PLK zapowiada inwestycje za 2,5 mld zł, które usprawnią transport kolejowy w woj. podlaskim

PLK
archiwum
Krótsza podróż z Białegostoku do Warszawy i poprawa komunikacji w województwie – to planowane efekty projektów Krajowego Programu Kolejowego na Podlasiu. Jak zapewnia PLK, podróżni nie tylko wygodniej i szybciej pojadą pociągami, poprawi się też obsługa na stacjach i przystankach. Projekty mają pozytywnie wpłynąć na sprawność przewozów towarowych m.in. na odcinkach granicznych.

- Realizacja inwestycji kolejowych na Podlasiu poprawi jakość obsługi pasażerów i bezpieczeństwo ruchu pociągów. Prace na trasie Warszawa – Białystok skrócą czas podroży poniżej 2 godzin. Poprawi się komunikacja w regionie i w ruchu międzyregionalnym m.in. z Siedlec do Białegostoku pojedziemy krócej o około 40 min. – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dla mieszkańców województwa i podróżujących koleją w regionie efektem prac będzie skrócenie podróży i lepsza obsługa na stacjach i przystankach.

Dzięki modernizacji linii kolejowej nr 32 na odcinku Białystok – Czeremcha oraz linii nr 31 na odcinku Czeremcha - granica województwa, o 45 minut skróci się podróż pociągiem na trasie Siedlce – Czeremcha – Białystok (z 3h 8 min do 2 h 23 min) oraz o 23 minuty na trasie Czeremcha – Białystok (z 1h 34 min do 1h 11 min).

Z kolei dzięki pracom na kolejnym odcinku Rail Baltica (Czyżew – Białystok), podróż na odcinku Warszawa – Białystok skróci się o ponad 20 minut (z obecnych 2h 26 min do poniżej 2h ).

O 8 minut krócej będzie trwała podróż pociągiem na trasie Białystok – Kuźnica Białostocka (z 55 min do 47 min), natomiast na odcinku Czeremcha – Hajnówka czas przejazdu skróci się o 4 minuty ( 31 min do 27 min).

Rewitalizacja odcinka Łapy – Śniadowo i Śniadowo- Łomża pozwoli na przejazd pociągów pasażerskich z czasem ok. 1 h 10 min.

Z kolei prace na linii kolejowej nr 52 Lewki – Hajnówka pozwolą na dobrą podróż w czasie ok. 24 min. Podobnie, elektryfikacja linii Ełk – Suwałki - Trakiszki i dobudowa drugiego toru na odcinku Białystok – Ełk wpłynie na skrócenie czasu przejazdu do ok. 1h 29 min w relacji Białystok – Ełk – Suwałki.

Projekt planowany jest do złożenia w trzecim naborze CEF obecnie znajduje się na liście rezerwowej KPK.

Inwestycje na Podlasiu z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia umożliwią lepszą komunikację pomiędzy miastami. Prace prowadzone będą na linii kolejowej nr 32 na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki), linii nr 31 na odcinku gr. województwa – Czeremcha – Hajnówka oraz linii nr 52 Lewki – Hajnówka.

Ważny projekt towarowy, to prace prowadzone w rejonach przejść granicznych w Kuźnicy Białostockiej i Siemianówce, które pozwolą na zwiększenie dostępności kolejowego przejścia granicznego, skrócenie czasu obsługi przesyłek oraz poprawę konkurencyjności kolei w transporcie ładunków przez granicę wschodnią.

Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie podlaskim przewiduje 13 projektów o łącznej wartości ponad 4 mld zł.

Na liście podstawowej jest 12 projektów za 2,5 mld zł.

Lista rezerwowa obejmuje projekt „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)” o wartości ponad 1,7 mld zł., planowany do złożenia w trzecim naborze CEF.

- Tak duża liczba inwestycji kolejowych na Podlasiu pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy i atrakcyjność naszego regionu, co przyciągnie nowych inwestorów i turystów. Inwestycje wpłyną również na polepszenie transgranicznego ruchu pociągów w komunikacji pomiędzy Polską a wschodnimi sąsiadami

– podkreśla Bohdan Paszkowski, wojewoda podlaski.

Podstawowe efekty prac - skrócenie czasu przejazdu:
• w relacji Siedlce – Czeremcha – Białystok o ok. 45 min, z 3h 8 min do 2 h 23 min

• w relacji Czeremcha – Białystok o ok. 23 minuty, z 1h 34 min do 1h 11 min

• w relacji Warszawa – Białystok o ponad 20 minut, z 2h 26 min do poniżej 2h

• w relacji Białystok – Kuźnica Białostocka o 8 minut, z 55 min do 47 min

• w relacji Czeremcha – Hajnówka o ok. 4 minuty, z 31 min do 27 min

Projekty na liście podstawowej:
1. Prace na linii E 75 na odcinku Czyżew – Białystok (CEF)

2. Prace na linii kolejowej nr 6 na odcinku Białystok – Sokółka – Kuźnica Białostocka (granica państwa) (POIiŚ)

3. Prace na linii kolejowej nr 32 na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki) (PO PW)

4. Prace na linii kolejowej nr 31 na odcinku gr. województwa – Czeremcha – Hajnówka (PO PW)

5. Prace na linii kolejowej nr 52 Lewki – Hajnówka (PO PW)

6. Rewitalizacja linii kolejowej nr 59 na odcinku granica państwa – Chryzanów (S) (RPO)

7. Rewitalizacja linii kolejowej nr 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Gieniusze (S) (RPO)

8. Rewitalizacja linii kolejowej nr 923 na odcinku Bufałowo Wschód – Bufałowo (S) (RPO)

9. Rewitalizacja linii kolejowej nr 36 na odcinku Łapy – Śniadowo – gr. Województwa (RPO)

10. Rewitalizacja linii kolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża (RPO)

11. Prace na linii nr 32 odc. Lewki – Czeremcha (RPO)

12. Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej w rejonach przejść granicznych,
w tym toru szerokiego: przejście graniczne w Kuźnicy Białostockiej i przejście graniczne w Siemianówce (środki krajowe)

Lista rezerwowa:
1. Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa) (CEF)

Komentarze 29

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Wreszcie, panowie!tylko KORWIN i Grzegorz Braun zlikwidują lewackie aferalne koryto okraglostolowe i my myślący Polacy lekarze specjaliści tyłko na KORWIN i Grzegorz Braun
G
Gość
W dniu 02.09.2016 o 19:05, Zbigniew zBiałegostoku napisał:

Drodzy czytelnicy - obudźcie się. Przecież to jest TOTALNA FARSA. W XXI wieku za kilkanaście lat obiecują nam przejazd 180 km. w dwie godziny !!! W Japonii i Chinach rozwija się kolej magnetyczna Maglev (magnetic levitation), a pociągi osiągają prędkość 500 km/godz. A czy w Polsce nie ma młodych, zdolnych naukowców z WYOBRAŹNIĄ. Śmieszni, starsi panowie od polskich kolei - pora na emeryturę, wasze pomysły na rozwój Polski wschodniej są żałosne. Chciałoby się powiedzieć " Kończ waść wstydu oszczędź"

Polska to biedny kraj trwający w wiecznym kryzysie gospodarczym.
Po co komu ta budowa kolei, skoro jak nietrudno policzyć za 50 lat będzie żyła tylko garstka Polaków. W 1989r. było 40mln, w 2018r. jest 25-28mln. Czyli za 50 lat będzie ok 8mln i to prawdopodobnie takich których nie będzie stać na bilet kolejowy.
J
Józef
Uważam że Białystok powinien mieć bezpośrednie połączenie kolejowe z Budapesztem przez Wiedeń naprawdę będą chętni czas o tym pomyśleć skoro Przemyśl mniejsze miast będzie mieć policzenie z Berlinem
J
Józef
Uważam że Białystok powinien mieć bezpośrednie połączenie kolejowe z Budapesztem przez Wiedeń naprawdę będą chętni czas o tym pomyśleć skoro Przemyśl mniejsze miast będzie mieć policzenie z Berlinem
G
Gość
W dniu 02.09.2016 o 19:05, Zbigniew zBiałegostoku napisał:

Drodzy czytelnicy - obudźcie się. Przecież to jest TOTALNA FARSA. W XXI wieku za kilkanaście lat obiecują nam przejazd 180 km. w dwie godziny !!! W Japonii i Chinach rozwija się kolej magnetyczna Maglev (magnetic levitation), a pociągi osiągają prędkość 500 km/godz. A czy w Polsce nie ma młodych, zdolnych naukowców z WYOBRAŹNIĄ.  Śmieszni, starsi panowie od polskich kolei - pora na emeryturę, wasze pomysły na rozwój Polski wschodniej są żałosne. Chciałoby się powiedzieć " Kończ waść wstydu oszczędź"

Jak już zacząłeś o tych szybkich pociągach, to może wymień ile ich jeździ na świecie. Okaże się może że da się policzyć na palcach. W samej Europie może ze 2. A tak w ogóle to po co to jest potrzebne. Każdy mądry w gębie, a pchają się do PlusBusa żeby za zeta  zajechać bo pociągiem za drogo. Pewnie w tych super szybkich pociągach też po zecie bilety. 

Jak już będziemy takim bogatym krajem jak Japonia i Chiny to może będzie nas ta to stać, na razie to ciągniemy na kredytach.

G
Gość
W dniu 02.09.2016 o 19:05, Zbigniew zBiałegostoku napisał:

Drodzy czytelnicy - obudźcie się. Przecież to jest TOTALNA FARSA. W XXI wieku za kilkanaście lat obiecują nam przejazd 180 km. w dwie godziny !!! W Japonii i Chinach rozwija się kolej magnetyczna Maglev (magnetic levitation), a pociągi osiągają prędkość 500 km/godz. A czy w Polsce nie ma młodych, zdolnych naukowców z WYOBRAŹNIĄ. Śmieszni, starsi panowie od polskich kolei - pora na emeryturę, wasze pomysły na rozwój Polski wschodniej są żałosne. Chciałoby się powiedzieć " Kończ waść wstydu oszczędź"

Nie ma naukowców , ponieważ nie ma pieniędzy na finansowanie nuki. Laboratria i zajęcia praktyczne w szkolnictwie to fikcja. Pieniądze które mogłyby być przeznaczone na naukę , wdrażanie nowoczesnych koncepcji w infrastrukturze i inne przedsięwzięcia które mogłyby uczynić z polskiej bananowej republiki prawdziwe państwo idą na utrzymanie nienasyconej hydry zwanej administracją państwa. Pełno tam nierobów co nie przepracowali uczciwie nawet jednego dnia w swoim zafajdanym życiu , generałów , prezydentów , prezesów państwowych spółek , wojewodów......
Z
Zbigniew zBiałegostoku

Drodzy czytelnicy - obudźcie się. Przecież to jest TOTALNA FARSA. W XXI wieku za kilkanaście lat obiecują nam przejazd 180 km. w dwie godziny !!!

W Japonii i Chinach rozwija się kolej magnetyczna Maglev (magnetic levitation), a pociągi osiągają prędkość 500 km/godz. A czy w Polsce nie ma młodych, zdolnych naukowców z WYOBRAŹNIĄ.  Śmieszni, starsi panowie od polskich kolei - pora na emeryturę, wasze pomysły na rozwój Polski wschodniej są żałosne. Chciałoby się powiedzieć " Kończ waść wstydu oszczędź"

P
Pan Grzegorz
W dniu 31.08.2016 o 00:06, Gość napisał:

Jeżeli Białorusini rozebrali tory to nie ma szans. Żeby chcieli modernizować musi być transport towarowy na danej trasie. Jak w Siemianówce jest stacja przeładunkowa na granicy to i chcą modernizować tory.

nasz tor dochodzi do samej granicy , a tor po stronie Białoruskiej jest rozebrany na odcinku Granica - Bierastrawica ok. 5 - 6 kilometrów od granicy z Polską.

m
mk

:angry: A FE - pokazany przez Was peron nie istnieje od ponad 1,5 roku. Może by tak ruszyć d.... i pokazać aktualny  stan i wtedy zabierać głos - kłania się brak profesjonalizmu i rzetelności  

G
Gość
W dniu 30.08.2016 o 11:35, Pan Grzegorz napisał:

moze już lepiej zainwestować w reaktywację linii nr.37 Białystok - Waliły - Zubki Białostockie - - Bierastrawica , całe torowisko na tej linii przeszło wymianę pod koniec lat 80 - tych , a więc jest w bardzo dobrym stanie :) , tylko trzeba mieć chęć na rozmowy ze stroną Białoruską , ten kto pracował przy tej linii w latach 80-tych dobrze wie jak duzo pociągów jezdziło po tej linii

Jeżeli Białorusini rozebrali tory to nie ma szans. Żeby chcieli modernizować musi być transport towarowy na danej trasie. Jak w Siemianówce jest stacja przeładunkowa na granicy to i chcą modernizować tory.

P
Pan Grzegorz

moze już lepiej zainwestować w reaktywację linii nr.37 Białystok - Waliły - Zubki Białostockie - - Bierastrawica , całe torowisko na tej linii przeszło wymianę pod koniec lat 80 - tych , a więc jest w bardzo dobrym stanie :) , tylko trzeba mieć chęć na rozmowy ze stroną Białoruską , ten kto pracował przy tej linii w latach 80-tych dobrze wie jak duzo pociągów jezdziło po tej linii

G
Gość

a co z linią Hajnówka - Białowieża? Ile turystów by jeździło.

G
Gość
W dniu 24.08.2016 o 06:29, Gość napisał:

W "stolycy" w pkp pracuje ktoś od podejmowania decyzji kto miał 2 z geografii i stąd jego zdaniem do Suwałk jedzie się przez Ełk. W Warszawie dużo takich Nikodemów Dyzm. Myślę że zaliczają się do nich wszyscy obecni ministrowie w rządzie wraz z panią premier i wszyscy z zarządów państwowych firm do poziomu kierownika. Wczoraj świniopas , a dzisiaj po zapisaniu się do właściwej partii prezes , minister , członek zarządu , dyrektor w firmie państwowej , kierownik działu.

W prawdzie w artykule napisali że linia E-75, więc przez Sokółkę, ale całe zamieszanie to pewnie przez to:

Linia kolejowa nr 39 – łącząca stację Olecko ze stacją Suwałki.

W styczniu 2010 zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe zarekomendował przebieg trasy kolejowej Rail Baltica przez Ełk i Olecko. Trasa ta jest o 33 kilometry dłuższa niż przez Augustów, jednak za wyborem tego wariantu trasy przeważyły aspekty techniczne, ekologiczne, ekonomiczne i przewidywana liczba pasażerów.

Na początku 2014 roku firma Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz wygrała przetarg ogłoszony przez PKP Intercity na dostarczenie 10 lokomotyw spalinowych  GAMA, które mają m.in. jeździć na linii kolejowej Ełk - Olecko - Suwałki. Pociągi mają trafić na tory w październiku 2015 roku.

 

G
Gość
W dniu 22.08.2016 o 15:53, sondor napisał:

Jak czytam te wyliczenia, o tym jak skrócą się czasy podróży zwłaszcza relacji Białystok-Suwałki i to przez Ełk, to się zastanawiam czy mam się śmiać czy płakać. Widocznie ten co pisał o tym, to nie ma zielonego pojęcia o geografii regionu już nie mówiąc o podstawach matematyki.To jest sztuka dla sztuki, jak za czasów pozytywizmu - po prostu pisze żeby coś napisać, być może "frajerzy" uwierzą w to - my raczej w to nie uwierzymy!!!

W "stolycy" w pkp pracuje ktoś od podejmowania decyzji kto miał 2 z geografii i stąd jego zdaniem do Suwałk jedzie się przez Ełk. W Warszawie dużo takich Nikodemów Dyzm. Myślę że zaliczają się do nich wszyscy obecni ministrowie w rządzie wraz z panią premier i wszyscy z zarządów państwowych firm do poziomu kierownika. Wczoraj świniopas , a dzisiaj po zapisaniu się do właściwej partii prezes , minister , członek zarządu , dyrektor w firmie państwowej , kierownik działu.
G
Gość
W dniu 22.08.2016 o 15:53, sondor napisał:

Jak czytam te wyliczenia, o tym jak skrócą się czasy podróży zwłaszcza relacji Białystok-Suwałki i to przez Ełk, to się zastanawiam czy mam się śmiać czy płakać. Widocznie ten co pisał o tym, to nie ma zielonego pojęcia o geografii regionu już nie mówiąc o podstawach matematyki.To jest sztuka dla sztuki, jak za czasów pozytywizmu - po prostu pisze żeby coś napisać, być może "frajerzy" uwierzą w to - my raczej w to nie uwierzymy!!!

W "stolycy" w pkp pracuje ktoś od podejmowania decyzji kto miał 2 z geografii i stąd jego zdaniem do Suwałk jedzie się przez Ełk. W Warszawie dużo takich Nikodemów Dyzm. Myślę że zaliczają się do nich wszyscy obecni ministrowie w rządzie wraz z panią premier i wszyscy z zarządów państwowych firm do poziomu kierownika. Wczoraj świniopas , a dzisiaj po zapisaniu się do właściwej partii prezes , minister , członek zarządu , dyrektor w firmie państwowej , kierownik działu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu