- Zakończono prace związane z budową nowych i modernizacją istniejących torów na linii towarowej nr 226 z Pruszcza Gdańskiego do Portu w Gdańsku - informuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA. - Pociągi będą mogły też zwiększyć prędkość z 20 - 40 km na godzinę do 100 km na godzinę.
Projekt, o wartości 370 mln zł, poza uruchomieniem dwutorowej linii kolejowej i wyposażeniem jej w nową sieć trakcyjną, obejmuje modernizację lub budowę 24 obiektów inżynieryjnych
Największym obiektem inżynieryjnym, który powstał w ramach przedsięwzięcia, jest 124-metrowy most na Martwej Wiśle, po którym już od stycznia 2016 jeżdżą pociągi. Koszt jego budowy to 35 mln zł. Most został wyposażony w dwa tory, w miejsce jednego. Poprawiły się także warunki żeglugi, gdyż konstrukcja mostu pozwoliła poszerzyć czterokrotnie - do 50 metrów tor wodny . Obiekt jest też wyższy (światło mostu ma 9 metrów).
Czytaj więcej na ten temat: Nowy most nad Martwą Wisłą gotowy. Pociągi pojadą nawet "setką" [ZDJĘCIA]
- W ramach projektu wybudowano również Lokalne Centrum Sterowania Gdańsk Port Północ (LCS), w ramach którego uruchomione zostaną systemy: samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, zdalnego sterowania ruchem kolejowym oraz przekazywania informacji o pociągach. Pozwoli to w czasie rzeczywistym, z jednego miejsca, prowadzić ciągły nadzór nad ruchem pociągów - wynika z informacji, które przekazał Damian Makowski, kierownik kontraktu PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
W sumie wszystkie prace przy modernizacji linii mają się zakończyć w sierpniu, a jej łączny koszt wyniesie blisko 370 mln zł. Remont jest częścią programu portowego PKP, który zakłada do 2020 roku poprawę warunków przewozów towarowych do portów także w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.
Czytaj więcej na ten temat: Inwestycje kolejowe na Pomorzu za 6 mld zł ułatwią podróże i dostęp do portów
