Mandaty w ruchu drogowym. Polacy w zasadzie zaakceptowali drastyczną podwyżkę mandatów. Czy wyższe kary poprawiły bezpieczeństwo?

Zbigniew Biskupski
Opracowanie:
Analizując policyjne statystyki z pierwszego kwartału tego roku widać, że liczba wypadków i rannych w ich wyniku nie spada. Zmalała natomiast liczba ofiar śmiertelnych.
Analizując policyjne statystyki z pierwszego kwartału tego roku widać, że liczba wypadków i rannych w ich wyniku nie spada. Zmalała natomiast liczba ofiar śmiertelnych. Łukasz Kaczanowski/Polska Press
Wysokość mandatów w ruchu drogowym budzi duże kontrowersje wśród użytkowników dróg w Polsce, kierowców i nie tylko. Połowa Polaków zgadza się z aktualną wysokością mandatów. Ale czy ostrzejsze kary dla kierowców przekładają się na większe bezpieczeństwo na drogach?

Wielu ekspertów podwyższenie mandatów argumentowało tym, że przekonają one kierowców do zdjęcia nogi z gazu. Czy tak się faktycznie stało? Analizując policyjne statystyki z pierwszego kwartału tego roku widać, że liczba wypadków i rannych w ich wyniku nie spada. Zmalała natomiast liczba ofiar śmiertelnych.

Czy ostrzejsze kary dla nieodpowiedzialnych kierowców przyniosły oczekiwane skutki? A co sami Polacy myślą o wysokości mandatów? GfK sprawdziło to w badaniu przeprowadzonym na zlecenie start-upu ubezpieczeniowego Beesafe.

Wyższe mandaty: czy zmniejszyły liczbę wypadków na drogach?

Nowelizacja prawa o ruchu drogowym obowiązująca od początku tego roku wprowadziła m.in. wyższe mandaty za łamanie przepisów drogowych oraz podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny z 5 do 30 tys. zł.

Statystyki policyjne z pierwszego kwartału funkcjonowania nowych przepisów pokazują, że w zestawieniu z ubiegłym rokiem liczba wypadków i rannych w ich wyniku nieznacznie wzrosła (kolejno o 7% i 3,5%). W ogólnym rozrachunku liczba ofiar śmiertelnych w pierwszym kwartale 2022 r. w porównaniu z 2021 r. była jednak niższa o nieco ponad 8%

Widać natomiast spore rozbieżności w wynikach biorąc pod uwagę podział na miesiące. Liczba ofiar w marcu w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku spadła o prawie 20%, w styczniu o około 7%, w lutym natomiast wzrosła prawie o 8%.

– Wyższe kary co do zasady mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Cieszy mniejsza liczba ofiar śmiertelnych, nadal jednak wypadków jest sporo, a według statystyk momentami nawet nieco więcej niż w ubiegłym roku – zauważa Rafał Mosionek z Beesafe.

Polacy o wysokości mandatów: czy mandaty powinny być jeszcze wyższe?

GfK w badaniu przeprowadzonym na zlecenie start-upu ubezpieczeniowego Beesafe sprawdziło, co Polacy myślą o aktualnej, zwiększonej wysokości mandatów. Dokładnie połowa respondentów uznała, że kary pieniężne za wykroczenia na drogach są obecnie adekwatne. Takiej odpowiedzi rzadziej udzielali mężczyźni (45%) niż kobiety (55%).

– W badaniu zaobserwowaliśmy też, że aktualną wysokość mandatów za odpowiednią częściej uznawały osoby nieposiadające auta – stwierdziło tak 57% z nich, podczas gdy spośród respondentów mających samochód takiego zdania była niemal połowa (49%) – zauważa Rafał Mosionek.

Kary dla kierowców są za niskie: kto tak uważa i chce jeszcze wyższych mandatów?

Co piąty Polak (21%) biorący udział w badaniu GfK na zlecenie Beesafe uznał, że mandaty są zbyt niskie. Takiej odpowiedzi udzielił prawie co trzeci (29%) respondent w wieku od 60 lat oraz ponad jedna trzecia (36%) osób o statusie zawodowym robotnika niewykwalifikowanego. Podobnie (34%) wynik wyglądał wśród przedstawicieli dużych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców), według których również mandaty są zbyt niskie.

Niecała jedna trzecia wszystkich uczestników badania (29%) jest odmiennego zdania i uważa, że kary dla kierowców są zbyt wysokie – takiej odpowiedzi częściej udzielali panowie (36%) niż panie (22%). Szczególnie często z takim stwierdzeniem zgadzały się osoby z wyższym wykształceniem (40% z nich).

– Jak widać zdania Polaków dotyczące wysokości mandatów są podzielone. Najważniejsze jednak, by wszystkich nas motywowały do dbania o bezpieczeństwo – zachęca Rafał Mosionek. – Warto mieć również w pamięci, że uchwalona przez Sejm ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw zakłada także uzależnienie wysokości składki obowiązkowego ubezpieczenia OC od liczby punktów karnych. Ten zapis ma wejść w życie w czerwcu — przypomina analityk agencji badawczej

O takie rozwiązanie branża ubezpieczeniowa postulowała już od lat. Najważniejsze jednak będzie to, do jak szczegółowych danych ubezpieczyciele ostateczne otrzymają dostęp.

- Choć każde wykroczenie drogowe może negatywnie wpływać na bezpieczeństwo uczestników ruchu, nieodpowiednie parkowanie z dużym prawdopodobieństwem będzie im mniej zagrażać niż np. nadmierna prędkość czy jazda w stanie nietrzeźwości. Pod kątem oceny ryzyka wypadków ważne będzie więc, za co punkty zostały przyznane – dodaje Rafał Mosionek.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu