Oszustwa na telefon w 2023 to już 140 mln zł straty. Kilka tysięcy ofiar to seniorzy. Jak najczęściej oszukują przestępcy?

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Najczęstsze są oszustwa na wnuczka i urzędnika. Łączne straty z tytułu tych przestępstw przekraczają już 140 mln zł.
Najczęstsze są oszustwa na wnuczka i urzędnika. Łączne straty z tytułu tych przestępstw przekraczają już 140 mln zł. 123rf.com/daisydaisy
Coraz większą plagą stają się w Polsce oszustwa na telefon. Tylko w 2022 roku straty z tego tytułu przekroczyły już 140 mln zł. Aż 3,5 tys. ofiar oszustów to seniorzy powyżej 65 roku życia. Dlaczego tak łatwo ulegamy cyberprzestępcom? Jak najczęściej oszukają nas przestępcy?

Spis treści

Emeryci głównymi ofiarami cyberprzestępców

Państwowy Instytut Badawczy NASK wspólnie z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Warszawskim Instytutem Bankowości w ramach kampanii edukacyjnej „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior” zwracają uwagę, że osoby starsze zdecydowanie zbyt łatwo zostają zmanipulowane przez cyberprzestępców.

Są przez to bardziej narażone na ataki związane z wyłudzaniem poufnych danych, a przede wszystkim kradzieżą pieniędzy – nawet oszczędności całego życia - zaznaczył PIB NASK.

Według danych Instytutu wartość strat finansowych poniesionych w 2022 roku na skutek przestępstw telefonicznych to ponad 141 mln zł. Chodzi tu także o oszustwa przeprowadzone tzw. metodą na wnuczka i na urzędnika, którym najczęściej ulegają seniorzy. Aż 3,5 tys. osób powyżej 65. roku życia padło w ubiegłym roku ofiarą oszustw przez telefon.

NASK, powołując się na raport GUS z 2021 roku, wskazuje, że blisko 35 proc. osób w wieku 60–74 nigdy nie korzystało z internetu. Wśród przyczyn takiej sytuacji najczęściej wskazywane były brak potrzeby (ponad 27 proc.) oraz brak odpowiednich umiejętności (ponad 23 proc.). To zdecydowanie ułatwia zadanie oszustom.

Jakie oszustwa na telefon są najczęstsze?

Niemal w każdym tygodniu ujawniane są nowe sposoby cyberprzestępców na wyłudzanie danych czy pieniędzy. Przestępy chcą znać loginy i hasła do naszych kont bankowych i portali społecznościowych. Najczęściej posługują się danymi wykradzionymi z błędnie zabezpieczonych baz danych i zakupionymi na czarnym rynku.

Tuż przed świętami informowaliśmy o kolejnym tego typu przypadku. Oszuści próbowali wykorzystać przedświąteczne zamieszanie z dostarczeniem paczek. Coraz większym problemem stają się także przypadki wycieku danych z firm. Często wystarczy numer telefonu, aby od potencjalnej ofiary wyciągnąć nawet kilkanaście tysięcy złotych. Oszuści bardzo chętnie w przestępstwach wykorzystują metodę na:

  • pracownika banku
  • wnuczka
  • urzędnika
  • policjanta
  • urząd skarbowy
  • pracownika sklepu internetowego

Przestępcy informują nas o znalezionych dokumentach, proszą o uzupełnienie pism lub informują o innej formie zmian, jakie mają nastąpić. Wówczas najczęściej pytają o numer PESEL, tłumacząc to koniecznością potwierdzenia naszej tożsamości. Na co dzień warto pamiętać, że danymi osobowymi jest także nasze nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu. Każda prośba o podanie którejkolwiek z nich powinna wzbudzić nasze obawy.

Żródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu