Spis treści
Nowe propozycje Komisji Europejskiej
Komisja Europejska, pod przewodnictwem Ursuli von der Leyen, planuje wprowadzenie zmian w rozporządzeniu dotyczącym norm emisji CO2 dla producentów samochodów. Nowa propozycja zakłada, że firmy będą miały trzy lata na dostosowanie się do celów emisji, zamiast spełniania wymogów corocznej zgodności.
Von der Leyen podkreśliła, że mimo dodatkowego czasu, firmy nadal będą musiały osiągnąć wyznaczone cele emisyjne. Propozycja musi zostać zaakceptowana przez Parlament Europejski oraz państwa członkowskie, ale przewodnicząca KE jest przekonana, że nie będzie to stanowiło problemu.
Równowaga między przewidywalnością a pragmatyzmem
Przewodnicząca KE zwróciła uwagę na potrzebę równowagi między przewidywalnością a pragmatyzmem w kontekście celów emisji CO2.
Kluczową zasadą jest tutaj równowaga: z jednej strony potrzebujemy przewidywalności i sprawiedliwości dla tych, którzy jako pierwsi +odrobili pracę domową+ i zaczęli realizować uzgodnione cele. Z drugiej - musimy słuchać głosów tych, którzy proszą o więcej pragmatyzmu w tych trudnych czasach. Zwłaszcza jeśli chodzi o cele ustalone na 2025 r. i związane z nimi kary w przypadku ich nieprzestrzegania – powiedziała.
Von der Leyen podkreśliła, że elastyczność jest kluczowa, szczególnie w kontekście trudnych czasów, z jakimi boryka się obecnie przemysł motoryzacyjny.
Wzmocnienie innowacji i autonomicznej jazdy
Komisja Europejska zamierza również skoncentrować się na wzmacnianiu innowacji w przemyśle motoryzacyjnym, szczególnie w zakresie autonomicznej jazdy.
Zgodziliśmy się, że potrzebujemy dużego nacisku na oprogramowanie i sprzęt do autonomicznej jazdy. (...) Uzgodniliśmy, że utworzymy i będziemy wspierać sojusz branżowy – powiedziała von der Leyen.
Dzięki temu sojuszowi, firmy będą mogły łączyć zasoby i opracowywać wspólne technologie, co ma przyspieszyć rozwój autonomicznej jazdy w Europie. KE planuje również dopracować zasady testowania i wdrażania oraz wspierać programy pilotażowe.
Zwiększenie produkcji baterii w UE
W celu wzmocnienia konkurencyjności europejskiego przemysłu samochodowego, Komisja Europejska zamierza zbadać możliwości zwiększenia produkcji baterii w UE oraz obniżenia ich cen. „Dzisiaj widzimy, że importowane baterie są tańsze" - przyznała von der Leyen.
UE nie może pozwolić sobie na podniesienie cen aut elektrycznych ani uzależnienie się od zewnętrznych dostawców. Dlatego KE planuje bezpośrednie wsparcie dla producentów akumulatorów z UE oraz dalsze ograniczanie biurokracji i upraszczanie przepisów.
Plan działania dla przemysłu motoryzacyjnego
Komisja Europejska planuje przedstawić szczegółowy plan działania dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego 5 marca. Plan ten ma na celu wsparcie przemysłu w dostosowywaniu się do nowych wyzwań i zwiększenie jego konkurencyjności na globalnym rynku.
Dzięki tym działaniom, UE chce zapewnić, że europejski przemysł motoryzacyjny pozostanie innowacyjny i konkurencyjny, jednocześnie spełniając ambitne cele dotyczące ochrony środowiska.
