– Chcemy osiągnąć przynajmniej takie czasy przejazdu, jakie były zapowiadane przed rozpoczęciem kolejowych inwestycji, a których do dziś nie osiągnięto – tłumaczy Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury. – Chodzi o 2 godziny z Warszawy do Białegostoku, 2 godziny 20 minut z Warszawy do Poznania, poniżej 2 godzin z Krakowa do Zakopanego, poniżej 5 godzin na linii Warszawa – Szczecin.
Na tych liniach pojedziemy szybciej już w 2024 roku
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe planuje skrócić czas przejazdu pociągów na niektórych trasach już od 15 grudnia 2024 roku. To dobra informacja także dla łodzian, którzy będą mogli szybciej dostać się do Warszawy i z niej wrócić.
– Wspólnie z przewoźnikami przeanalizowaliśmy możliwości reorganizacji siatki połączeń kolejowych. Efektem będzie znaczne skrócenie czasu przejazdu niektórych pociągów już od grudnia tego roku — zapowiada Rafał Wilgusiak z Biura Prasowego PKP PLK.
ŁKA będzie miało konkurencję
Obecnie pociągi z Łodzi do stolicy jadą średnio godzinę i 20 minut, a niektóre nawet dłużej. Najszybsza jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna, której pociągi nie zatrzymują się w Żyrardowie, dzięki czemu jadą do Warszawy godzinę i 10 minut. Od grudnia mieszkańcy Łodzi zyskają więcej szybszych połączeń, w tym dwa rekordowo szybkie pociągi Intercity kursujące przez cały tydzień. Będą to pociągi relacji Łódź Fabryczna – Białystok, które w ogóle nie będą zatrzymywały się na odcinku Łódź Widzew – Warszawa Zachodnia. Składy pojadą z maksymalną możliwą prędkością 160 km/h i dzięki temu przejazd z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej skróci się o 11 minut - do 67 minut. A to już niemal tyle, ile obiecywano rozpoczynając trwający 10 lat remont linii Łódź -Warszawa. Wtedy na plakatach zapowiadających prace widniała liczba 65, jako czas jazdy w minutach z Łodzi do Warszawy i z powrotem.
Szybciej także między innymi miastami
Przyśpieszenie obejmie także inne trasy. Krótsze będą podróże między takimi miastami jak Warszawa – Kraków, Warszawa – Katowice, Warszawa – Szczecin, ale również na trasach do mniejszych miejscowości jak Wrocław – Kłodzko – Międzylesie czy Gdańsk – Kołobrzeg. Najbardziej spektakularne jest skrócenie czasu przejazdu na trasie z Warszawy do Szczecina – tu pasażerowie zyskają aż 42 minuty, a w przypadku trasy z Warszawy do Białegostoku będzie to 30 minut. Najszybszy pociąg dotrze do stolicy Podlasia w 90 minut.
Jeden maszynista wystarczy
Do wzrostu prędkości pociągów przyczyniły się nie tylko kończące się w tym roku prace modernizacyjne infrastruktury, ale również zmiana przepisów. Od listopada 2023 roku składy prowadzone przez jednego maszynistę mogą rozwijać prędkość do 160 km/h, a nie jak było jeszcze do niedawna 130 km/h. O taką zmianę od lat zabiegali przewoźnicy kolejowi, jest ona zgodna z przepisami obowiązującymi w większości krajów europejskich. Po wielu analizach, pod koniec ubiegłego roku Ministerstwo Infrastruktury wprowadziło nowe przepisy znoszące zasadę, że w kabinie musi być dwóch maszynistów, by pociąg jechał z prędkością 160 km/h.