Lotnisko Krywlany w Białymstoku. Budowa może ruszyć jeszcze w tym roku

(adek) na podst. bialystok.pl
Lotnisko Krywlany w Białymstoku. Budowa może ruszyć jeszcze w tym roku
Lotnisko Krywlany w Białymstoku. Budowa może ruszyć jeszcze w tym roku Wikipedia
Jest szansa, że jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa lokalnego lotniska na Krywlanach. Miasto ogłosiło dziś przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych. Firmy zainteresowane realizacją tej inwestycji mają czas na złożenie oferty do 29 sierpnia.

- Budowa lotniska jest możliwa dzięki porozumieniu zawartym pomiędzy Miastem Białystok – inwestorem a Aeroklubem Polskim - mówi Anna Kowalska z Departamentu Komunikacji Społecznej w białostockim magistracie. - Obie strony uzyskały już wszelkie potrzebne zezwolenia i wspólnie będą prowadziły proces inwestycyjny.

Przeczytaj też: Lotnisko na Podlasiu ma być gotowe w 2020 roku. Wielu w to nie wierzy

Ostatnim niezbędnym dokumentem, na który czekano, była decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji lotniczej w Białymstoku, wydana 7 lipca przez wojewodę podlaskiego. Jeśli w trakcie przetargu zostanie wyłoniony wykonawca, Miasto jeszcze w tym roku podpisze z nim umowę i rozpocznie się realizacja inwestycji. Na wykonanie dokumentacji projektowej firma będzie miała 3 miesiące od podpisania umowy.

– To inwestycja bardzo wyczekiwana przez mieszkańców Białegostoku i innych miejscowości regionu – powiedział prezydent miasta Tadeusz Truskolaski. – Z pewnością ułatwi życie podróżnym, ale też przyczyni się do wzrostu zainteresowania środowisk biznesowych naszym miastem, a w konsekwencji – do dalszego rozwoju Białegostoku.

Prace rozpoczną się od robót ziemnych i uporządkowania systemu odwodnienia. Zakres robót budowlanych obejmuje budowę drogi startowej o wymiarach 1350 m na 30 m (o nawierzchni utwardzonej z asfaltobetonu) i drogi startowej o wymiarach 840 m na 160 m (o nawierzchni trawiastej). Wybudowane zostaną też: płyta do zawracania samolotów, drogi kołowania, płyty postojowe. Powstanie także strefa lądowania skoczków spadochronowych oraz niezbędna infrastruktura techniczna wraz z oświetleniem.

Lotnisko będzie przystosowane do obsługi samolotów pasażerskich zabierających do 50 pasażerów. Zasięg statków powietrznych to 1,5 – 2 tys. km. Korzystać z niego będą mogły lotnicze ośrodki szkoleniowe, lotnicze pogotowie ratunkowe, Podlaski Oddział Straży Granicznej i inne lotnicze służby państwowe. Zakończenie inwestycji planowane jest na wrzesień 2018 r. Lotnisko powinno zacząć funkcjonować przed końcem 2018 roku. Limit wydatków na budowę pasa na lata 2017-2018 wynosi 31,2 mln zł.

Sprawdź także:

Pronar Narew ma lotnisko

Podlaskie ma nowe lotnisko. W Narwi (zdjęcia)

Komentarze 29

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

I
Interes społeczny

Pani Truskolaski, niewątpliwie to długo wyczekiwany moment przez prezesa Skalika i byłego sekretarza generalnego Aeroklubu Polskiego. Niewątpliwie wszystko idzie zgodnie z Listem Intencyjnym podpisanym przez prezesa Skalika, jeżeli ex sekretarz AP nigdy nie budował lotnisk, a nie mając nawet szpadla ,,wygrał'' przetarg pod szyldem Projekt Plus z ,,umiejętnie'' dobranym ,,konsorcjum''. 

Z
Z innego forum

List intencyjny w sprawie lotniska Krywlany podpisał z prezydentem Białegostoku Włodzimierz Skalik prezes Aeroklubu Polskiego. Natomiast do wszystkich dotychczasowych przetargów przystępuje były sekretarz generalny Aeroklubu Polskiego, raz pod szyldem firmy Projekt Plus, a czasem z innymi ,,umiejętnie'' dobranymi podwykonawcami. Poprzedni ,,przetarg na dokumentację lotniska'' magistrat rozstrzygnął w ciągu 15 minut. W mediach trochę na ten temat pisano, ale ,,rozeszło się po kościach''. Oczywiście ,,czystym przypadkiem'' jest, że właśnie Projekt Plus ,,zwyciężył'' w ostatnim, największym ,,przetargu'' na budowę drogi startowej i innej infrastruktury za bagatelka 44 mln pln. Ciekawe, że podczas uroczystości z okazji podpisania listu intencyjnego, informowano, że przebudowa Krywlan będzie kosztowała około 20 mln pln, a teraz okazuje się, że ponad dwa razy więcej. No, ale, jak już prawie wszystko w Polsce jest na Plus, to wiadomo, że firma Projekt Plus musi wyjść na swoje, wspólnie z ad hoc utworzonym konsorcjum budowlanym. Zresztą, cóż to za wydatek, jakieś durne 44 bańki z naszych podatków, najważniejsze, żeby ,,działacze aeroklubowi'' mogli nadal zarządzać Krywlanami

 

a
antysyf
W dniu 19.07.2017 o 01:11, Gość napisał:

Nikt z Was nie rozumie, że Prezydent działa w zakresie swoich kompetencji.  Gdyby czekał na władze województwa to jedyne co by się zmieniło to kwiaty na pomniku na krywlanach. Zapomnijcie o porcie lotniczym. To trochę tak jak by bezdomny mówił, że nie chce kawalerki, bo oczekuje przynajmniej szeregówki. Zobaczmy czy on sobie poradzi w szeregówce ( bliźniaku ) a potem pomyślimy o rezydencji. Większość z Was tu się wypowiadających lata max. 1 raz na dwa lata do Londynu lub zna kogoś kto tam latał. Pojęcie o lataniu macie znikome. Lotnisko to peron we Włoszczowej. Jest, a raczej bywa na tym forum Pan z Aeroklubu który doskonale kiedyś wytłumaczył na czym polega ekonomika ruchu lotniczego. Lokalizacja "pasa startowego i pola wzlotów"  w tym miejscu jest w tej sytuacji jedyna i słuszna. Marzenia zostawmy w domu. Jest jak jest. Nie róbmy drugiego Szczytna lub Radomia. W  Szczytnie byłem i widziałem - ładnie, pięknie ale po co i za co.Też tu mieszkam, i też chciałbym lecąc z portu europejskiego lądować. Ale na do cholery- od cudów to był facet co chodził po morzu. EKONOMIA GŁUPCZE. 

Bezpieczenstwo publiczne GLUPCZE

a
antysyf
W dniu 19.07.2017 o 16:02, byly bialostoczanin napisał:

Nareszcie rozsadny komentarz... Grunt by takie lotnisko z infrastruktura w koncu powstalo. A w przyszlosci wszystko mozna zmodtfikowac...  A tak nawiasem to na malej St. Maarteen laduje Boenig 747...

Bałwanie bazmozgi. Krywlan nie da sie zmodyfikowac. To ze Kurier klamie nie oznacza, ze mozna tam zbudowac lotnisko o pasie 2400. Bzdury dla idiotow.

a
antysyf
W dniu 18.07.2017 o 23:13, Viking napisał:

Chyba zartujesz. Mieszkam w Las Vegas, gdzie lotnisko jest w samym srodku miasta, jakby ktos mial obiekcje, czy to moze funcjonowac i to lotnisko obsluguje w ciagu roku tyle ludzi, co mieszka w Polsce. Blisko Las Vegas jest mala grupa miejscowosci z lotniskiem o jednym tylko pasie pelnowymiarowym. Jest tam maly dworzec lotniczy, pas do zawracania i postoju. Jest tam oczywiscie maly ruch, ale nikt nie oczekuje w Bialymstoku ruchu podobnego do Frankfurtu. Wyciecie lasu pozwolilo by zrobic normalny pas operacyjny. 

To wiele wyjaśnia. Białystok to nie Las Vegas a przepisy inwestycyjne w USA i UE to dwa światy. Wiec zwyczajnie nie masz pojecia o przepisach UE dot. inwestycji lotniskowych

b
byly bialostoczanin
W dniu 18.07.2017 o 19:44, Viking napisał:

Bzdury. 1. Lotnisko posiada licencje w tej chwili i jest zarejestrowane.2. Potrzeba rozbudowac. Wyciac w p...u ten las i jest miejsce na 2500 metrow passa startowego. 3. 50 osobowy samolot, to nie garstka pseudobiznesmenow. Takie samoloty swobodnie lataja po calym swiecie. Sam lecialem liniowym takim samolotem z Seattle do Calgary i z powrotem. Fakt, ze mozna smialo wydluzyc pas, to tylko o to trzeba walczyc. 

Nareszcie rozsadny komentarz... Grunt by takie lotnisko z infrastruktura w koncu powstalo. A w przyszlosci wszystko mozna zmodtfikowac...  A tak nawiasem to na malej St. Maarteen laduje Boenig 747...

G
Gość
W dniu 19.07.2017 o 06:55, Gość napisał:

Budować pas 2500 metrów i potem sie zastanawiać nad reszta.To ze cena domów na dojlidach i olmontach po wybudowaniu pasa pójdzie w dół to normalne.Nie trzeba było sie budować koło lotniska :)

Ty gdzie mieszkasz? Może w pobliżu nowo budowanej trasy Niepodległości? Protestowałeś przeciw jej powstaniu? Dlaczego tobie nie podoba się budowa "autostrady w środku osiedla mieszkaniowego" (jak to niektórzy nazywają), a innych chcesz na siłę uszczęśliwiać lotniskiem w pobliżu domu? Nie trzeba było się budować/kupować mieszkania w pobliżu projektowanej drogi.

