBNv4Thsk
G
Gość
Już w latach 70-tych XXw planowano

15.02.17, 09:38:39

http://www.gazetawroclawska.pl/dolny-slask/a/najdluzszy-tunel-powstanie-na-dolnym-slasku,11794416/

„Już rząd Hanny Suchockiej w 1993 roku planował budowę autostrady A3. W późniejszych opracowaniach została zastąpiona drogą ekspresową S3”.

O A3 była już umowa krajów skandynawskich o budowie korytarza ze Świnoujścia do Grecji. Tak samo miała być rozbudowana sieć kolejowa - ze Śląska do Świnoujścia.

Po wielu ślamazarnych latach, kiedy rządziły kolejne ugrupowania polityczne tematy autostrad w Polsce przewijały się bardzo często. 

Mówiono o planach, były już gotowe korytarze, "były chęci", ale zabrakło kogoś kompetentnego kto potrafiłby nad tym zapanować.

Można z przykrością stwierdzić, że to co na dzień dzisiejszy mamy z autostrad zawdzięczamy w większości Niemcom, a reszta to kawałki wybudowane raczej przypadkiem i bez większego polotu. Prawie piętnaście lat zmarnowali pseudofachowcy, którzy o infrastrukturze drogowej nie mają pojęcia. 

Szczytem inteligencji był fakt zmiany planów (istnieją[wulgaryzm]h od lat 70-tych) i przemianowanie trasy nr 3 z autostrady A3) na drogę szybkiego ruchu (S3).

Po zmianach ustrojowych w 1989 r. Polska zaakceptowała ogólny plan "transeuropejskiego systemu transportu", opierający się na czterech korytarzach łączą[wulgaryzm]h Europę Zachodnią z ze wschodnią częścią kontynentu. Uwzględniający to pierwszy program budowy autostrad został przyjęty w 1993 r. Zgodnie z nim miały powstać trasy: A1, z północy na południe kraju (z Gdańska przez Łódź do Czech), A2- wschód-zachód (ze Świecka przez Poznań, Warszawę do Terespola), A3 (Szczecin przez Zieloną Górę do Lubawki)
G
Gość
S3 zamiast A3

S3 to droga ekspresowa, która powstaje w zamian za autostradę A3. Powód? Mimo że początkowo rząd zamierzał stworzyć na zachodzie Polski właśnie autostradę, to ze względu na niedostateczne natężenie ruchu w tej części kraju ostatecznie stanęło na budowie drogi ekspresowej.

Na niektórych mapach drogowych wydawanych w latach 90. przedstawiano orientacyjny przebieg autostrady, który miejscami różni się od przebiegu dzisiejszej trasy S3.

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19930920424/O/D19930424.pdf

Autostrada miała rozpoczynać się na węźle „Radziszewo” z ówczesną drogą krajową nr 118, następnie przybliżyć się do drogi krajowej nr 3 na wysokości Pyrzyc i biec równolegle do niej do Gorzowa Wielkopolskiego. Stamtąd A3 wyznaczono niemalże prostolinijnie do Jordanowa, gdzie miała krzyżować się z autostradą A2 i drogą nr 3, omijać od wschodu Świebodzin, a od zachodu Sulechów, przekroczyć Odrę nowym mostem oraz wykorzystać istniejącą obwodnicę Zielonej Góry. Dalej autostrada miała być odsunięta na zachód od Nowej Soli, przeciąć „trójkę” przy skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 292 i ponownie przy Gaworzycach, oddalić się od Polkowic i Lubina oraz ponownie skrzyżować się z trasą nr 3 w Kochlicach. Autostrada miała stanowić wschodnią obwodnicę Legnicy oraz na węźle „Gniewomierz” połączyć się z A4 i dalej biec równolegle do drogi nr 3 aż do Bolkowa. Dalej A3 miała biec prostolinijnie wzdłuż ówczesnej drogi krajowej nr 371, omijając od wschodu Kamienną Górę i zakończyć swój przebieg na granicy polsko-czeskiej w Lubawce, gdzie łączyłaby się z drogą I kategorii o numerze 16
m
marco
7 października, 10:33, Sre:

Znowu miliardy w błoto, tak jak przekopy,zabawki Błaszczyka,szczepionki aleje wyspowe do nikąd.. jak to się skonczy? Kto będzie płacił?

Sre tym masz w glowie to sre anie

S
Sre
Znowu miliardy w błoto, tak jak przekopy,zabawki Błaszczyka,szczepionki aleje wyspowe do nikąd.. jak to się skonczy? Kto będzie płacił?
m
m
Czesi nawet nie wbili łopaty, więc realny jest termin 2028-2030 biorąc pod uwagę ich procedury.

Poza tym zjazd do Lubawki prowadzi drogą w centrum miasta, więc większe auta i tak nie skorzystają z drogi.
F
Fanstefan
A jakim celu mam jechać do Lubawki? Tam nawet kibla niema,aby sie wykasztanić!Wiec ta droga jest na h.j potrzebna!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu