Więcej niż połowa ankietowanych (53 proc.) nie pożyczała pieniędzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Ponad 1/4 tych, którzy zdecydowali się na ten krok wybrała wsparcia ze strony rodziny i najbliższych.
Co piąty Polak (21 proc.) skorzystał z produktów i usług oferowanych przez instytucje finansowe, m.in. banki. Mniej niż co 10. badany (8 proc.) zdecydował się na pożyczkę od znajomych i przyjaciół.
Takie wyniki przyniosło zeszłoroczne badanie Ipsos przeprowadzone na zlecenie grupy IPF (do której należy Provident Polska), które podsumowuje kondycję budżetów domowych po roku pandemii w 8 krajach europejskich oraz w Meksyku i Australii.
- Epidemia była nie tylko życiowym, ale i finansowym ciosem dla wielu polskich rodzin. Konieczność poniesienia nagłych wydatków zdrowotnych, jak również wzrost kosztów utrzymania przełożyły się na kondycję finansową Polaków. W pandemii bardziej ucierpiały kobiety, które mają większe trudności z dopięciem domowych budżetów, co może wynikać z nowych obowiązków i związanych z nimi wydatków. Potwierdzają to badania Providenta, które wskazują na większe poczucie osamotnienia, stres i przeciążenie kobiet podczas epidemii i lockdownów – podkreśla Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska. – W trudnych chwilach tradycyjnie zwracamy się ku rodzinie i najbliższym. Nie dziwi więc, że właśnie tam szukamy również wsparcia finansowego – dodaje.
Korzystanie z produktów finansowych wymaga wiedzy i orientacji w ofertach dostępnych na rynku. Ponad połowa badanych - 53 proc. - deklaruje, że czuje się pewnie ze swoją wiedzą finansową.
Jest to szczególnie widoczne wśród osób młodych, w wieku 25-34 lata. Niemal dwie trzecie z nich uważa się za dobrze zorientowanych w dostępnych produktach i usługach finansowych.
- Osoby młode oraz z wyższym wykształceniem bardziej świadomie szukają informacji na ten temat, stąd większe zaufanie do własnej wiedzy w tych właśnie grupach. Procentuje ona również lepszym zarządzaniem domowym budżetem i większą skłonnością do oszczędzania - podsumowuje Karolina Łuczak.
Kiedy potrzebujemy porady finansowej to pierwsze kroki kierujemy do banku - czyni tak niemal połowa Polaków (49 proc.). Drugim najpopularniejszym źródłem informacji finansowych jest internet.
Korzysta z niego 30 proc. badanych. W nieco mniejszym stopniu korzystamy z porad doradców finansowych i przyjaciół, odpowiednio: 27 proc. i 26 proc.
