Co drugi student z Europy Środkowej (47 proc.) uważa, że wykształcenie wyższe zapewnia dobre lub bardzo dobre przygotowanie do zawodu, ponad jedna trzecia osób żali się na przeciętne przygotowanie, a 17 proc. – na złe lub bardzo złe – wynika z raportu „First steps into the labour market” firmy doradczej Deloitte. W Polsce studia cieszą się jeszcze gorszą opinią. Tylko 36 proc. badanych ocenia je pozytywnie, na ich przeciętność wskazuje 40 proc. respondentów, a co czwarta osoba (24 proc.) wystawia uczelni ocenę negatywną.
Chociaż osoby przed trzydziestką z Europy Środkowej lubią narzędzia cyfrowe, to tęsknią za kontaktem z innymi ludźmi. Co drugi ankietowany z tej grupy (51 proc.) chciałby pracować w biurze 3–4 dni w tygodniu, jedna czwarta preferuje home office przez ponad tydzień w miesiącu, 14 proc. wolałoby całkowicie porzucić domowe biuro, a 9 proc. – wręcz przeciwnie, marzy o wyłącznej pracy zdalnej.
Warto sprawdzić również:
Wśród młodych nie brakuje amatorów elastycznych godzin pracy i samodzielnego wyboru miejsca jej wykonywania (połowa badanych z Europy Środkowej i 48 proc. z Polski), część osób chciałaby pracować z biura w wybranych przez siebie godzinach (odpowiednio 17 i 18 proc.), a niektórzy preferują różne miejsca świadczenia pracy w ustalonych z góry godzinach (po 16 i 18 proc.). Zwolennicy rozpoczynania pracy biurowej o stałej porze stanowią 10 proc. osób w Europie Środkowej i 9 proc. w Polsce.
Dla przedstawicieli pokolenia Y i Z główne miejsce poszukiwania ofert pracy stanowi internet, a przede wszystkim media społecznościowe. W Europie Środkowej co czwarta taka osoba (27 proc.) przegląda ogłoszenia o pracę na LinkedIn, co piąta wybiera Facebooka, a 16 proc. kandydatów stara się znaleźć informacje o wakatach na stronie internetowej pracodawcy. W Polsce popularność portali z ogłoszeniami rekrutacyjnymi sięga 29 proc., 24 proc. badanych stawia na Facebooka, a 23 proc. – na LinkedIn.
Warto przeczytać również:
Mimo częstych rekrutacji online nadal trzech na czterech kandydatów z Europy Środkowej (77 proc.) chciałoby spotkać się z rekruterem osobiście, testy kompetencji online preferuje tylko co dziesiąty badany (10 proc.), natomiast rozmowy wideo – 6 proc. W Polsce 69 proc. respondentów wybrałoby spotkanie twarzą w twarz, a 14 proc. studentów woli testy online.
Ponadto 42 proc. kandydatów z Europy Środkowej i 41 proc. z Polski zwraca uwagę na to, czy pracodawca oferuje indywidualny plan rozwoju, odpowiednio jedna trzecia i 33 proc. kieruje się w swoich decyzjach głównie wynagrodzeniem, a 7 i 6 proc. oczekuje elastycznego grafiku pracy.
Warto wiedzieć również:
Nie bez znaczenia dla młodych ludzi pozostaje kultura organizacji. 92 proc. kandydatów z Europy Środkowej i 91 proc. z Polski wybrałoby otoczenie zróżnicowane pod względem wieku, płci czy narodowości. Odpowiednio 85 i 86 proc. kandydatów preferuje współpracę z ludźmi z różnych środowisk kulturowych, przy czym różnorodność wyżej stawiają osoby posiadające już doświadczenie zawodowe.
Badania Deloitte objęło 9,1 tys. osób w wieku od 18 do 30 lat, w tym 2,1 tys. respondentów z Polski. Aż 90 proc. ankietowanych kształciło się na uczelniach wyższych, a co dziesiąta osoba – w szkole zawodowej. Ponad połowa badanych zdobyła wykształcenie z obszaru biznesu (na kierunkach ekonomia, finanse i bankowość lub księgowość), 8 proc. podjęło studia inżynierskie (chemia, mechanika lub elektronika), 7 proc. studiowało prawo, a blisko 10 proc. zajmowało się technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi (ICT).
