Losy terminala w Emilianowie wiszą na włosku. Spółka nie ma pieniędzy na kontynuowanie prac, a zwłaszcza na wystąpienie o dofinansowanie ze środków unijnych, mimo że ma już decyzję środowiskową, co otwieraj jej drogę do działania. Większościowym udziałowcem w spółce jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa - ma 88 proc. udziałów. Reszta to PKP i Bydgoski Park-Przemysłowo Technologiczny.
Mniejszościowi udziałowcy PKP SA oraz Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny chcą dokapitalizować spółkę Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo proporcjonalnie do swoich udziałów. KOWR natomiast do dzisiaj jest na etapie ustalania stanowisk interesariuszy. Jak się dowiadujemy, w piątek odbyło się spotkanie w tej sprawie, ale mniejszościowi udziałowcy mają uwagi.
- Chcemy zwołać walne zgromadzenie akcjonariuszy - mówi "Expressowi Bydgoskiemu" Paweł Bukowski, prezes spółki. - Do tej pory odbyły się trzy zebrania i bez efektów.
Z czerwcowego zebrania zarząd spółki wyproszono. Jan Szyszko, wiceminister w resorcie infrastruktury, niedawno po raz kolejny zapewnił, że terminal w Emilianowie ma być finansowany ze środków Krajowego Programu Odbudowy oraz programu FENIKS. Zaznacza jednak, że każda spółka intermodalna musi wziąć udział w procedurze konkursowej.
Wyjście z patu zaproponował bydgoski poseł PiS Piotr Król. Najważniejszy to wystąpienie do Polskiego Funduszu Rozwoju z prośbą o zaangażowanie kapitałowe w spółkę Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo. - Grupa PFR z całą pewnością jest funduszem, który ma wspierać działalność biznesową - stwierdził poseł, przypominając, że to PFR przy kłopotach finansowych zakładów PESA skutecznie wtedy pomógł. - Terminal w Emilianowie jest interesem regionalnym, bo jesteśmy przedostatnim województwem, którego takiego miejsca nie ma, ale leży też w interesie portów Trójmiasta i sieci logistycznych w Polsce.
Według pomysłu Króla PFR ma przejąć większość akcji do czasu emisji obligacji. W tej chwili KOWR ma w spółce 88 proc. udziałów.
Drugie rozwiązanie to większościowy udział PFR i mniejszościowy zarządu województwa. - Głównym beneficjentem po powstaniu terminala będzie województwo - stwierdził poseł. - Ta spółka ma e3cyzje środowiskowa i pozytywna opinię dotyczącą pozyskania funduszy unijnych. Województwo nie może sobie pozwolić na nieutworzenie podmiotu, który w przeciągu kilku, kilkunastu lat będzie generował zyski idące w miliony złotych.
Kalendarium
- W 2020 r. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, PKP SA oraz Bydgoski Park Przemysłowo Technologiczny podpisały umowę w sprawie budowy na 5 ha terminala intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo, który miał być suchym portem przeładunkowym;
- 3.09.2020 r. odbyło się w Urzędzie Miasta Bydgoszczy spotkanie warsztatowe dotyczące realizacji „Studium prewykonalności (prefasibility study) dla rozwoju węzła transportowego Bydgoszcz-Solec Kujawski;
- Terminal Bydgoszcz Emilianowo otrzymuje decyzję środowiskową otwierającą możliwości inwestycji;
- po zakończeniu pierwszego etapu terminal miał osiągnąć pełne możliwości funkcjonowania, to jest prowadzenie prac załadunkowych i wyładunkowych oraz składowych. Ten etap miał być osiągnięty do końca 2026 r. informuje resort rolnictwa.
