Spis treści
Apel Europejskiej Partii Ludowej w sprawie rewizji przepisów o zakazie sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi
W środę Europejska Partia Ludowa (EPL), będąca największą frakcją polityczną w Parlamencie Europejskim, zaapelowała do Komisji Europejskiej o rewizję przepisów, które przewidują zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku. EPL podkreśla znaczenie uwzględnienia alternatywnych paliw w nowych regulacjach.
Rzeczniczka Komisji Europejskiej, Anna-Kaisa Itkonen, odpowiadając na pytania dotyczące apelu EPL, zaznaczyła, że Ursula von der Leyen planuje konsultacje z kluczowymi interesariuszami, w tym z przedstawicielami przemysłu motoryzacyjnego. „Konsultacje z zainteresowanymi stronami poprzedzą jakiekolwiek rozstrzygnięcia” – podkreśliła Itkonen. Spotkania te będą częścią szerszego planu dla sektora motoryzacyjnego, który von der Leyen zapowiedziała na pierwsze 100 dni swojej drugiej kadencji.
Rola paliw alternatywnych w nowych przepisach
EPL uważa, że w ramach zmiany unijnych przepisów należy docenić znaczenie paliw alternatywnych, takich jak biopaliwa, paliwa odnawialne czy syntetyczne. Dodatkowo, EPL postuluje wprowadzenie współczynnika korygującego emisję dwutlenku węgla, co mogłoby wpłynąć na zmianę planowanego zakazu stosowania silników spalinowych od 2035 roku.
Niemcy i Włochy również wyrażają potrzebę zmian w przepisach. Polska z kolei jest otwarta na włoski postulat przyspieszenia przeglądu regulacji. Zgodnie z rozporządzeniem, Komisja Europejska powinna przeprowadzić taki przegląd w 2026 roku, jednak niektóre stolice sugerują, że mógłby on odbyć się już w przyszłym roku.
Polska i inne kraje wobec przepisów
Polska, podobnie jak inne kraje, przygląda się postulatom zmian w przepisach dotyczących zakazu silników spalinowych. Włochy, które aktywnie promują przyspieszenie przeglądu regulacji, zyskały poparcie Polski w tej kwestii. W ocenie niektórych państw członkowskich, przegląd przepisów mógłby nastąpić wcześniej niż planowano, co mogłoby wpłynąć na przyszłość przemysłu motoryzacyjnego w Europie.
Źródło: PAP