K
Kowalski
Pas startowy powinien byc finansowany z budzetu aeroklubu i kilku osob, ktore beda z niego korzystaly. Dobrze, ze tam powstaje, ale nie za publiczne piniadze, gdyz nie rozwiazuje on potrzeb komunikacyjnych mieszkancow. Nigdy z Krywlan nie wyleci rejsowy samolot na, ktory przecietny kowalski kupi bilet.
G
Gość
Budować pas 2500 metrów i potem sie zastanawiać nad reszta.
To ze cena domów na dojlidach i olmontach po wybudowaniu pasa pójdzie w dół to normalne.
Nie trzeba było sie budować koło lotniska :)
G
Gosc
Prezydent dziala na rzecz tylko garstki biznesmenow, poslugujac sie ponizszym przykladem, to jakby zamiast bloku komunalnego, ktory likwiduje problem bezdomnosci i lokalowy, wydudowac dom jednorodzinny z basenem dla psedobiznesmena, a mieszkancy dalej moga spac pod mostem. Trzeba zrozumiec, ze mieszkancy potrzebuja lotniska regionalnego. Bialystok jest najwiekszym miastem w Europie, ktory takiego nie ma. Koszty budowy sa znikome w porownaniu z droga, czy koleja, a czas wykonania krotki. Jesli wladze nie zrozumieja, ze nie stac nas na to, zeby tu nie bylo prawdziwego lotniska to zawsze bedziemy zasciankiem.
G
Gość

Nikt z Was nie rozumie, że Prezydent działa w zakresie swoich kompetencji.  Gdyby czekał na władze województwa to jedyne co by się zmieniło to kwiaty na pomniku na krywlanach. Zapomnijcie o porcie lotniczym. To trochę tak jak by bezdomny mówił, że nie chce kawalerki, bo oczekuje przynajmniej szeregówki. Zobaczmy czy on sobie poradzi w szeregówce ( bliźniaku ) a potem pomyślimy o rezydencji. Większość z Was tu się wypowiadających lata max. 1 raz na dwa lata do Londynu lub zna kogoś kto tam latał. Pojęcie o lataniu macie znikome. Lotnisko to peron we Włoszczowej. Jest, a raczej bywa na tym forum Pan z Aeroklubu który doskonale kiedyś wytłumaczył na czym polega ekonomika ruchu lotniczego. Lokalizacja "pasa startowego i pola wzlotów"  w tym miejscu jest w tej sytuacji jedyna i słuszna. Marzenia zostawmy w domu. Jest jak jest. Nie róbmy drugiego Szczytna lub Radomia. W  Szczytnie byłem i widziałem - ładnie, pięknie ale po co i za co.Też tu mieszkam, i też chciałbym lecąc z portu europejskiego lądować. Ale na do cholery- od cudów to był facet co chodził po morzu. EKONOMIA GŁUPCZE. 

V
Viking
W dniu 18.07.2017 o 21:28, antysyf napisał:

@Vikingu, lotniska pelnowymiarowego nie utworzysz wycinajac las. Naprawde nie masz pojecia o inwestycji i jej funcjonowaniu. Krywlan nigdy nie uda sie rozbudowac do dlugosci 2400 m i nigdy nie uda sie dotrzymac wymaganych norm. Osoba, ktora o tym chciala powiedziec zginela w niejasnych okolicznosciach.

 

Chyba zartujesz. Mieszkam w Las Vegas, gdzie lotnisko jest w samym srodku miasta, jakby ktos mial obiekcje, czy to moze funcjonowac i to lotnisko obsluguje w ciagu roku tyle ludzi, co mieszka w Polsce. Blisko Las Vegas jest mala grupa miejscowosci z lotniskiem o jednym tylko pasie pelnowymiarowym. Jest tam maly dworzec lotniczy, pas do zawracania i postoju. Jest tam oczywiscie maly ruch, ale nikt nie oczekuje w Bialymstoku ruchu podobnego do Frankfurtu. Wyciecie lasu pozwolilo by zrobic normalny pas operacyjny. 

c
chrupol

Ciekawe jak tam mieszkańcy Dojlid, jesteście przygotowani na większe lotnisko ?

a
antysyf
@Vikingu, lotniska pelnowymiarowego nie utworzysz wycinajac las. Naprawde nie masz pojecia o inwestycji i jej funcjonowaniu. Krywlan nigdy nie uda sie rozbudowac do dlugosci 2400 m i nigdy nie uda sie dotrzymac wymaganych norm. Osoba, ktora o tym chciala powiedziec zginela w niejasnych okolicznosciach.
G
Gość

Jarek jest przeciw temu lotnisku - nie boicie sie mu sprzeciwiac?

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu