NIK apeluje do ministra infrastruktury o wsparcie w zakresie mobilności miejskiej

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Opracowanie:
Najwyższa Izba Kontroli opublikowała w środę wyniki kontroli dotyczącej ograniczenia ruchu samochodowego przeprowadzonej w latach 2022 - 2024 w małych i średnich miastach.
Najwyższa Izba Kontroli opublikowała w środę wyniki kontroli dotyczącej ograniczenia ruchu samochodowego przeprowadzonej w latach 2022 - 2024 w małych i średnich miastach. 123rf
Najwyższa Izba Kontroli, po przeprowadzeniu kontroli dotyczącej ograniczenia ruchu samochodowego w miastach, zwróciła się w środę do ministra infrastruktury z prośbą o wdrożenie mechanizmów wspierających gminy w przygotowywaniu, monitorowaniu i ocenie skuteczności działań związanych z zasadami zrównoważonej mobilności miejskiej.

Spis treści

Wyniki kontroli NIK w miastach od 2022 do 2024 roku

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała wyniki kontroli przeprowadzonej w latach 2022-2024, dotyczącej ograniczenia ruchu samochodowego w małych i średnich miastach. Kontrola objęła 12 urzędów miast z województw kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, warmińsko-mazurskiego i wielkopolskiego. Kryterium wyboru gmin do kontroli była wysoka liczba zdarzeń drogowych z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego, takich jak piesi, rowerzyści oraz osoby korzystające z hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego, w przeliczeniu na 1000 mieszkańców.

Podczas kontroli analizowano dane dotyczące infrastruktury drogowej, zdarzeń drogowych, ruchu drogowego, miejsc parkingowych oraz struktury posiadanego taboru. Badano również dostępność i popyt na usługi komunikacji miejskiej. Wykonywano wizje lokalne, mierzono hałas i zanieczyszczenia pochodzące z ruchu drogowego oraz analizowano wnioski, skargi i petycje mieszkańców.

Problemy z wdrażaniem polityki mobilności w polskich miastach

Wszystkie skontrolowane miasta podejmowały działania mające na celu ograniczenie ruchu samochodowego. Jednakże, jak podkreślono, samorządy zidentyfikowały problemy i potrzeby związane z nadmiernym ruchem samochodowym, lecz nie wykorzystywały tych diagnoz w praktyce.

Według NIK, plany i strategie przyjęte przez skontrolowane miasta nie pozwalały na ocenę skuteczności podejmowanych działań ani na stwierdzenie, czy wdrażane rozwiązania rzeczywiście ograniczyły ruch samochodowy. Zwrócono uwagę, że część miast nie dysponowała kompletnymi danymi o swojej infrastrukturze drogowej i zachodzących w niej zmianach.

Wnioski mieszkańców i rekomendacje Najwyższej Izby Kontroli

Mieszkańcy analizowanych miast najczęściej wskazywali na problemy takie jak parkowanie samochodów na chodnikach i w niewyznaczonych miejscach, zakorkowane drogi miejskie, brak spójnej i bezpiecznej sieci dróg rowerowych, niewystarczająca komunikacja miejska, niedoświetlone przejścia dla pieszych, hałas oraz zanieczyszczenie powietrza. Zwracali również uwagę na dużą liczbę wypadków drogowych, zwłaszcza z udziałem pieszych i rowerzystów.

NIK podkreśliła, że samorządy nie zawsze dysponowały kompletnymi i aktualnymi danymi o infrastrukturze drogowej w mieście podczas opracowywania dokumentów i realizacji przyjętych założeń. Brak kompletnych danych historycznych uniemożliwiał rzetelną ocenę skuteczności zrealizowanych działań.

Bez rzetelnych danych istotnie rośnie ryzyko podejmowania niewłaściwych decyzji i powielania błędów - stwierdziła Naczelna Izba Kontroli.

Apel Najwyższej Izby Kontroli do ministra infrastruktury

Po przeprowadzonej kontroli NIK zwróciła się do ministra infrastruktury o wdrożenie mechanizmów stałego wsparcia gmin w przygotowywaniu, monitorowaniu i ocenie skuteczności działań na rzecz wdrożenia zasad zrównoważonej mobilności miejskiej. Izba zasugerowała, że wdrożenie takich mechanizmów powinno obejmować udostępnienie metodologii i wytycznych do przygotowania rzetelnego, kompleksowego i spójnego planu zrównoważonej mobilności miejskiej oraz bazy wzorcowych wskaźników zrównoważonej mobilności miejskiej, które można wykorzystać przy opracowywaniu tych planów.

NIK zaapelowała również do wójtów, burmistrzów i prezydentów miast o zapewnienie wdrażania zasad zrównoważonej mobilności miejskiej przy użyciu rzetelnych, kompleksowych i spójnych dokumentów o charakterze planistyczno-strategicznym, opracowanych na podstawie kompletnych danych o infrastrukturze drogowej na obszarze miasta.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu