Wraz ze spadkiem temperatury obowiązków przybywa
Charakter pracy zarządcy nieruchomości w dużym stopniu determinują pory roku. W zależności od kalendarza mamy inne obowiązki. Oczywiście są również prace stałe, które głównie dotyczą wnętrza budynku.
– Wraz ze spadkiem temperatury obowiązków przybywa. Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (J.t.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1289, z późn. zm.). zarządca lub właściciel budynku jest zobowiązany do odśnieżania chodników znajdujących się na podległym mu terenie – zwraca uwagę w przesłanym komentarzu Mariusz Łubiński, prezes Admu.
Co istotnie, jak podkreśla, obowiązek ten nie ogranicza się jedynie do chodników i ścieżek. – Szczególnie niebezpieczny jest śnieg znajdujący się na dachach budynków, zwłaszcza ten mokry i ciężki – podkreśla. Ta kwestia jest również szczegółowo uregulowana przez prawo budowlane. – Ustawodawca nakłada na zarządcę obowiązek usunięcia nadmiaru śniegu i regularnej kontroli stanu technicznego, zarówno dachu, jak i całego budynku – wyjaśnia.
Równie niebezpieczne są sople zwisające z dachów, to zjawisko jest dość powszechne, szczególnie wczesną i późną zimą, kiedy w ciągu dnia temperatura jest dodatnia, a nocą znacznie spada. – Zwisające sople, szczególnie te duże i ciężkie, są niebezpieczne, zarówno dla ludzi jak i przedmiotów wokół budynków. Dlatego monitoring dachów to nieodzowna czynność w okresie zimowym – podkreśla.
Obowiązki zarządcy uregulowane są przez prawo budowlane
Warto pamiętać, że wszystkie obowiązki zarządcy są regulowane prawem budowlanym z dnia 4 lipca 1994 r. ‒ Prawo budowlane (J.t.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1332, z późn. zm.).
Jak zauważa Łubińśki, wedle tych przepisów właściciel lub zarządca zobowiązany jest do zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników obiektu w przypadku wystąpienia czynników zewnętrznych oddziałujących na obiekt.
– Do czynników zewnętrznych zaliczamy między innymi opady, wiatr czy silny wiatr zagrażający ludziom lub mieniu. Przepisy regulują również kwestie tego, jakich środków używać do posypywania i polewania chodników w celu pozbycia się warstwy lodu. Jeżeli zarządca nie zadba o takie oczyszczenie chodnika by umożliwić bezpieczne poruszanie się mieszkańcom, powinien liczyć się z konsekwencjami – wyjaśnia.
Poszukiwani pracownicy z odpowiednimi kompetencjami
– Zarządcy muszą pamiętać o zatrudnianiu osób o odpowiednich kwalifikacjach, zwłaszcza jeżeli chodzi o prace na wysokości. Powinni się oni legitymować ważnym zaświadczeniem o braku przeciwwskazań do wykonywania takich prac oraz mieć odpowiednie szkolenie.
– Na czas wykonywania prac na dachach, teren wokół powinien być zabezpieczony poprzez wyznaczenie specjalnej strefy ochronnej. Z pewnością zbliża się okres intensywnej pracy dla zarządców nieruchomości. Warto pamiętać, że wszystkie ich działania mają na celu zarówno podwyższenie komfortu i bezpieczeństwa mieszkańców – podsumowuje Łubiński.
