W tym wydarzeniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele rządu, władz samorządowych i lokalnych, środowiska naukowego, a także przedstawiciele biznesu i organizacji branżowych. Podczas licznych paneli, debat, warsztatów i spotkań networkingowych starali się wspólnie wypracować rozwiązania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa, dobrobytu, społecznej spójności oraz pozycji gospodarczej Polski i krajów Europy środkowo-wschodniej.
Wśród uczestników Krynica Forum nie zabrakło m.in. przedstawicieli sektora finansowego. Warto podkreślić, iż sektor ten wskutek pandemii dokonał niebywałego skoku technologicznego. Eksperci szacują, że w kilka miesięcy udało się zrealizować cele zaplanowane na kilka najbliższych lat. Prężnie rozwija się bankowość elektroniczna, coraz więcej placówek wpisuje się w trend paperless (odchodzenie od dokumentów papierowych), zmienia się również sposób komunikacji z klientami stawiający na pierwszym miejscu wygodę i oszczędność czasu. Banki inwestują również w szereg rozwiązań FinTech.
Polska w czołówce cyfryzacji sektora bankowego
Tym wszystkim zagadnieniom poświęcony był panel dyskusyjny „Bankowość na miarę przyszłości – cyfryzacja sektora finansowego”, w którym wzięli udział przedstawiciele banków PKO BP i Pekao SA, Alior Leasing oraz GPW Tech SA. Podkreślali oni, że polska bankowość może się pochwalić wysokim poziomem rozwoju. – Powinniśmy być dumni. Jesteśmy jednym z krajów, które znajdują się w czołówce, jeśli chodzi o cyfryzację sektora bankowego – zauważył prezes Alior Leasing Tomasz Sudaj.
Świadczą o tym choćby wyniki badań, które przywołał wiceprezes Banku Pekao SA Błażej Szczecki: wśród 30 cyfrowo najbardziej rozwiniętych banków na świecie znalazło się kilka instytucji z Polski. – Polski sektor finansowy jest bardzo rozwinięty, również dlatego, że sami klienci oczekują różnego rodzaju nowości i akceptują je – dodał Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w PKO Banku Polskim.
Prezes GPW Tech SA Witold Wiliński przypomniał natomiast, iż jedną z przyczyn tak wysokiego obecnie poziomu cyfryzacji była prywatyzacja sektora bankowego w latach 90. i doprowadzenie do sytuacji, że ten sektor bankowy stał się bardzo konkurencyjny. – Jeśli jeszcze dodamy do tego wysoki poziom wykształcenia naszych polskich informatyków – stworzyło to bardzo dobre przesłanki do rozwoju sektora bankowego – podkreślił prezes Wiliński. Dodał również, że z tego czerpią nawet zagraniczne banki, które zainwestowały w Polsce: w swych macierzystych krajach wykorzystują rozwiązania, które powstały w Polsce.
Przyszłością zwiększanie personalizacji usług
Czy w przyszłości polska bankowość nadal będzie się prężnie rozwijać? W jakim kierunku? – Idziemy w kierunku dużej personalizacji. Nasi klienci nie chcą korzystać wyłącznie z dostępu do swojego konta, lecz szukają platform działających podobnie jak marketplace, integrując już nie tylko usługi finansowe, ale dostarczając też dodatkowe korzyści – zauważył Tomasz Sudaj. – Jestem głęboko przekonany, że pójdziemy w kierunku rozbudowania platform bankowych oraz współpracy z partnerami z innych sektorów i innych instytucji, by umożliwić klientowi realizację jego potrzeb.
Podobnego zdania jest Michał Macierzyński: – W naszej strategii będziemy stawiać na rożnego rodzaju ekosystemy – np. usług dodanych do bankowości. Wierzę w ekosystemy różnych usług.
Widzimy, że bardzo dużo klientów sięga po aplikację IKO, by kupić np. bilet autobusowy czy parkingowy.
Sztuczna inteligencja a sektor bankowy
Błażej Szczecki spodziewa się natomiast, że w przyszłości duży wpływ na sektor bankowy będzie miał rozwój sztucznej inteligencji i w tym kierunku banki będą się rozwijać. – Będziemy wykorzystywać sztuczną inteligencję, nie ma od tego odwrotu – stwierdził wiceprezes Banku Pekao SA.
Jego zdanie podzielają pozostali paneliści. – Myślę, że nie mamy wyjścia. Głównym motorem napędowym digitalizacji sektora finansowego są oczekiwania klientów. My już teraz wykorzystujemy maszynę AI. Jestem przekonany, że będziemy to rozwijać – powiedział prezes Alior Leasing. – Przed sztuczną inteligencją nie uciekniemy – dodał Michał Macierzyński z PKO BP.
W dobie wszechobecnej cyfryzacji i wkraczania AI do sektora finansowego rodzi się więc pytanie, czy tradycyjna bankowość jeszcze ma sens. – Myślę, że wciąż tak. Rozwój rynku kształtują oczekiwania klienta – zauważył Tomasz Sudaj. Tego samego zdania jest Michał Macierzyński: – Tradycyjna bankowość jak najbardziej ma sens i jest potrzebna. Oddziały bardzo się przydają, póki nie wszystko załatwimy zdalnie – zaznaczył.
Bankowość mobilna coraz popularniejsza
Błażej Szczecki zwrócił natomiast uwagę, że gros klientów korzysta obecnie głównie z bankowości mobilnej. Dobitnie świadczą o tym statystyki. – Mamy kilkaset milionów logowań miesięcznie w kanałach mobilnych, a tylko około pół miliona wejść fizycznych – wyliczał wiceprezes Banku Pekao SA. Dodał jednak, że klient nadal może mieć potrzebę rozmowy z pracownikiem stacjonarnej placówki bankowej. – I tu jest dla nas – bankierów obowiązek dostarczenia tej porady, bo w tym kierunku rozwijają się placówki: w kierunku doradztwa, edukacji. Jestem przekonany, że w przyszłości placówki będą nadal w jakiejś formie istniały – stwierdził Błażej Szczecki.
Organizatorem „Krynica Forum ’22 – Wzrost i Odbudowa” jest Instytut Kościuszki, wspierany przez władze województwa małopolskiego oraz grono intelektualistów skupionych wokół Nowej Konfederacji. Więcej: krynicaforum.pl.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?