Lider polskiego rynku e-commerce z wynikami powyżej oczekiwań

Maciej Badowski
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Allegro, lider polskiego rynku e-commerce, zakończyło czwarty kwartał 2024 roku z wynikami przewyższającymi oczekiwania zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Dzięki dynamicznemu wzrostowi wartości sprzedanych towarów oraz zyskowności, firma umocniła swoją pozycję na arenie europejskiej.

Wyniki finansowe i wzrost w Polsce

Allegro zrealizowało wszystkie oczekiwania na czwarty kwartał, osiągając lepszą od planowanej zyskowność na wszystkich poziomach. Wartość sprzedanych towarów brutto (GMV) w Grupie Allegro, uwzględniając działalność międzynarodową, wzrosła w ubiegłym roku o 9,6 proc. r/r, a skonsolidowany skorygowany zysk EBITDA zwiększył się o 17,9 proc. dzięki silnemu wzrostowi zysku w Polsce i rosnącej GMV na platformach poza krajem.

W Polsce, GMV przyspieszyła wzrost do 10,9 proc. r/r w czwartym kwartale, co oznacza tempo ponad trzy razy szybsze niż dynamika krajowej sprzedaży detalicznej. Przychody z działalności w Polsce zwiększyły się o 16 proc. r/r do 2,78 mld zł, a skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 7,7 proc. r/r do 975 mln zł. Lepsza od oczekiwanej zyskowność pomogła obniżyć dźwignię finansową o ponad połowę do 0,77x.

Rozwój działalności międzynarodowej

GMV Segmentu Międzynarodowego Allegro wzrosła o 68 proc. r/r w czwartym kwartale, po tym jak trzy nowe platformy Allegro poza Polską zwiększyły liczbę potencjalnych klientów i klientek grupy o 26 milionów osób. Przychody segmentu zwiększyły się o 80 proc. r/r.

Pierwszy świąteczny szczyt sprzedażowy Allegro uwzględniający trzy nowe platformy przełożył się na wzrost liczby aktywnych kupujących w Czechach, na Słowacji i Węgrzech o 0,5 mln w czwartym kwartale do 3,3 mln, czyli dwa razy tyle co rok wcześniej. Pula sprzedających na nowych allegrowych platformach wzrosła o 12,3 proc. w ujęciu kwartalnym do prawie 70 tysięcy.

Komentarze Zarządu

Prezes Allegro, Roy Perticucci, podkreślił znaczenie osiągniętych wyników oraz planów na przyszłość:

GMV Allegro przebiło poziom 60 mld zł w sam raz na swoje 25. urodziny. Wartość zakupów na naszej platformie wzrosła w tempie ponad trzy razy szybszym niż sprzedaż detaliczna w Polsce. Poradziliśmy sobie dobrze w całym roku finansowym. Po raz pierwszy można było w świątecznym szczycie zakupowym korzystać z oferty na naszych platformach w czterech krajach. Nasze wyniki w czwartym kwartale były albo zgodne z naszymi oczekiwaniami, albo je przekroczyły, choć było blisko w przypadku celu dla GMV w Polsce – skomentowałprezes Allegro, Roy Perticucci, cytowany w komunikacie.

– W ciągu osiemnastu miesięcy Allegro uruchomiło swoje platformy w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Dzięki temu nasz docelowy rynek zwiększył się o 26 milionów potencjalnych klientów i klientek i obejmuje obecnie 63 miliony konsumentów. Na koniec 2024 roku mieliśmy 21 milionów aktywnych kupujących, z czego sześć milionów spoza Polski. Udowodniliśmy, że możemy sprawnie i niedrogo uruchamiać nasz model marketplace w nowych krajach, ale na chwilę wstrzymujemy dalsze plany w tym zakresie. Wiele się nauczyliśmy i chcemy wykorzystać nasze wnioski, by ulepszać naszą ofertę i przyspieszyć wzrost częstotliwości zakupów, zarówno na arenie międzynarodowej, jak i w Polsce. Wznowimy plan uruchamiania nowych platform, gdy tylko uznamy, że skutecznie wdrożyliśmy te zmiany i będziemy zadowoleni z rezultatów – dodał.

Oczekiwania na przyszłość

Allegro przechodzi na prezentowanie rocznych oczekiwań finansowych. Wzrost GMV z działalności w Polsce oczekiwany jest w przedziale 9-11 proc. w tym roku przy wzroście przychodów o 14-17 proc. a skorygowanego zysku EBITDA o 8-12 proc. Allegro spodziewa się w tym roku zwiększenia GMV na platformach zagranicznych o 40-50 proc. przy przychodach wyższych o 55-65 proc.

Wyższa zyskowność i poziom gotówki umożliwiły Allegro zaproponowanie nowej polityki alokacji kapitału. Napędzanie organicznego i zyskownego wzrostu pozostaje celem nadrzędnym, a nadwyżka kapitału ma być przeznaczona na skup akcji z rynku. Decyzje w tej sprawie będą podejmowane rok po roku na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy.

– Allegro zakończyło rok mocnymi wynikami kwartalnymi, spełniając lub przekraczając prognozy na czwarty kwartał zarówno dla Polski, jak i na arenie międzynarodowej. Postanowiliśmy w tym roku powrócić do przedstawiania całorocznych oczekiwań, ponieważ nasza działalność międzynarodowa opiera się na bardziej przewidywalnym trendzie wzrostu. Naszym średnioterminowym celem jest kontynuacja niskiego dwucyfrowego wzrostu GMV w Polsce, utrzymując marże w przedziale podwyższonym do 5,5–5,9 – wskazał Jon Eastick, CFO Allegro.

– W segmencie międzynarodowym planujemy jako priorytet dokończenie transformacji Grupy MALL i przyspieszenie wzrostu GMV na naszych trzech nowych platformach marketplace w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Zarząd Allegro zaproponował też nową politykę alokacji kapitału, która zakłada kontynuację inwestycji w rentowny wzrost organiczny i utrzymania umiarkowanej dźwigni finansowej przy jednoczesnym zwrocie nadwyżki kapitału inwestorom poprzez wykup akcji. Zamierzamy poddać taki wykup o wartości 1,4 mld zł pod głosowanie akcjonariuszy na nadchodzącym WZA – podkreślił.

Allegro kontynuuje swoją ekspansję i umacnia pozycję lidera na rynku e-commerce, zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej. Dzięki strategicznym inwestycjom i innowacjom, firma jest na dobrej drodze do dalszego wzrostu i osiągania kolejnych sukcesów.

O Allegro

Założone w Polsce 25 lat temu, Allegro prowadzi wiodący marketplace w Europie Środkowo-Wschodniej. Grupa ma swoją siedzibę w Luksemburgu i notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie dzięki największemu IPO w historii GPW.

Jako największy marketplace założony w Europie, Allegro łączy miliony kupujących z tysiącami międzynarodowych sprzedających, którzy udostępniają na platformach grupy miliony produktów. Allegro ugruntowało już swoją pozycję jako marketplace pierwszego wyboru dla konsumentów w Polsce i koło zamachowe polskiej gospodarki, pomagając generować około 1 proc. produktu krajowego brutto (PKB) kraju jak i jego całkowitej siły roboczej. Firma chce mieć podobnie pozytywny wpływ w każdym kraju, w którym działa, chcąc być ulubionym miejscem zakupów online w Europie.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu