Spis treści
Jak poinformowała agencja ARF, Pesa została zwycięzcą przetargu we wszystkich trzech partiach. Wartość szacunkowa projektu wynosi od 3,237 do 4,150 mld lei netto – to oznacza od 2,9 do aż 4,15 mld złotych.
Największy kontrakt Pesy po 186 tramwajach
Jednocześnie oznacza to największy kontrakt w dotychczasowej działalności bydgoskiego producenta, po dostawie 186 tramwajów Swing dla Warszawy. To m.in. dlatego Pesa przygotowuje największe w swojej historii inwestycje, na które otrzyma od Polskiego Funduszu Rozwoju pół miliarda złotych.
Przetargiem zainteresowane były Pesa, Siemens i Alstom, ostatecznie oferty złożyły Pesa i Alstom. W obydwu postepowaniach oferta Pesa okazała się najlepsza.
Umowa to produkcja aż 62 pociągów!
Umowa ma obejmować dostawę 62 elektrycznych składów do obsługi tras regionalnych. Zakup pociągów i serwisu zostaną sfinansowane ze środków europejskich, w ramach programu transportowego na lata 2021-2027.
Pesa 2030+
Jak komentuje dla "Pomorskiej" Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji Pesa Bydgoszcz, oferta bydgoskiej firmy, złożona została na dostawę pojazdów jak i na usługę utrzymania wszystkich pojazdów w okresie 15 lat z możliwością przedłużenia umowy na utrzymanie na kolejne 15 lat, z uwzględnieniem wybudowania na terenie 3 nieruchomości kolejowych 3 nowoczesnych centrów utrzymania dla wszystkich 62 zestawów trakcyjnych.
- Zamówienia nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Rumuńskich to ważny krok w realizacji Strategii PESA 2030+ w kontekście ekspansji zagranicznej. To kolejny kraj Trójmorza, do którego dostarczymy nasze najbardziej zaawansowane technologicznie pojazdy i będziemy tworzyć lokalne centra utrzymaniowe. Zwiększanie obecności PESA w tym rejonie to także jeden z elementów przygotowań do zaoferowania pojazdów klasy HS dla linii realizowanych w ramach Via Baltica – podkreśla Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy.
Rumuńska agencja ARF już wcześniej informowała o wyborze oferty PESA w drugim postępowaniu – na zakup 29 EMU (elektrycznych zestawów trakcyjnych) INTER-REGIO (RE-IR) dla regionu Bukareszt.
Budżet tego przetargu to ok. 1.2 miliarda PLN. Oferta obejmuje dostawę pojazdów z usługą utrzymania w okresie 15 lat z możliwością przedłużenia umowy na utrzymanie na kolejne 15 lat. W tym przetargu PESA rywalizowała z francuską firmą Alstom, która po ogłoszeniu zwycięstwa bydgoskiego producenta złożyła w tej sprawie odwołanie. Trwa procedura rozpatrywania tego odwołania, a ostateczna decyzja w tej sprawie powinna zapaść jeszcze w tym roku.
Pesa w Rumunii od 2012 roku
PESA aktywnie uczestniczy i będzie uczestniczyć w kolejnych przetargach organizowanych przez miasta rumuńskie na zakup tramwajów dla Oradea, Bukaresztu, Ploesti, Iasi, Bukareszt, Galati. Wyżej wskazane projekty wpisują się w strategię rozwoju PESA na lata 2030+ zarówno w obszarze produkcji tramwajów jak i pociągów elektrycznych.
Obecność PESA w Rumunii rozwijana jest od roku 2012. W maju 2023 producent zrealizował dostawę 17 tramwajów dla miasta Craiova, wcześniej dostarczył 16 tramwajów dla miasta Iasi. Projekt zakończony w 2021 roku i dostarczony bez żadnych opóźnień, a nawet przed terminem. W 2012 roku PESA dostarczyła 4 tramwaje do Cluj zakupione z budżetu miasta Cluj.
