Unia Europejska, ze względu na swoją złożoną strukturę, nie jest obszarem jednolitym. Istnieją kraje o różnej wielkościach i poziomie zamożności, co wymaga zróżnicowanego podejścia do transformacji transportu. Rudziński podkreśla, że łatwiej jest sobie wyobrazić zastosowanie samochodów bateryjnych w państwach, które mają krótkie dystanse do pokonania. Natomiast duże kraje, takie jak Polska czy Hiszpania, potrzebują też innych rozwiązań transportowych.
Ważne jest, aby transformacja transportu była kompleksowa i nie prowadziła do wykluczenia społecznego, ani transportowego. Rudziński podkreśla koncepcję neutralności technologicznej, która uwzględnia różnorodność potrzeb i środowisk. Uproszczone procedury legislacyjne, stabilność i przewidywalność przepisów są kluczowymi elementami, które wspierają rozwój nowych rozwiązań w motoryzacji.
Dążenie do ułatwień dla przedsiębiorców i korzyści dla odbiorców końcowych jest kluczowe dla udanej transformacji transportu. Rudziński podkreśla, że odpowiednia legislacja powinna wspierać innowacje i zrównoważony rozwój, tworząc sprzyjający klimat dla różnorodnych technologii motoryzacyjnych, w tym elektromobilności.
Więcej na ten temat w wywiadzie wideo przeprowadzonym podczas Szczytu Klimatycznego TogetAir, który odbył się w Warszawie w dniach 22-23 kwietnia 2024 roku.
