Ze względu na natężony ruch lotniczy w okresie wakacyjnym loty bardzo często są opóźniane lub anulowane. Głośne są sprawy, w których turyści długie godziny zmuszeni są koczować na lotnisku, czekając na odlot samolotu. Jak np. 22 sierpnia br. ponad 150 pasażerów linii Small Planet utknęło na greckim lotnisku w Heraklionie. Powodem prawie 16-godzinnego opóźnienia lotu była usterka samolotu. Z jeszcze większym, bo aż z 24-godzinnym opóźnieniem rejsu mieli do czynienia turyści tego samego przewoźnika lecący z Warszaw na Kretę w połowie sierpnia, a także ci, którzy stamtąd wracali. W takich sytuacjach należy pamiętać, że poszkodowanym turystom przysługuje rekompensata finansowa od przewoźnika.
- W przypadku anulowania lub opóźnienia lotu co najmniej o 3 godziny przepisy unijne gwarantują tzw. odszkodowanie ryczałtowe. Jego wysokość waha się od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy– zaznacza mec. Marcin Maciejewski, Opoznionysamolot.pl. - Taka rekompensata przysługuje w przypadku lotów każdego typu - rejsowych, czarterowych, jak i tych obsługiwanych przez tanie linie lotnicze na terenie Unii Europejskiej. Oznacza to, że krajem wylotu lub przylotu musi być państwo członkowskie- dodaje.
Niezbędna umowa z biurem podróży
Nawet jeśli lot został zakupiony w ramach wycieczki z biura podróży, to rekompensata za opóźniony lub odwołany lot musi trafić bezpośrednio do pasażera, którego imię i nazwisko widnieje na bilecie. Ale samego zgłoszenia nie trzeba dokonywać osobiście - można to zrobić za pomocą osoby trzeciej, np. pracownika biura podróży. Sprawą może zająć się również wyspecjalizowana kancelaria prawna. Co ważne - jeśli chcemy starać się o rekompensatę za taki lot, musimy przedstawić umowę z biurem podróży, na której umieszczony jest numer rezerwacji lotniczej.
- Warto pamiętać, że biuro podróży nie posiada obowiązku poinformowania podróżnego o możliwości otrzymania rekompensaty, dlatego tak ważna jest znajomość praw pasażerów – przyznaje Maciejewski.
Dobrze mieć na uwadze, że w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu poszkodowani turyści - zgodnie z prawem - muszą mieć także zapewnioną przez linie lotnicze opiekę. W praktyce oznacza to, odpowiednią liczbę posiłków i napojów dostarczoną podczas oczekiwania na alternatywny rejs oraz dwie bezpłatne rozmowy telefoniczne. Jeśli natomiast zastępcze połączenie przypada na kolejny dzień - również transport z i na lotnisko, a także nocleg w hotelu.
Przepisy regulujące prawa pasażerów
Podstawą ochrony praw pasażerów stanowi rozporządzenie (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Wskazuje ono na wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla podróżnych w sytuacji odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Kluczową rolę odgrywa również orzecznictwo, m.in. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 19 listopada 2009 r. w połączonych sprawach C 402/07 i C 432/07 ECR 2009/11/I1092310982. Europejski organ sprawiedliwości orzekł, że na podstawie art. 7 wspomnianego rozporządzenia nr 261/2004 prawo do tzw. odszkodowania ryczałtowego w wysokości od 250 do 600 euro przysługuje poszkodowanemu pasażerowi nie tylko w przypadku anulowania, ale także opóźnienia rejsu powyżej trzech godzin.
