Rozbudowa lotniska w Pyrzowicach. Powstanie nowy terminal pasażerski o zwiększonej przepustowości i nowoczesnej infrastrukturze

Robert Lewandowski
Budowa nowego terminalu pasażerskiego to centralny element największego w historii Katowice Airport programu inwestycyjnego, ogłoszonego w lutym tego roku. Projekt ten nie tylko wyróżnia się rekordowymi nakładami finansowymi, ale także swoją złożonością i szerokim zakresem działań
Budowa nowego terminalu pasażerskiego to centralny element największego w historii Katowice Airport programu inwestycyjnego, ogłoszonego w lutym tego roku. Projekt ten nie tylko wyróżnia się rekordowymi nakładami finansowymi, ale także swoją złożonością i szerokim zakresem działań arc, Katowice Airport
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, spółka zarządzająca Katowice Airport, ogłosiło przetarg na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej. Korzystając z możliwości, które daje ustawa prawo zamówień publicznych, zadecydowano, że postępowanie przetargowe prowadzone będzie w trybie dialogu konkurencyjnego. Budowa głównego terminalu pasażerskiego to największe przedsięwzięcie zaplanowane w ramach programu inwestycyjnego katowickiego lotniska, który został ogłoszony w lutym bieżącego roku.

Na lotnisku w Katowicach-Pyrzowicach wybudują nowy, główny terminal pasażerski

Budowa nowego terminalu pasażerskiego to centralny element największego w historii Katowice Airport programu inwestycyjnego, ogłoszonego w lutym tego roku. Projekt ten nie tylko wyróżnia się rekordowymi nakładami finansowymi, ale także swoją złożonością i szerokim zakresem działań. Nowy terminal będzie w stanie obsłużyć 10 milionów pasażerów rocznie i zostanie wyposażony w nowoczesne rękawy lotnicze, co podniesie standard obsługi podróżnych.

W ramach inwestycji zaplanowano również modernizację strefy airside, w tym budowę nowej płyty postojowej dla samolotów oraz przebudowę dróg kołowania, co usprawni zarządzanie ruchem lotniczym. Kolejnym ważnym elementem projektu będzie budowa centrum przesiadkowego, które ułatwi podróżnym dostęp do różnych środków transportu. Aby połączyć terminal z resztą infrastruktury, powstanie tunel łączący go ze stacją kolejową oraz centrum przesiadkowym, co zapewni pasażerom wygodny i szybki transfer.

Będzie rozbudowa infrastruktury drogowej

Projekt przewiduje także rozbudowę infrastruktury drogowej – lotnisko zostanie połączone z drogą wojewódzką nr 913, a w jego obrębie powstanie nowa sieć dróg wewnętrznych oraz parkingów. Wykonawca będzie odpowiedzialny nie tylko za budowę nowych obiektów, ale także za rozbiórkę istniejących budynków i przebudowę infrastruktury technicznej, która koliduje z planowanymi pracami. W planach jest również stworzenie wielopoziomowego parkingu oraz centrum biurowo-kongresowego, co jeszcze bardziej podniesie rangę lotniska.

Długofalowa wizja projektu zakłada stopniową rozbudowę terminalu, aby w kolejnych etapach zwiększyć jego przepustowość do 12 milionów pasażerów, a następnie do 15 milionów. To strategiczne przedsięwzięcie ma na celu dostosowanie lotniska do rosnących wymagań branży oraz stworzenie nowoczesnego węzła komunikacyjnego na miarę przyszłych wyzwań.

- Budowa głównego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą to najważniejsza inwestycja w historii katowickiego lotniska. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej, to pierwszy kamień milowy na drodze do realizacji tego skomplikowanego przedsięwzięcia. Bardzo zależy nam na tym, żeby projekt był doskonale przygotowany, dlatego w celu wyboru wykonawcy zdecydowaliśmy się na zastosowanie trybu dialogu konkurencyjnego, w którym proces udzielenia zamówienia oparty jest o negocjacje z potencjalnymi wykonawcami, zaś samego zamówienia udziela się nie tylko na podstawie ceny czy też kosztów, ale także kryteriów jakościowych – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

W 2030 roku, pyrzowickie lotnisko ma osiągnąć poziom 10 mln podróżnych.

- Dlatego budowa głównego terminalu pasażerskiego jest niezbędna dla zabezpieczenia rozwoju katowickiego lotniska i utrzymania odpowiedniego standardu obsługi podróżnych – podkreśla Artur Tomasik.

W przyszłości, lotnisko może zostać ponownie rozbudowane

Cały projekt ma zostać przygotowany w taki sposób, żeby w przyszłości można było terminal łatwo rozbudować, zwiększając jego przepustowość do poziomu 12 mln pasażerów rocznie w pierwszej fazie i 15 mln podróżnych w drugiej. Nowa infrastruktura umożliwi także integrację trzech rodzajów transportu, to jest lotniczego, kolejowego i drogowego. Będzie to możliwe dzięki budowie centrum przesiadkowego, które zlokalizowane zostanie pomiędzy terminalem głównym a stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko” – te trzy punkty, obsługujące różne rodzaje transportu, zostaną połączone tunelem o długości około 270 metrów. Ponadto w ramach przedsięwzięcia, w miejscu gdzie obecnie znajduje się parking P2, powstanie nowy układ drogowy o wysokiej przepustowości, z wydzieloną strefą „Kiss & Fly”.

W 2023 roku z siatki połączeń lotniska w Pyrzowicach skorzystało rekordowe 5,6 mln pasażerów. Prognoza na 2024 rok zakłada obsłużenie ponad 6,2 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu