Autorzy raportu zauważyli, że pomimo spadku z miesiąca na miesiąc, w ujęciu rocznym sprzedaż tych sklepów wzrosła, gdyż klienci zapłacili średnio za zakupy ok. 24 zł, co oznacza wzrost o prawie 8 proc. rok do roku. Zwiększyła się również średnia liczba opakowań w koszyku, która wyniosła 3,8 proc. (+2 proc. r/r).
Co kupują Polacy, a z czego rezygnują? Do koszyków trafiło mniej piwa niż rok wcześniej, o 12 proc. Obniżyła się sprzedaż napojów gazowanych i energetyzujących oraz wody butelkowanej o 8 proc. Mniej chodliwym towarem w tym miesiącu były też lody, których sprzedaż była o 20 proc. niższa rdr. Największy spadek zanotowało masło (-22 proc. r/r).
Z badań CMR wynika, że choć cena cukru jest mniejsza niż w 2023 r., to dalej płaci się więcej niż w dyskontach. Część klientów właśnie tam przenosi zakupy podstawowych produktów, zauważono.
Wzrosła natomiast liczba paragonów, na których znalazły się środki na przeziębienie i grypę (+27 proc. r/r) i konserwy, które były kupowane w ramach pomocy dla osób dotkniętych skutkami powodzi. Najwięcej puszek nabyto w trzecim tygodniu września.
Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. i specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Źródło: