Pandemia i związany z nią przymus pracy zdalnej obnażyły braki kompetencyjne polskich menadżerów. Nad czym muszą pilnie popracować?

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Kompetencje przywódcze i interpersonalne odgrywają dziś często bardziej istotną rolę niż te twarde, a ich opanowanie będzie stanowić warunek rozwoju organizacji i skutecznego rekrutowania oraz zatrzymywania talentów.
Kompetencje przywódcze i interpersonalne odgrywają dziś często bardziej istotną rolę niż te twarde, a ich opanowanie będzie stanowić warunek rozwoju organizacji i skutecznego rekrutowania oraz zatrzymywania talentów. Przemysław Świderski / Polska Press
Zmieniająca się sytuacja na rynku pracy - wcześniej jako skutek pandemii, teraz w związku z rosnącym deficytem rąk do pracy - wymusza na szefach i kierownikach wykazanie się zupełnie nowymi kompetencjami. Oprócz sprawniejszej komunikacji i umiejętności oceny pracowników w nowych warunkach kluczowego znaczenia nabierają kompetencje z zakresu przywództwa - z tym zaś u polskich managerów najlepiej nie jest.

Adaptacja do nowych warunków pracy po pandemii, nowe pokolenia pracowników, zjawisko „Great Resignation” czy trudna sytuacja na rynku gospodarczym – czynniki, którym podlega obecnie rynek pracy stawiają duże wyzwania przed liderami zespołów.

Według badań ABSL, sami menedżerowie wskazują, że obecnie jedną z najbardziej poszukiwanych umiejętności na rynku pracy jest przywództwo.

Potrzeby kompetencyjne szefa w warunkach narastającego deficytu chętnych do pracy

Ponad 53% menedżerów postrzega obecną dostępność wykwalifikowanych pracowników jako podstawową lub znaczącą barierę dla działalności i rozwoju organizacji. Z kolei aż 72% z nich ocenia, że problem z dostępnością wykwalifikowanej kadry będzie nasilał się znacznie w perspektywie kolejnych pięciu lat.

Badani liderzy zwrócili przy tym uwagę na najbardziej krytyczne kompetencje, które umożliwią dalszy wzrost i rozwój polskiego sektora usług biznesowych:

  • na pierwszym miejscu znalazły się kompetencje w zakresie analityki predykcyjnej/zaawansowanej (56,1%),
  • następnie znajomość technologii (46,3%),
  • a trzecie miejsce zajęła umiejętność przywództwa (43,9%).

Niestety, według badań GoodHabitz i agencji badawczej Markteffect, obecne umiejętności polskich liderów, w tym umiejętność przywództwa, nie są oceniane zbyt dobrze.

Pracownicy wśród najczęściej brakujących kompetencji u swoich liderów wymieniali:

  • umiejętności komunikacji (25%),
  • organizacyjne (25%),
  • budowania ducha zespołu (25%),
  • słuchania (23%)
  • oraz właśnie empatycznego przywództwa (20%).

Nad jakimi kompetencjami powinni popracować polscy menedżerowie?

Dodatkowo, badania GoodHabitz pokazują, że brak wymienionych umiejętności okazuje się być szczególnie dotkliwy dla zespołu podczas pracy zdalnej lub hybrydowej. Połowa polskich pracowników zadeklarowała bowiem, że nie otrzymuje wystarczającego wsparcia od swoich przełożonych podczas pracy zdalnej, a tyle samo osób wskazało również, że ich menedżer nie wie, jak zmotywować zespół w przypadku pracy na odległość.

Niezawodny sprzęt do pracy

Materiały promocyjne partnera

- Podnoszenie swoich umiejętności w zakresie przywództwa wpisuje się doskonale w potrzeby dzisiejszego rynku pracy, który został zakłócony przez szereg czynników. Skuteczny lider jest najlepszą gwarancją na właściwą komunikację w zespole, umiejętne zbudowanie relacji i regulację napięć pomiędzy pracownikami, a także przekazywanie wartości firmy i wytyczenie zespołom mierzalnych celów do osiągnięcia – mówi Daniel Idźkowski, country director z GoodHabitz.

Pandemia i związany z nią przymus pracy zdalnej obnażyły braki kompetencyjne polskich menadżerów. Nad czym muszą pilnie popracować?
mat. prasowe GoodHabitz

– Umiejętne działania lidera przekładają się na poczucie sensu z wykonywanej pracy, motywację i lojalność, dzięki której pracownicy będą chcieli związać się z danym pracodawcą na dłużej – dodaje Daniel Idźkowski.

Kompetencje przywódcze i interpersonalne odgrywają więc dziś często bardziej istotną rolę niż te twarde, a ich opanowanie będzie stanowić warunek rozwoju organizacji i skutecznego rekrutowania oraz zatrzymywania talentów.

- Wsparcie kadry zarządzającej pod kątem zapewnienia odpowiednich szkoleń z zakresu przywództwa i umiejętności interpersonalnych jest dzisiaj nieodzownym elementem świadomej strategii zarządzania talentami w organizacji – mówi Marta Steer, Head of European Business Support Center, Marsh.

– Kompetencje liderskie przydają się niezależnie od szczebla – potrzebują ich zarówno prezesi, jak i mid-level menedżerowie. Wszyscy, którzy zarządzają zespołem, choćby złożonym z kliku osób, podejmuje dużą odpowiedzialność i warto ich w tym jak najlepiej wesprzeć – dodaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu