Lot się opóźnia więcej niż 2 godz.
Jeżeli lecisz na krótkim dystansie do 1500 km (np. Warszawa-Londyn) po tym czasie poproś linię lotniczą o voucher na posiłek i napój. Jeżeli odmówi, zachowaj rachunki i wyślij ich kopię przewoźnikowi z prośbą o zwrot. W przypadku dłuższych dystansów „prawo do opieki” przysługuję po trzech lub czterech godzinach.
Lot opóźnia się więcej niż 5 godz.
Jeżeli lot opóźnia się o więcej niż 5 godzin, masz prawo z niego zrezygnować i zażądać darmowego lotu powrotnego do miejsce rozpoczęcia podróży.
Zbliża się noc, a samolot wciąż nie odleciał
Jeżeli lot zostanie przeniesiony na następny dzień, przewoźnik powinien wydać Ci voucher na nocleg, zagwarantować przejazd do i z hotelu oraz wyżywienie.
Pasażerowie, których lot opóźnił się o więcej niż 3 godziny lub został odwołany mogą ubiegać się o odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 euro. Rekompensata nie przysługuje, gdy lot został przesunięty z powodu nadzwyczajnych okoliczności (np. zła pogoda, destabilizacja polityczna).
Jesteś na lotnisku, a okazuje się, że zabrakło dla Ciebie miejsca
Rzadko dochodzi do takiej sytuacji, gdy kupiłeś wycieczkę w biurze podróży. Częściej, gdy lot został zarezerwowany na własną rękę. Pasażerom, którzy nie zmieścili się na pokład z powodu sprzedaży zbyt dużej liczby biletów przysługują określone prawa: przebukowanie na lot w najbliższym terminie, w razie konieczności nocleg i wyżywienie, a także odszkodowanie od 250 do 600 euro.
Bagaż rejestrowany został zniszczony
Po odebraniu bagażu udaj się do biura reklamacji bagażowych, które często znajduje się w pobliżu taśm. Miejsce to powinno być oznaczone na lotniskowych tablicach informacyjnych. Otrzymasz tam raport z uszkodzenia tzw. PIR – zachowaj go! Wykonaj też kilka zdjęć w celach dowodowych. W terminie 7 dni wyślij pisemną reklamację linii lotniczej. Nie zwlekaj do powrotu z wakacji. Aby otrzymać zwrot za walizkę, musisz ją wycenić. Najlepiej, jak wyślesz linii rachunek.
Bagaż nie przyleciał
Zgłoś to w biurze reklamacji bagażowych – zachowaj potwierdzenie w postaci raportu PIR. W czasie oczekiwania na opóźnioną walizkę możesz zakupić rzeczy pierwszej potrzeby (bieliznę, kosmetyki, ubrania na zmianę) – zatrzymaj rachunki. Po odbiorze bagażu masz 21 dni na reklamację.
Musisz samodzielnie wycenić swoją szkodę, najczęściej będą to rachunki za zakupione w czasie oczekiwania rzeczy. Jeżeli bagaż się nie znajdzie, wyślij reklamację przewoźnikowi w ciągu 21 dni od lotu. Wówczas możesz zażądać zwrotu za rzeczy znajdujące się w walizce.
Obejrzyj wideo:
Pracę zmieniamy rzadziej. Jak kiedyś, głównie dla pieniędzy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
KUP TERAZ

Pokrowiec na plecak Pack Fly Large Blaze Orange Mystery Ranch
Wodoodporny pokrowiec rozmiarze Medium. Pasuje na …
KUP TERAZ

PLECAK Urban Assault 21, Mystery Pop, OS
Zainspirowany wojskowymi plecakami szturmowymi. Te…
KUP TERAZ

ŁÓŻKO TURYSTYCZNE COT CONVERTIBLE HELINOX
Unikalny system dźwigni Helinox składa łóżko i w p…
KUP TERAZ

KIJE BIEGOWE DISTANCE 125cm ROCKLAND
Rockland Distance to kije do biegów terenowych wyk…
KUP TERAZ

KUBEK TERMICZNY THERMAL MUG LIFEVENTURE
Wszechstronny kubek termiczny. Utrzyma temperaturę…
KUP TERAZ

KIJE TREKKINGOWE RAPID CABRO ROCKLAND
Rapid Carbo uniwersalne i komfortowe w użytkowaniu…
Kajakiem pływał wśród rekinów - zobacz wywiad z Janem Skwarą