Koszty życia w pandemii pochłaniają całość dochodów niemal 3/4 Polaków - wynika z badań Ipsos

Iwona Kłopocka-Marcjasz
Epidemia jest nie tylko życiowym, ale i finansowym ciosem dla wielu polskich rodzin.
Epidemia jest nie tylko życiowym, ale i finansowym ciosem dla wielu polskich rodzin. Pixabay
Pandemia zadała cios finansom wielu polskich rodzin. Ponad 70 proc. Polaków, po zapłaceniu rachunków i kupieniu żywności praktycznie zostaje bez pieniędzy. W potrzebie ratuje nas rodzina i instytucje finansowe.

Więcej niż połowa ankietowanych (53 proc.) nie pożyczała pieniędzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Ponad 1/4 tych, którzy zdecydowali się na ten krok wybrała wsparcia ze strony rodziny i najbliższych.

Co piąty Polak (21 proc.) skorzystał z produktów i usług oferowanych przez instytucje finansowe, m.in. banki. Mniej niż co 10. badany (8 proc.) zdecydował się na pożyczkę od znajomych i przyjaciół.

Takie wyniki przyniosło zeszłoroczne badanie Ipsos przeprowadzone na zlecenie grupy IPF (do której należy Provident Polska), które podsumowuje kondycję budżetów domowych po roku pandemii w 8 krajach europejskich oraz w Meksyku i Australii.

- Epidemia była nie tylko życiowym, ale i finansowym ciosem dla wielu polskich rodzin. Konieczność poniesienia nagłych wydatków zdrowotnych, jak również wzrost kosztów utrzymania przełożyły się na kondycję finansową Polaków. W pandemii bardziej ucierpiały kobiety, które mają większe trudności z dopięciem domowych budżetów, co może wynikać z nowych obowiązków i związanych z nimi wydatków. Potwierdzają to badania Providenta, które wskazują na większe poczucie osamotnienia, stres i przeciążenie kobiet podczas epidemii i lockdownów – podkreśla Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska. – W trudnych chwilach tradycyjnie zwracamy się ku rodzinie i najbliższym. Nie dziwi więc, że właśnie tam szukamy również wsparcia finansowego – dodaje.

Korzystanie z produktów finansowych wymaga wiedzy i orientacji w ofertach dostępnych na rynku. Ponad połowa badanych - 53 proc. - deklaruje, że czuje się pewnie ze swoją wiedzą finansową.

Jest to szczególnie widoczne wśród osób młodych, w wieku 25-34 lata. Niemal dwie trzecie z nich uważa się za dobrze zorientowanych w dostępnych produktach i usługach finansowych.

- Osoby młode oraz z wyższym wykształceniem bardziej świadomie szukają informacji na ten temat, stąd większe zaufanie do własnej wiedzy w tych właśnie grupach. Procentuje ona również lepszym zarządzaniem domowym budżetem i większą skłonnością do oszczędzania - podsumowuje Karolina Łuczak.

Kiedy potrzebujemy porady finansowej to pierwsze kroki kierujemy do banku - czyni tak niemal połowa Polaków (49 proc.). Drugim najpopularniejszym źródłem informacji finansowych jest internet.

Korzysta z niego 30 proc. badanych. W nieco mniejszym stopniu korzystamy z porad doradców finansowych i przyjaciół, odpowiednio: 27 proc. i 26 proc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

V
Von Schnitzel
1 lutego, 16:28, Gość:

Macie rację ten Rząd za dużo wam daje.Zabrać wszystkie datki,zwolnienia i dopłaty Wywalić 2 miliony z roty Zabrać to wszystko co bez opamiętania kupujecie na kredyt. Wówczas będziecie zadowoleni

Rząd nigdy nic nie daje, tylko albo co zbierze m.in. z Twoich podatków rozsądnie i uczciwie podzieli, albo rozda pospólstwu parę ochłapów w postaci kilku plusów a zdecydowaną większość rozkradnie...

G
Gość
Macie rację ten Rząd za dużo wam daje.Zabrać wszystkie datki,zwolnienia i dopłaty Wywalić 2 miliony z roty Zabrać to wszystko co bez opamiętania kupujecie na kredyt. Wówczas będziecie zadowoleni
G
Gość
Przestańcie piać bzdury. Kurorty pełne że szpilki nie można wcisnąć.W marketach wyjeżdżające duże kosze naładowane po sama krawędź. I jeszcze miałczycie że jest żle.Polak to taka wstrętna natura zawsze nie zadowolony
G
Gisc
1 lutego, 8:20, JaM:

Polakom nic nie zostaje w portfelach ?

Morawiecki, Szumowski itd. bajkowa Nto milczy !

Obajtek propagandyści oni są dla siebie wyjątkowo hojni

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu