AKTUALIZACJA - Inne tramwaje też mają problem! Poznaliśmy problem od kulis
Nasza czytelniczka dokładnie wyjaśniła, na czym polega problem, który dotyczy nie tylko najnowszej Pesy, ale również jej poprzedniego modelu, a także nowych Moderusów Gamma!
- Tory numer 5 i 6, idące obok siebie, spotykają się zaraz za bramą i łuk toru nr 5 jest na tyle ostry, że ostatni człon tramwajów dłuższych niż Moderus Beta powoduje kolizję z bramą. Wystarczyło, aby przesunąć łuk 2 metry dalej i już każdy typ tramwaju mógłby przejechać bezproblemowo, a miejsca jest na to aż nadto - mówi nam pani Natalia.

Okazuje się, że Moderusy Gamma też nie mogły jechać przez ten tor. Pierwszy z tych modeli również miał porysowany bok. Tak samo poprzednia Pesa.
- Model Pesy 2010nw o numerze bocznym 3201 również zaliczył "chrzest". Zrobiono to w nocy przed prezentacją. Postawili tramwaj w taki sposób, żeby nie było widać uszkodzonego lewego boku i taśma tak została przyklejona, żeby "przypadkiem" nikt zobaczył - dodaje pani Natalia.

***
Najnowsza Pesa już uszkodzona. "Każdy nowy tramwaj uderza w bramę"
- Tradycji stało się zadość i nowa Pesa przeszła "chrzest na bramie". Dla niewtajemniczonych każdy nowy tramwaj uderza w bramę wyjazdową zajezdni Borek ze względu na zbyt ostry łuk za samą bramą i tylko modele "Beta" przejeżdżają na milimetry — informuje pani Natalia, która przesłała nam zdjęcie tramwaju o numerze bocznym 3401, zaprezentowanym w miniony czwartek (29 lutego).
Sytuacja miała miejsce zaraz po prezentacji. Jeszcze przed planowanym wyjazdem w pobliżu wrocławskiej opery tramwaj miał pierwsze lakierowanie.
Zobacz uszkodzenia:
MPK wyjaśnia: Po rysach nie ma już śladu
- Bardzo nie lubimy takich wiadomości. W wyniku błędu pracownika nasza Pesa została przerysowana przy wyjeździe z zabytkowej hali. Szkoda wprawdzie jest niewielka i już jest naprawiona, ale wywołała spore emocje - mówi nam Katarzyna Pawlak, rzeczniczka MPK Wrocław.
Pracownicy MPK tłumaczą nam, że każda mała rysa powoduje właśnie taki widok. Przy lakierowaniu należy bowiem okleić niekiedy całe zderzaki i szyby w pobliżu uszkodzeń. Z tramwajem wszystko już w porządku, a w nocy z piątku na sobotę (1/2 marca) trwały już jego nocne testy na mieście.
- My się uczymy Pesy, a Pesa uczy się Wrocławia. I przy okazji taka sytuacja pokazuje jak bardzo potrzebna nam jest nauka - dodaje Katarzyna Pawlak.
Oficjalna prezentacja nowej Pesy Twist wyglądała tak:
Czy bramy w zajezdniach są za wąskie?
Jak mówi nam nasza czytelniczka, łuki na torowiskach prowadzących do bram w zabytkowych halach wrocławskich zajezdni są nieprzystosowane do najnowszych modeli bydgoskiej firmy Pesa. Wątek ten wywołał poruszenie na grupie "Korespondenci po godzinach" na Facebooku.
- Czyli rozumiem, że kupujemy takie tramwaje, jakie będą ładnie wyglądały na zdjęciach, a nie takie, które pasują do wrocławskiej infrastruktury? - pyta pan Marcin.
- Zamówienie za grube miliony, ale przestawienie słupka/bramy o pół metra przerasta - dodaje Juras.
- Lepiej szpachlować i malować niż przesunąć wjazd - ironizuje pan Andrzej.
Z pytaniem o zbyt wąski wjazd do zajezdni zwróciliśmy się do spółki MPK, aby wyjaśnić te wątpliwości.
- Dlatego też modernizujemy nasze zajezdnie: Gaj i Borek. Są na nich budowane specjalne hale dla tramwajów marki Pesa i Moderus. Stare Konstale były zupełnie inne, wąskie. Po zakończeniu prac na zajezdniach Pesy będą mogły swobodnie wjeżdżać do nowych budynków - zapewnia Katarzyna Pawlak.
Póki co, w niektórych miejscach na zajezdniach obowiązują takie znaki poziome:

Mieszkańcy będą mogli zobaczyć Pesę w niedzielę
Uszkodzenie nie pokrzyżowało planów MPK Wrocław. Spółka nadal zaprasza na prezentację tramwaju dla wszystkich mieszkańców. Pojazd jest już zalakierowany i będzie czekał na pasażerów pod wrocławską Operą w niedzielę (3 marca) w godz. 10-14.
Sami będziecie mogli się przekonać, czy nowiutka Pesa wygląda jak "bita".
Przeczytaj także:
- Rutyna czy zamach? Kulisy dolnośląskich katastrof kolejowych
- W przeciwlotniczym schronie zrobią restaurację. Dolnośląski pałac się odrodził!
- Fantastyczne wnętrza Młyna Maria po przebudowie. Mieszkania na sprzedaż i wynajem
- Autostrada A4 70 lat temu. Najpierw sunęli nią żołnierze, a potem ścigali się kolarze
