Pesa i Talgo - porozumienie o współpracy
Porozumienie zostało zawarte w Berlinie i przewiduje integrację technologii oraz doświadczeń obu firm w celu wspólnego oferowania szybkich pojazdów kolejowych w Polsce i innych krajach regionu. Dokument, podpisany przez prezesa Talgo Carlosa Palacio oraz prezesa Pesy Krzysztofa Zdziarskiego, obejmuje trzy główne obszary współpracy: przygotowanie oferty na planowane zamówienia na tabor dużych prędkości w Polsce (ogłoszenie w 2025 r.), ofertowanie dla przyszłych projektów szybkiej kolei na rynkach ościennych oraz ocenę możliwości współpracy przy innych projektach kolejowych.
Koleje dużych prędkości w Polsce
Planowana linia Kolei Dużych Prędkości w Polsce ma połączyć największe miasta, takie jak Warszawa, Łódź i Wrocław. "To tylko pierwszy etap budowy około 2000 km nowych tras dedykowanych przewozom pasażerskim w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)" - podkreślono w komunikacie.
Prezes Talgo, Carlos Palacio, wyraził zadowolenie z nawiązania współpracy z Pesą, zaznaczając, że polska firma posiada silną pozycję na rynku oraz cenne doświadczenie.
- To dla nas przyjemność nawiązać wstępną współpracę z Pesą, producentem zaawansowanych technologicznie konwencjonalnych pojazdów szynowych, która ma mocną pozycję w Polsce i wielu europejskich krajach, oraz posiada doświadczenie i cenną wiedzę o funkcjonowaniu polskiego rynku kolejowego - powiedział Carlos Palacio, prezes Talgo.
Wspólne plany i technologie
Prezes Zdziarski z Pesy zaznaczył, że firma od kilku lat pracuje nad rozwojem programu pojazdów dużych prędkości.
- Od początku zakładaliśmy, że zrealizujemy ten projekt z partnerem technologicznym. Potencjały Talgo i Pesy uzupełniają się wzajemnie i jestem przekonany, że wspólnie zaoferujemy pojazd, który idealnie wpasuje się w potrzeby przewoźników na rynku polskim i w całym regionie Trójmorza – powiedział prezes Pesy Krzysztof Zdziarski.
Rozmowy na temat współpracy trwały ponad dwa lata. W tym czasie negocjowano nie tylko warunki porozumienia i umowy, ale również zespoły techniczne obu firm pracowały nad koncepcją wspólnego pojazdu oraz podziałem zadań w przyszłych projektach.
Liderzy w swoich dziedzinach
Talgo specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i utrzymaniu pociągów dużej prędkości oraz międzymiastowych, które są używane w Hiszpanii, Niemczech, Danii, Arabii Saudyjskiej, Egipcie, Kazachstanie, Uzbekistanie i Stanach Zjednoczonych. Firma jest głównym dostawcą pociągów dużych prędkości dla Renfe oraz dla projektu „Haramain” w Arabii Saudyjskiej. Talgo zostało również wybrane przez Deutsche Bahn w Niemczech i DSB w Danii do dekarbonizacji przewozów pasażerskich dzięki pociągom Talgo 230 Intercity.
Pesa, największy producent taboru kolejowego w Polsce, dostarcza swoje pociągi i tramwaje do wszystkich regionów kraju oraz kilkunastu europejskich krajów. Tramwaje Pesy kursują m.in. w Warszawie, Kijowie i Sofii, a pociągi przewożą pasażerów m.in. niemieckich kolei DB, włoskich Trenitalia, czeskich Drahy oraz PKP Intercity.
Źródło: PAP
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
