Pociągi bydgoskiej Pesy jadą do Afryki. Mają tam zrewolucjonizować przewozy pasażerskie

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Spalinowy zespół trakcyjny wyprodukowany dla Ghany na dworcu głównym PKP w Bydgoszczy
Spalinowy zespół trakcyjny wyprodukowany dla Ghany na dworcu głównym PKP w Bydgoszczy Tomasz Czachorowski
Bydgoska Pesa zaprezentowała swój pierwszy spalinowy zespół trakcyjny wyprodukowanego dla Ghany. Pociąg dotrze tam drogą morską.

Na razie jednak pociąg dla Ghany z umieszczoną na przedzie składu flagą tego zachodnioafrykańskiego kraju twardo trzyma się torów – w piątek w samo południe ruszył w drogę z dworca głównego PKP w Bydgoszczy do Solca Kujawskiego i z powrotem.

Podpisana przez Pesę umowa ramowa zakłada dostawę do 12 takich pojazdów dla kolei w Ghanie. Będą to zespoły trakcyjnej z najnowszej platformy pojazdów regionalnych Pesa. Jako pierwszy dostarczony zostanie pojazd zbudowany na bazie dostarczanego na rynek czeski DMU 847.

-Chciałbym podziękować zarówno za szybką realizację naszego zamówienia, jak i dzisiejszą uroczystość. Dostawa tych nowoczesnych pociągów to milowy krok w rozwoju kolei w Ghanie, który będzie miał ogromne znaczenie nie tylko dla sektora kolejowego, ale dla całości rozwoju społecznego i gospodarczego kraju – powiedział Yaw Owusu, sekretarz stanu i prezes Agencji Rozwoju Kolei Ghany.

To też może Cię zainteresować

Dodał, że jest to otwarcie na międzynarodową współpracę gospodarczą, które niesie z sobą wiele korzyści dla obywateli Ghany. Zapewnił, że jego kraj chce kontynuować współpracę lokalnych firm z Pesą.

- Produkcja tych pojazdów to wyzwanie nie tylko ze względu na ekstremalnie krótki czas realizacji dostawy, ale przede wszystkim na specyficzne warunki eksploatacyjne w jakich będą one jeździć. Dla Pesa ta umowa to początek współpracy z Ghaną, która jest jednym z najbardziej obiecujących wschodzących rynków kolejowych w Afryce - podkreśla Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz.

- Eksperci podkreślają często, że Pesa jest jedną z głównych polskich, przemysłowych marek eksportowych… Dzisiejsza uroczystość to potwierdza. Po kilkunastu krajach Europy czas na Afrykę. Panu ministrowi i przedstawicielom Kolei z Ghany gratuluję wyboru. Jestem przekonany, że wasi pasażerowie będą podróżować bezpiecznymi, komfortowymi pociągami – powiedział Michał Koniuch, wicewojewoda kujawsko - pomorski.

Ghana modernizuje infrastrukturę

Ten afrykański kraj nad Atlantykiem rozpoczął intensywny proces rozwoju infrastruktury i buduje swoje własne kompetencje w kolejowych przewozach pasażerskich.

Wyprodukowane przez Pesę pociągi będą obsługiwać ruch pasażerski na nowej linii kolejowej łączącej port morski Tema z portem rzecznym Mpakadan. Pojazdy z nowej serii produkcyjnej Regio160 będą spełniały najnowsze europejskie normy emisji spalin i zostaną wyposażone w nowoczesne, ekologiczne silniki Stage V. Będą to pierwsze tak przyjazne środowisku naturalnemu pojazdy DMU dostarczone do Afryki.

Rząd Ghany rozpoczął realizację programu budowy prawie 4 tysięcy km nowych linii kolejowych o standardowym rozstawie szyn 1435 mm. Celem tego projektu jest zdecydowana poprawa możliwości komunikacji i transportu wewnątrz kraju oraz umożliwienie w przyszłości krajom sąsiednim dostępu koleją do ważnych dla gospodarki tego Regionu Afryki Zachodniej portów morskich w Ghanie.

Poza transportem towarów i surowców naturalnych, nowe linie mają również zachęcić obywateli Ghany do korzystania z transportu kolejowego, stąd pomysł rządu tego państwa, aby kolej, a nie transport drogowy stała się kluczowym elementem rozwoju transportu publicznego. Ma to szczególne znaczenie ze względów demograficznych – kraje tego rejonu są przeludnione. W samej Ghanie mieszka 33 mln ludzi, a stolica kraju Accra to szybko rozwijająca się 6 - milionowa aglomeracja, która w perspektywie dekady może stać się jednym z 10 największych miast afrykańskich.

Spalinowe, ale ekologiczne

PESA, jako szósty na świecie producent pojazdów spalinowych, zaoferowała kolejom w Ghanie najnowocześniejsze pojazdy eco-DMU z nowej platformy pojazdów regionalnych, które doskonale odpowiadają potrzebom afrykańskich przewoźników, operujących przede wszystkim na liniach niezelektryfikowanych. Do tej pory PESA dostarczyła ponad 450 pojazdów DMU, którymi podróżują między innymi pasażerowie w Polsce, Niemczech, Czechach, Włoszech, na Litwie, Ukrainie i Białorusi. 

Do Ghany popłyną statkiem

Wyzwaniem będzie również sama dostawa pojazdów do klienta, ponieważ dotrą one do Ghany drogą morską.

- Po zakończeniu testów w lutym 2024 ten pojazd zostanie podzielony na dwa człony, przetransportowany na specjalnych lawetach do Hamburga, następnie statkiem dotrze do portu Tema w Ghanie. W marcu 2024 rozpoczniemy ostatnie jazdy testowe w warunkach eksploatacyjnych – poinformował Jan Bończyk, szef kolejowego rynku zagranicznego Pesa.

 

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pociągi bydgoskiej Pesy jadą do Afryki. Mają tam zrewolucjonizować przewozy pasażerskie - Gazeta Pomorska

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu