Mandaty w ruchu drogowym. Polacy w zasadzie zaakceptowali drastyczną podwyżkę mandatów. Czy wyższe kary poprawiły bezpieczeństwo?

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Analizując policyjne statystyki z pierwszego kwartału tego roku widać, że liczba wypadków i rannych w ich wyniku nie spada. Zmalała natomiast liczba ofiar śmiertelnych.
Analizując policyjne statystyki z pierwszego kwartału tego roku widać, że liczba wypadków i rannych w ich wyniku nie spada. Zmalała natomiast liczba ofiar śmiertelnych. Łukasz Kaczanowski/Polska Press
Wysokość mandatów w ruchu drogowym budzi duże kontrowersje wśród użytkowników dróg w Polsce, kierowców i nie tylko. Połowa Polaków zgadza się z aktualną wysokością mandatów. Ale czy ostrzejsze kary dla kierowców przekładają się na większe bezpieczeństwo na drogach?

Wielu ekspertów podwyższenie mandatów argumentowało tym, że przekonają one kierowców do zdjęcia nogi z gazu. Czy tak się faktycznie stało? Analizując policyjne statystyki z pierwszego kwartału tego roku widać, że liczba wypadków i rannych w ich wyniku nie spada. Zmalała natomiast liczba ofiar śmiertelnych.

Czy ostrzejsze kary dla nieodpowiedzialnych kierowców przyniosły oczekiwane skutki? A co sami Polacy myślą o wysokości mandatów? GfK sprawdziło to w badaniu przeprowadzonym na zlecenie start-upu ubezpieczeniowego Beesafe.

Wyższe mandaty: czy zmniejszyły liczbę wypadków na drogach?

Nowelizacja prawa o ruchu drogowym obowiązująca od początku tego roku wprowadziła m.in. wyższe mandaty za łamanie przepisów drogowych oraz podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny z 5 do 30 tys. zł.

Statystyki policyjne z pierwszego kwartału funkcjonowania nowych przepisów pokazują, że w zestawieniu z ubiegłym rokiem liczba wypadków i rannych w ich wyniku nieznacznie wzrosła (kolejno o 7% i 3,5%). W ogólnym rozrachunku liczba ofiar śmiertelnych w pierwszym kwartale 2022 r. w porównaniu z 2021 r. była jednak niższa o nieco ponad 8%

Widać natomiast spore rozbieżności w wynikach biorąc pod uwagę podział na miesiące. Liczba ofiar w marcu w odniesieniu do tego samego miesiąca ubiegłego roku spadła o prawie 20%, w styczniu o około 7%, w lutym natomiast wzrosła prawie o 8%.

– Wyższe kary co do zasady mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Cieszy mniejsza liczba ofiar śmiertelnych, nadal jednak wypadków jest sporo, a według statystyk momentami nawet nieco więcej niż w ubiegłym roku – zauważa Rafał Mosionek z Beesafe.

Polacy o wysokości mandatów: czy mandaty powinny być jeszcze wyższe?

GfK w badaniu przeprowadzonym na zlecenie start-upu ubezpieczeniowego Beesafe sprawdziło, co Polacy myślą o aktualnej, zwiększonej wysokości mandatów. Dokładnie połowa respondentów uznała, że kary pieniężne za wykroczenia na drogach są obecnie adekwatne. Takiej odpowiedzi rzadziej udzielali mężczyźni (45%) niż kobiety (55%).

– W badaniu zaobserwowaliśmy też, że aktualną wysokość mandatów za odpowiednią częściej uznawały osoby nieposiadające auta – stwierdziło tak 57% z nich, podczas gdy spośród respondentów mających samochód takiego zdania była niemal połowa (49%) – zauważa Rafał Mosionek.

Kary dla kierowców są za niskie: kto tak uważa i chce jeszcze wyższych mandatów?

Co piąty Polak (21%) biorący udział w badaniu GfK na zlecenie Beesafe uznał, że mandaty są zbyt niskie. Takiej odpowiedzi udzielił prawie co trzeci (29%) respondent w wieku od 60 lat oraz ponad jedna trzecia (36%) osób o statusie zawodowym robotnika niewykwalifikowanego. Podobnie (34%) wynik wyglądał wśród przedstawicieli dużych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców), według których również mandaty są zbyt niskie.

Niecała jedna trzecia wszystkich uczestników badania (29%) jest odmiennego zdania i uważa, że kary dla kierowców są zbyt wysokie – takiej odpowiedzi częściej udzielali panowie (36%) niż panie (22%). Szczególnie często z takim stwierdzeniem zgadzały się osoby z wyższym wykształceniem (40% z nich).

– Jak widać zdania Polaków dotyczące wysokości mandatów są podzielone. Najważniejsze jednak, by wszystkich nas motywowały do dbania o bezpieczeństwo – zachęca Rafał Mosionek. – Warto mieć również w pamięci, że uchwalona przez Sejm ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw zakłada także uzależnienie wysokości składki obowiązkowego ubezpieczenia OC od liczby punktów karnych. Ten zapis ma wejść w życie w czerwcu — przypomina analityk agencji badawczej

O takie rozwiązanie branża ubezpieczeniowa postulowała już od lat. Najważniejsze jednak będzie to, do jak szczegółowych danych ubezpieczyciele ostateczne otrzymają dostęp.

- Choć każde wykroczenie drogowe może negatywnie wpływać na bezpieczeństwo uczestników ruchu, nieodpowiednie parkowanie z dużym prawdopodobieństwem będzie im mniej zagrażać niż np. nadmierna prędkość czy jazda w stanie nietrzeźwości. Pod kątem oceny ryzyka wypadków ważne będzie więc, za co punkty zostały przyznane – dodaje Rafał Mosionek.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu