Tunele w Węgierskiej Górce, na nowym odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka, prawie gotowe. Nowe ZDJĘCIA z budowy

JAK
Budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki. Zdjęcia z początku sierpnia 2024 r.
Budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki. Zdjęcia z początku sierpnia 2024 r. GDDKiA
Trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki, czyli odcinka trasy ekspresowej S1 Przybędza - Milówka. To jedna z najbardziej wyczekiwanych, ale także najtrudniejszych i najbardziej kosztownych inwestycji drogowych w regionie. Jednym z jej głównych elementów będą dwa najdłuższe w tej części Polski tunele, które są tworzone w stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała, jak inwestycja wygląda na początku sierpnia.

Budowa obejścia Węgierskiej Górki - to będą najdłuższe tunele w województwie śląskim

Budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki to ważna inwestycja nie tylko dla mieszkańców regionu, ale także tysięcy kierowców podążających na Słowację. Dzięki budowie brakującego, 8,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 zmniejszy się nie tylko ruch przez centrum Węgierskiej Górki czy Milówki, ale także skróci dojazd do polsko-słowackiego przejścia w Zwardoniu.

Budowa obejścia Węgierskiej Górki - jak postępują prace?

U progu wakacji wiele osób planujących wypoczynek na Żywiecczyźnie, ale także wybierających się dalej na południe Europy, zastanawiało się czy tak potężna inwestycja nie spowoduje korków w rejonie Węgierskiej Górski. Rzecznik prasowy katowickiego Oddziału GDDKiA Marek Prusak stwierdził, że kierowcy będą mogli korzystać z takiego by-passu - nowej konstrukcji jezdni pomiędzy S1 (gdzie zaczyna się inwestycja) a rondem przed Węgierską Górką, gdzie do tej pory był wprowadzony ruch wahadłowy, który powodował spore utrudnienia.

Przypomnijmy, że o budowie tzw. obejścia Węgierskiej Górki mówiło się od lat, swego czasu protestowali w tej sprawie mieszkańcy powiatu. Ostatecznie umowa na budowę obejścia Węgierskiej Górki została podpisana końcem 2019 roku. Prace ruszyły wiosną 2020 roku.

Ośmioipółkilometrową trasę ekspresową miedzy Przybędzą i Milówką buduje Mirbud S.A. Już na początku inwestycji wiadomo było, że nie będzie łatwo. Do wydrążenia były cztery nitki dwóch tuneli w masywie górskim. To najtrudniejszy z elementów tej inwestycji i to właśnie budowa tuneli już na początku przyblokowała i opóźniła tę inwestycję.

- W trakcie drążenia tunelu zlokalizowanego na jezdni w kierunku Zwardonia doszło do zawału skał stropowych w czole tunelu. W związku z tym, 25 maja tego roku Urząd Górniczy w Krakowie wstrzymał ruch zakładu górniczego pracującego na tej budowie, w części dotyczącej drążenia tunelu TD2.1. Wykonawca opracował i przedłożył „program naprawczy” oraz ekspertyzę określającą właściwy dobór obudowy uwzględniającej lokalne warunki górniczo-inżynierskie. 4 listopada Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie zatwierdził przedłożone dokumenty do planu ruchu zakładu. Tym samym, w przyszłym tygodniu nastąpi wznowienie drążenia tunelu TD2.1 – informowali na łamach DZ przedstawiciele GGDKiA.

Ostatecznie pierwszy, krótszy tunel, który liczy ponad 800 metrów, został już wydrążony jesienią 2022 roku. Później dołączył do niego drugi tunel. W połowie września 2023 roku zakończył się kolejny etap tej ważnej inwestycji. Za pomocą ładunku wybuchowego została przebita druga nawa 900-metrowego tunelu w ciągu S1.

Przypomnijmy, że wyznaczona w górskim terenie trasa będzie w ponad 80 procentach biegła po różnego rodzaju obiektach inżynierskich, takich jak estakady, wiadukty, mosty czy tunele. Będzie prowadziła po aż pięciu estakadach, trzech mostach i przez dwa tunele.

Kiedy obejście Węgierskiej Górki będzie gotowe?

Kiedy pojedziemy tym odcinkiem drogi ekspresowej? Na swojej stronie wykonawca, czyli firma Mirbud, umieścił datę końca realizacji na rok 2025. I, prawdopodobnie, dopiero wtedy będziemy mogli przejechać tym odcinkiem. GDDKiA optymistycznie zakłada, że uda się otworzyć ten odcinek pod koniec przyszłego roku. Jednak na rok 2025 planowane jest także oddanie kierowcom kilku pozostałych, obecnie będących w budowie, odcinków drogi S1. Niektóre z jej części będą gotowe wcześniej, inne dopiero w 2025.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu