Nowa strategia. Zyski Poczta Polska chce przeznaczyć na podwyżki płac i nowoczesne urządzenia

Zbigniew Biskupski AIP
Krzysztof Kapica
Udostępnij:
Poczta Polska chce rozwijać usługi kurierskie, związane z obsługą paczek i produkty finansowe. Chce też być mocniejsza na rynku światowym. W trakcie prezentacji nowej strategii prezes Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski podkreślił, iż jednym z jej celów jest poprawa warunków pracy personelu przedsiębiorstwa i zadeklarował, że zyski osiągane przez spółkę będą inwestowane w podwyżki płac oraz w infrastrukturę pocztową, by zakup nowych urządzeń i systemów informatycznych nie tylko umacniał pozycję firmy na rynku, ale i poprawiał warunki pracy.

Poczta Polska (PP) zaprezentowała we wtorek swoją strategię na lata 2017-2021. Zakłada ona współuczestnictwo poczty w tworzeniu administracji cyfrowej oraz znaczącą rolę PP w „koordynacji międzynarodowej wymiany handlowej, zwłaszcza między Azją a Unią Europejską”. Przede wszystkim jednak zakłada rozwój „obszaru przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) oraz rynku e-commerce. Przykładem działań z tego obszaru jest uruchomienie tuż przed świętami płatności smartfonem w placówkach pocztowych czy realizacja planu budowy tysiąca stacjonarnych kantorów walut.

Eksperci podkreślają, że o pozycji spółki przesądzi jednak nie ilość usług, ale ich jakość, zwłaszcza teraz. Tymczasem wraz z odbudową pozycji w segmencie przesyłek poleconych w placówkach pocztowych znów pojawiły się gigantyczne kolejki spowodowane dostarczaniem przesyłek wyłącznie w godzinach pracy odbiorców, a tym samym koniecznością osobistego ich odbioru na poczcie. W większości placówek klienci chcący skorzystać z nowych usług muszą czekać w jednej kolejce z odbiorcami awizo. Poczta docelowo chce rozwiązać ten problem przez cyfryzację usługi, ale to proces, który wymaga czasu. Doraźnie na poprawę sytuacji ma wpłynąć zatrudnienie w pionie doręczeń 440 dodatkowych osób. Decyzję w tej sprawie podjęto na początku kwietnia. W tym samym czasie osiągnięto porozumienie ze związkami zawodowymi w sprawie premii kwartalnych, ale nie wiadomo czy odsunie ono na dłużej presję pracowników na podwyżki płac.

Czytaj też:
Każdy z nas kupuje przynajmniej raz na jakiś czas w Rossmannie. teraz jest łatwiej, sprawdź dlaczego

W trakcie prezentacji strategii prezes Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski podkreślił, iż jednym z jej celów jest poprawa warunków pracy personelu przedsiębiorstwa i zadeklarował, że zyski osiągane przez spółkę będą inwestowane w podwyżki płac oraz w infrastrukturę pocztową, by zakup nowych urządzeń i systemów informatycznych nie tylko umacniał pozycję firmy na rynku, ale i poprawiał warunki pracy. Jednocześnie uczestniczący w prezentacji wiceminister infrastruktury Kazimierz Smoliński apelował do pocztowców o cierpliwość, zaznaczając, iż wieloletnie zaniedbania wymagają na poprawę także lat.

Szczegółowo o Strategii

Poczta Polska ogłosiła nową strategię rozwoju Grupy na lata 2017-2021. Spółka stawia na: współpracę z państwem w tworzeniu cyfrowej administracji i zapewnieniu dostępu do usług państwa dla obywateli, obsługę rynku e-commerce oraz koordynację logistyki dla handlu międzynarodowego, zwłaszcza w relacji między Azją a Unią Europejską.

Spółka skoncentruje się na pozyskiwaniu nowych źródeł przychodów, otwieraniu kolejnych placówek i zwiększaniu zatrudnienia zamiast tylko cięcia kosztów.

Poczta chce być największym w Polsce integratorem usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich oraz logistycznych, docierającym do każdego Polaka, dzięki sieci placówek, doręczycieli i platformie cyfrowej. Żeby osiągnąć ten cel, spółka w pięcioletniej perspektywie skoncentruje się na trzech głównych obszarach działalności: usługach cyfrowych i administracyjnych, przesyłkach kuriersko-paczkowych i obsłudze rynku e-commerce oraz usługach międzynarodowych i ekspansji zagranicznej. Strategia będzie realizowana zgodnie z filozofią zrównoważonego rozwoju, aby funkcjonowanie firmy służyło zaspokojeniu potrzeb zarówno państwa, klientów, jak i pracowników. Odrzucone zostały plany upublicznienia spółki, obecne w poprzedniej strategii, co oznacza, że firma pozostanie w 100 proc. Spółką Skarbu Państwa.
- Strategia, którą dzisiaj prezentujemy, jest wynikiem diagnozy otoczenia biznesowego i sytuacji wewnętrznej. Silna Poczta jest w interesie państwa i wszystkich obywateli. W innych krajach Europy nowoczesne usługi logistyczno-pocztowe stają się dziś tak samo ważne, jak choćby sektor paliwowy. Mądre państwo chce mieć własną pocztę, która zapewnia rzetelną obsługę korespondencji, dostarcza usługi cyfrowe, a w czasie potencjalnego ataku cybernetycznego może okazać się jedyną działającą strukturą -  mówi Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej.

Zarząd ocenił, że wdrażanie dotychczasowej strategii spółki nie przyniosło pożądanych efektów, m.in. w obszarze satysfakcji klienta i dochodu Grupy Poczty Polskiej. Wśród głównych obszarów wymagających poprawy zdiagnozowano: efektywność? zarządzania przedsiębiorstwem, inwestycje w rozwiązania technologiczne oraz strukturę organizacyjną i system wynagradzania pracowników. W ostatnim roku zaszło wiele zmian w otoczeniu zewnętrznym spółki, m.in. wycofanie się? głównego konkurenta z rynku, realne zainteresowanie ze strony administracji udziałem Poczty w świadczeniu usług publicznych, zwiększenie konkurencji między firmami na rynku pracy, wzrost tempa rozwoju e-commerce w obrocie międzynarodowym.

- Przed Pocztą otwierają się nowe perspektywy. Przestaje być ciężarem, a staje się partnerem dla państwa w świadczeniu cyfrowych usług publicznych. Pojawiają się też możliwości związane z obsługą handlu zagranicznego, m.in. Jedwabny Szlak. Rok 2017 będzie rokiem przełomowym, w którym zmienimy kurs, w jakim zmierza Poczta, i wejdziemy na ścieżkę wzrostu przychodów. Wypracowanym zyskiem chcemy dzielić się z pracownikami. Drugim obszarem, na który przeznaczymy zarobione pieniądze, będą inwestycje w nowe technologie – mówi Wiesław Włodek, wiceprezes Poczty Polskiej.

Nowa strategia zakłada podwojenie przychodów z obszaru KEP (kuriersko-paczkowego), pięciokrotny wzrost przychodów z obszaru usług logistycznych oraz dwa i pół razy większe wpływy z usług międzynarodowych. Poczta, mimo nieuchronnie zmniejszającej się ilości tradycyjnej korespondencji urzędowej, chce tę lukę wypełnić dostępem dla obywateli do szeregu innych usług administracji oraz aktywnym udziałem w obsłudze programów rządowych (np. Programu Rodzina 500+). W efekcie realizacji strategii zmieni się? struktura przychodów Poczty Polskiej. Dotychczas dominujące w strukturze przychody z obsługi korespondencji (62 proc. w 2015 r.) do 2021 r. ustąpią pierwszeństwa przychodom z obszaru paczkowo-logistycznego i e-commerce (blisko 40 proc. udziału w strukturze przychodów w 2021 roku). Według prognoz całkowite przychody Poczty mają wzrosnąć o 25 proc. z poziomu 5,5 mld zł w 2015 r. do blisko 7 mld zł w 2021 r.

Cyfrowe ramię państwa

Poczta ma być partnerem państwa w obszarze cyfryzacji usług administracyjnych. Planowana jest integracja publicznych systemów informatycznych z pocztową platformą Envelo, dzięki czemu załatwianie spraw urzędowych przez obywateli będzie szybsze, a obieg dokumentów w instytucjach państwowych sprawniejszy. Spółka chce brać czynny udział w misji modernizacji kraju i przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu Polaków. Unikatowy dostęp Poczty do wszystkich gospodarstw domowych oraz firm, rozwinięta infrastruktura i zaufanie społeczne sprawią, że usługi publiczne będą jeszcze bliżej obywatela.

Poczta równocześnie jest gotowa do pełnej obsługi pocztowej i logistycznej administracji publicznej i Spółek Skarbu Państwa, a także wsparcia strategicznych programów publicznych, takich jak Rodzina 500+, Narodowy Program Mieszkaniowy czy pobór abonamentu RTV. Spółka będzie też kontynuować świadczenie publicznych usług pocztowych w ramach funkcji operatora wyznaczonego, co oznacza doręczanie korespondencji pięć dni w tygodniu oraz utrzymanie wymaganej terminowości usług, gęstości sieci placówek i godzin ich otwarcia. Innym ważnym obszarem misji publicznej Poczty pozostaną działania na rzecz obronności państwa i reagowania
w sytuacjach kryzysowych.
Szybka obsługa e-commerce, logistyka międzynarodowa
Szybko rozwijający się sektor e-commerce powoduje wzrost znaczenia rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych. Kompleksowe usługi w tym zakresie mają być kluczem do sukcesu Poczty. Firma chce oferować klientom pełną obsługę w obszarze transportu i doręczenia, ubezpieczeń i bankowości, pakowania, obsługi zwrotów i marketingu. Domena? Poczty Polskiej pozostanie logistyka pocztowa. Jednak dotychczasowe doświadczenia i potencjał logistyczny Poczty Polskiej przy strategicznej współpracy z kluczowymi Spółkami Skarbu Państwa z obszaru infrastruktury pozwalają?, by Poczta Polska stała się? największym polskim operatorem logistycznym, z oferta? pełnego łańcucha dostaw, obejmującego m.in. transport drobnicowy, kolejowy, lotniczy
i oceaniczny.

Trzecim z obranych przez Pocztę kierunków rozwoju jest ekspansja zagraniczna. Polska ma szansę stać? się? hubem logistycznym dla e-commerce na nowym Jedwabnym Szlaku. Wykorzystując intensywny wzrost handlu internetowego, konkurencyjność produktów z Chin i innych krajów regionu oraz geopolityczne usytuowanie Polski, Poczta chce koordynować wymianę handlową między Azją a Unią Europejską. Spółka rozważa m.in. zaangażowanie się w budowę centrum logistycznego, jeśli rząd zdecydowałby o realizacji takiej inwestycji.

Obejrzyj wideo:

Polskie mięso podbija światowe rynki. Ale Polaków trzeba namawiać do jego jedzenia. Dlaczego?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

EcoBike

Ecobike Sx300 Green 29 2021

9 499,00 zł9 299,00 zł
miejsce #2

MBM

MBM E1200 Karios U16 Czarny 27.5 2022

12 599,00 zł
miejsce #3

Indiana

Indiana E4000 Czarny 26 2021

3 499,00 zł
miejsce #4

Torpado

Torpado Era Czarny 28 2022

6 799,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie