Nowa strategia. Zyski Poczta Polska chce przeznaczyć na podwyżki płac i nowoczesne urządzenia

Zbigniew Biskupski AIP
Krzysztof Kapica
Poczta Polska chce rozwijać usługi kurierskie, związane z obsługą paczek i produkty finansowe. Chce też być mocniejsza na rynku światowym. W trakcie prezentacji nowej strategii prezes Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski podkreślił, iż jednym z jej celów jest poprawa warunków pracy personelu przedsiębiorstwa i zadeklarował, że zyski osiągane przez spółkę będą inwestowane w podwyżki płac oraz w infrastrukturę pocztową, by zakup nowych urządzeń i systemów informatycznych nie tylko umacniał pozycję firmy na rynku, ale i poprawiał warunki pracy.

Poczta Polska (PP) zaprezentowała we wtorek swoją strategię na lata 2017-2021. Zakłada ona współuczestnictwo poczty w tworzeniu administracji cyfrowej oraz znaczącą rolę PP w „koordynacji międzynarodowej wymiany handlowej, zwłaszcza między Azją a Unią Europejską”. Przede wszystkim jednak zakłada rozwój „obszaru przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) oraz rynku e-commerce. Przykładem działań z tego obszaru jest uruchomienie tuż przed świętami płatności smartfonem w placówkach pocztowych czy realizacja planu budowy tysiąca stacjonarnych kantorów walut.

Eksperci podkreślają, że o pozycji spółki przesądzi jednak nie ilość usług, ale ich jakość, zwłaszcza teraz. Tymczasem wraz z odbudową pozycji w segmencie przesyłek poleconych w placówkach pocztowych znów pojawiły się gigantyczne kolejki spowodowane dostarczaniem przesyłek wyłącznie w godzinach pracy odbiorców, a tym samym koniecznością osobistego ich odbioru na poczcie. W większości placówek klienci chcący skorzystać z nowych usług muszą czekać w jednej kolejce z odbiorcami awizo. Poczta docelowo chce rozwiązać ten problem przez cyfryzację usługi, ale to proces, który wymaga czasu. Doraźnie na poprawę sytuacji ma wpłynąć zatrudnienie w pionie doręczeń 440 dodatkowych osób. Decyzję w tej sprawie podjęto na początku kwietnia. W tym samym czasie osiągnięto porozumienie ze związkami zawodowymi w sprawie premii kwartalnych, ale nie wiadomo czy odsunie ono na dłużej presję pracowników na podwyżki płac.

Czytaj też:
Każdy z nas kupuje przynajmniej raz na jakiś czas w Rossmannie. teraz jest łatwiej, sprawdź dlaczego

W trakcie prezentacji strategii prezes Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski podkreślił, iż jednym z jej celów jest poprawa warunków pracy personelu przedsiębiorstwa i zadeklarował, że zyski osiągane przez spółkę będą inwestowane w podwyżki płac oraz w infrastrukturę pocztową, by zakup nowych urządzeń i systemów informatycznych nie tylko umacniał pozycję firmy na rynku, ale i poprawiał warunki pracy. Jednocześnie uczestniczący w prezentacji wiceminister infrastruktury Kazimierz Smoliński apelował do pocztowców o cierpliwość, zaznaczając, iż wieloletnie zaniedbania wymagają na poprawę także lat.

Szczegółowo o Strategii

Poczta Polska ogłosiła nową strategię rozwoju Grupy na lata 2017-2021. Spółka stawia na: współpracę z państwem w tworzeniu cyfrowej administracji i zapewnieniu dostępu do usług państwa dla obywateli, obsługę rynku e-commerce oraz koordynację logistyki dla handlu międzynarodowego, zwłaszcza w relacji między Azją a Unią Europejską.

Spółka skoncentruje się na pozyskiwaniu nowych źródeł przychodów, otwieraniu kolejnych placówek i zwiększaniu zatrudnienia zamiast tylko cięcia kosztów.

Poczta chce być największym w Polsce integratorem usług komunikacyjnych, paczkowo-kurierskich oraz logistycznych, docierającym do każdego Polaka, dzięki sieci placówek, doręczycieli i platformie cyfrowej. Żeby osiągnąć ten cel, spółka w pięcioletniej perspektywie skoncentruje się na trzech głównych obszarach działalności: usługach cyfrowych i administracyjnych, przesyłkach kuriersko-paczkowych i obsłudze rynku e-commerce oraz usługach międzynarodowych i ekspansji zagranicznej. Strategia będzie realizowana zgodnie z filozofią zrównoważonego rozwoju, aby funkcjonowanie firmy służyło zaspokojeniu potrzeb zarówno państwa, klientów, jak i pracowników. Odrzucone zostały plany upublicznienia spółki, obecne w poprzedniej strategii, co oznacza, że firma pozostanie w 100 proc. Spółką Skarbu Państwa.
- Strategia, którą dzisiaj prezentujemy, jest wynikiem diagnozy otoczenia biznesowego i sytuacji wewnętrznej. Silna Poczta jest w interesie państwa i wszystkich obywateli. W innych krajach Europy nowoczesne usługi logistyczno-pocztowe stają się dziś tak samo ważne, jak choćby sektor paliwowy. Mądre państwo chce mieć własną pocztę, która zapewnia rzetelną obsługę korespondencji, dostarcza usługi cyfrowe, a w czasie potencjalnego ataku cybernetycznego może okazać się jedyną działającą strukturą -  mówi Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej.

Zarząd ocenił, że wdrażanie dotychczasowej strategii spółki nie przyniosło pożądanych efektów, m.in. w obszarze satysfakcji klienta i dochodu Grupy Poczty Polskiej. Wśród głównych obszarów wymagających poprawy zdiagnozowano: efektywność? zarządzania przedsiębiorstwem, inwestycje w rozwiązania technologiczne oraz strukturę organizacyjną i system wynagradzania pracowników. W ostatnim roku zaszło wiele zmian w otoczeniu zewnętrznym spółki, m.in. wycofanie się? głównego konkurenta z rynku, realne zainteresowanie ze strony administracji udziałem Poczty w świadczeniu usług publicznych, zwiększenie konkurencji między firmami na rynku pracy, wzrost tempa rozwoju e-commerce w obrocie międzynarodowym.

- Przed Pocztą otwierają się nowe perspektywy. Przestaje być ciężarem, a staje się partnerem dla państwa w świadczeniu cyfrowych usług publicznych. Pojawiają się też możliwości związane z obsługą handlu zagranicznego, m.in. Jedwabny Szlak. Rok 2017 będzie rokiem przełomowym, w którym zmienimy kurs, w jakim zmierza Poczta, i wejdziemy na ścieżkę wzrostu przychodów. Wypracowanym zyskiem chcemy dzielić się z pracownikami. Drugim obszarem, na który przeznaczymy zarobione pieniądze, będą inwestycje w nowe technologie – mówi Wiesław Włodek, wiceprezes Poczty Polskiej.

Nowa strategia zakłada podwojenie przychodów z obszaru KEP (kuriersko-paczkowego), pięciokrotny wzrost przychodów z obszaru usług logistycznych oraz dwa i pół razy większe wpływy z usług międzynarodowych. Poczta, mimo nieuchronnie zmniejszającej się ilości tradycyjnej korespondencji urzędowej, chce tę lukę wypełnić dostępem dla obywateli do szeregu innych usług administracji oraz aktywnym udziałem w obsłudze programów rządowych (np. Programu Rodzina 500+). W efekcie realizacji strategii zmieni się? struktura przychodów Poczty Polskiej. Dotychczas dominujące w strukturze przychody z obsługi korespondencji (62 proc. w 2015 r.) do 2021 r. ustąpią pierwszeństwa przychodom z obszaru paczkowo-logistycznego i e-commerce (blisko 40 proc. udziału w strukturze przychodów w 2021 roku). Według prognoz całkowite przychody Poczty mają wzrosnąć o 25 proc. z poziomu 5,5 mld zł w 2015 r. do blisko 7 mld zł w 2021 r.

Cyfrowe ramię państwa

Poczta ma być partnerem państwa w obszarze cyfryzacji usług administracyjnych. Planowana jest integracja publicznych systemów informatycznych z pocztową platformą Envelo, dzięki czemu załatwianie spraw urzędowych przez obywateli będzie szybsze, a obieg dokumentów w instytucjach państwowych sprawniejszy. Spółka chce brać czynny udział w misji modernizacji kraju i przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu Polaków. Unikatowy dostęp Poczty do wszystkich gospodarstw domowych oraz firm, rozwinięta infrastruktura i zaufanie społeczne sprawią, że usługi publiczne będą jeszcze bliżej obywatela.

Poczta równocześnie jest gotowa do pełnej obsługi pocztowej i logistycznej administracji publicznej i Spółek Skarbu Państwa, a także wsparcia strategicznych programów publicznych, takich jak Rodzina 500+, Narodowy Program Mieszkaniowy czy pobór abonamentu RTV. Spółka będzie też kontynuować świadczenie publicznych usług pocztowych w ramach funkcji operatora wyznaczonego, co oznacza doręczanie korespondencji pięć dni w tygodniu oraz utrzymanie wymaganej terminowości usług, gęstości sieci placówek i godzin ich otwarcia. Innym ważnym obszarem misji publicznej Poczty pozostaną działania na rzecz obronności państwa i reagowania
w sytuacjach kryzysowych.
Szybka obsługa e-commerce, logistyka międzynarodowa
Szybko rozwijający się sektor e-commerce powoduje wzrost znaczenia rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych. Kompleksowe usługi w tym zakresie mają być kluczem do sukcesu Poczty. Firma chce oferować klientom pełną obsługę w obszarze transportu i doręczenia, ubezpieczeń i bankowości, pakowania, obsługi zwrotów i marketingu. Domena? Poczty Polskiej pozostanie logistyka pocztowa. Jednak dotychczasowe doświadczenia i potencjał logistyczny Poczty Polskiej przy strategicznej współpracy z kluczowymi Spółkami Skarbu Państwa z obszaru infrastruktury pozwalają?, by Poczta Polska stała się? największym polskim operatorem logistycznym, z oferta? pełnego łańcucha dostaw, obejmującego m.in. transport drobnicowy, kolejowy, lotniczy
i oceaniczny.

Trzecim z obranych przez Pocztę kierunków rozwoju jest ekspansja zagraniczna. Polska ma szansę stać? się? hubem logistycznym dla e-commerce na nowym Jedwabnym Szlaku. Wykorzystując intensywny wzrost handlu internetowego, konkurencyjność produktów z Chin i innych krajów regionu oraz geopolityczne usytuowanie Polski, Poczta chce koordynować wymianę handlową między Azją a Unią Europejską. Spółka rozważa m.in. zaangażowanie się w budowę centrum logistycznego, jeśli rząd zdecydowałby o realizacji takiej inwestycji.

Obejrzyj wideo:

Polskie mięso podbija światowe rynki. Ale Polaków trzeba namawiać do jego jedzenia. Dlaczego?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu