Do tej pory, z różnym skutkiem, podejmowano próby przejścia od komunikacji papierowej do cyfrowej, jednakże były to próby obejmujące jedynie wycinek działalności. Nie podejmowano natomiast działań kompleksowo zmierzających do zupełnej zmiany filozofii w relacjach klient- dostawca usług.
Z tego względu z zadowoleniem przyjmujemy inicjatywę "Paperless / Cashless Poland - Od papierowej do cyfrowej Polski" oraz fakt, że stanowi ona istotny element rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - stwierdza Konfederacja Lewiatan.
Poczta postanowiła przyspieszyć cyfryzację usług
Aby zmniejszyć koszty funkcjonowania przedsiębiorców i ułatwić ich codzienne działanie konieczny jest kompleksowy przegląd obowiązujących przepisów wymuszających formę pisemną. Nie mniej ważne jest jednak zapewnienie, że przyjmowane obecnie i w przyszłości przepisy będą konsekwentnie odchodzić od wersji „papierowej".
Wprowadzenie wymogu pisemności lub zapewnienie możliwości wyboru formy papierowej jako alternatywnej do cyfrowej (np. w kontaktach z konsumentami, którzy taką wersję preferują), powinno być każdorazowo analizowane pod kątem celowości. Tylko zapewnienie, że podejściem paperless/ casheless będą w toku procesu legislacyjnego związani wszyscy prawodawcy, pozwoli realnie wyeliminować „papier" z obrotu gospodarczego.
Rozmowa z Tadeuszem Kościńskim wiceministrem resortu rozwoju: Rolą urzędników jest nie przeszkadzać
Już w obowiązujących przepisach przewidziano możliwość kontaktowania się z konsumentami w innej formie niż papierowa (pisemna), m.in. za pomocą trwałego nośnika, drogą elektroniczną lub za pomocą podobnego środka porozumiewania się na odległość. Jednak w wielu przypadkach są one traktowane jako drugorzędne względem wersji papierowej.
Wykorzystanie istniejących już w systemie prawnym narzędzi cyfryzacji (jak np. trwały nośnik) jest także hamowane przez zbyt restrykcyjne, stanowisko organów regulacyjnych (np. UOKiK).
W zakresie programu "Paperless / Cashless Poland - Od papierowej do cyfrowej Polski", istotne wydaje się więc nie tylko zaprojektowanie nowych regulacji, ale wypracowanie racjonalnych interpretacji obecnie istniejących już przepisów, chociażby trwałego nośnika, czy też dokumentu o którym mowa w Kodeksie cywilnym.
