Piwo pod ostrzałem. Nawet bezalkoholowe nie jest święte

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Reklama piwa wzbudza kontrowersje. Blisko połowa respondentów uważa, że przekazy reklamowe bagatelizują jego szkodliwość.
Reklama piwa wzbudza kontrowersje. Blisko połowa respondentów uważa, że przekazy reklamowe bagatelizują jego szkodliwość. Fot. Andrzej Banas/Polska Press
Badania IBRIS rzucają nowe światło na to, jak Polacy konsumują alkohol i jakie mają opinie na jego temat. Wyniki pokazują, że piwo, będące najpopularniejszym napojem alkoholowym, jest jednocześnie postrzegane jako najbardziej ryzykowne pod względem nadużywania i zachowań ryzykownych, takich jak jazda pod wpływem. Jakie inne wnioski płyną z raportu?

Spis treści

Piwo: popularność i ryzyko w jednym napoju

Według badania IBRIS, piwo jest najczęściej wybieranym alkoholem przez Polaków. Regularnie spożywa je co najmniej raz w tygodniu 33% respondentów – znacznie więcej niż wino (15,4%) czy wódkę (12,8%). Piwo jest jednak również najczęściej kojarzone z nadużywaniem alkoholu.

Aż 20% ankietowanych uznaje wypijanie 2-3 piw dziennie za nadużywanie. Co więcej, aż 13% badanych przyznało się do prowadzenia pojazdu po spożyciu piwa, co czyni je najczęściej wiązanym alkoholem z ryzykownym zachowaniem na drodze.

Piwo jest najczęściej wybieranym pierwszym napojem alkoholowym i regularnie spożywane przez 33 proc. konsumentów piwa przynajmniej raz w tygodniu – znacząco wyżej niż wino (15,4 proc. co najmniej raz w tygodniu) i napoje spirytusowe (12,8 proc. co najmniej raz w tygodniu). Wódka, czy wino są zatem postrzegane jako napoje bardziej okazjonalne, co podkreśla ich ekskluzywność i znaczenie przy specjalnych okazjach, w przeciwieństwie do dosyć „rutynowego” spożycia piwa – napisano we wnioskach badań IBRIS.

Polacy chcą ograniczenia reklamy alkoholu

Reklama piwa wzbudza kontrowersje. Blisko połowa respondentów uważa, że przekazy reklamowe bagatelizują jego szkodliwość, a 51% opowiada się za całkowitym zakazem promocji alkoholu. Dodatkowo, piwo bezalkoholowe, które zna aż 92% badanych, jest postrzegane przez połowę respondentów jako sprzyjające lekceważeniu ryzyka związanego z konsumpcją zwykłego piwa.

Piwo bezalkoholowe budzi wątpliwości

Piwo bezalkoholowe jest popularne, ale nie pozbawione problemów. Ponad połowa ankietowanych (50,7%) uważa, że reklamy tego napoju omijają przepisy dotyczące promocji alkoholu, a dla wielu jego wygląd bywa mylący – 51,1% respondentów ma trudności z odróżnieniem opakowania piwa bezalkoholowego od alkoholowego.

Piwo bezalkoholowe, jest nie tylko produktem powszechnie kojarzonym (92 proc. znajomości), ale jest także postrzegane przez 51 proc. badanych jako czynnik sprzyjający lekceważeniu ryzyka zwykłego piwa – poinformował IBRIS.

Co ciekawe, aż 82,5% Polaków jest przeciwnych konsumpcji piwa bezalkoholowego przez osoby niepełnoletnie. Te dane pokazują złożoność postrzegania alkoholu w Polsce: od popularności piwa, przez związane z nim zagrożenia, aż po kwestie reklam i regulacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu