Podlaska Złota Setka Przedsiębiorstw. Ludzie cenią dobre relacje

Agata Sawczenko [email protected]
Grzegorz Rzemek, dyrektor regionalny ds. korporacyjnych ING Banku Śląskiego w Białymstoku
Grzegorz Rzemek, dyrektor regionalny ds. korporacyjnych ING Banku Śląskiego w Białymstoku
Relacje w firmie powinny być oparte na szacunku, wzajemności, dotrzymywaniu słowa i empatii. Jeżeli chcesz być szanowany, to musisz szanować tych, którzy są wokół ciebie - mówi Grzegorz Rzemek, dyrektor regionalny ds. koroporacyjnych ING Banku Śląskiego w Białymstoku. - Jeżeli chcesz liczyć na to, że ten zespół zrobi więcej dla firmy w sytuacjach, kiedy będziesz tego potrzebował, to musisz oddawać to też w drugą stronę.

Relacje międzyludzkie w firmie. Dlaczego przy udzielaniu kredytu bank zwraca uwagę również na takie sprawy?

Grzegorz Rzemek, dyrektor regionalny ds. korporacyjnych ING Banku Śląskiego w Białymstoku: Relacje pomiędzy pracownikami przedsiębiorstwa to dla nas jeden z istotnych elementów oceny naszego ryzyka. W momencie udzielania kredytu próbujemy przewidzieć, jak zachowa się dane przedsiębiorstwo, gdy przyjdą gorsze czasy. Tu jest niezmiernie ważne, jaki jest zarząd firmy, jaką ma wizję i jakie podejście do jej realizacji. Ale też to, na ile tworzy z załogą jeden team. Ta relacja pracodawca - pracownik jest stymulowana przez zmieniający się rynek. I coraz więcej do powiedzenia ma pracownik.

W jaki sposób oceniacie te relacje?

Nie mamy opracowanych żadnych ankiet. Przed udzieleniem kredytu zawsze przychodzimy do takiej firmy, żeby zobaczyć jak ona funkcjonuje. Już samo przejście przez zakład pokazuje, jaka jest relacja między szefem a pracownikami. W zdecydowanej większość przypadków widzimy bardzo pozytywnie relacje - zarządzającym i tym, którzy stoją przy maszynach zwyczajnie po ludzku miło jest siebie nawzajem zobaczyć, zamienić dwa słowa. To jest bardzo ważne, ponieważ w trudnych sytuacjach taka załoga może dać duże wsparcie chociażby w zrozumieniu pewnych ograniczeń np. związanych z dekoniunkturą, z brakiem premii, być może z jakimiś kwestiami pozapłacowymi. To trochę jak w rodzinie. Jeżeli jest zrozumienie z dwóch stron i traktowanie tego miejsca pracy jako ważnego elementu naszego życia, to właśnie można liczyć na elastyczność pracowników w momencie, gdy firma stanie przed większymi wyzwaniami. Oczywiście - to jest rynek. I oczywiście nie chcę przeceniać nikogo i wierzyć w heroiczne postawy jednej ze stron. Zresztą to chyba nie byłoby dobre. Ale tak - jak najbardziej - ludzie coraz bardziej cenią dobre miejsca pracy i są gotowi na pewnego rodzaju poświęcenia. Szanują swoje miejsce pracy. A to, że zarobki w konkurencyjnych firmach są podobne - dodatkowo nie motywują nikogo do zmiany pracy.

Wierzycie, że firma będzie się miała lepiej, jeśli zatrudnienie będzie stałe i pracownicy w jakiś sposób będą przywiązani do firmy?

To nawet nie jest kwestia wiary, my to właśnie obserwujemy. Rynek robi się trudniejszy, są wyższe oczekiwania pracownika, ale i wyższe oczekiwania pracodawcy co do wydajności, podejścia do obowiązków. Czym to jest powodowane? M.in. tym, że pracodawcy: przedsiębiorstwa, spółki, mają coraz bardziej zaawansowane technologie, które przynoszą zwiększenie wydajności. Ale też niezmiernie ważne jest zapewnienie wykwalifikowanej kadry, która będzie umiała wykorzystać te technologie. Więc teraz, odpowiadając na pytanie - widzimy, że firmy, które mają stabilną kadrę, są lepiej przygotowane do funkcjonowania na rynku. Dzięki temu są w stanie odpowiedzieć na zapotrzebowanie swoich odbiorów lub świadomie odmówić , gdy coś przekracza możliwości przedsiębiorstwa

Zdarzyło się wam odmówić kredytowania firmie, u której zauważyliście, że relacje z pracownikami, delikatnie mówiąc, mogłyby być lepsze?

Nie zdarzyło nam się odmówić klientowi finansowania z powodu, że nie ma tak dobrego modelu zarządzania jak jego konkurent. To się zbyt szybko zmienia. Weźmy chociażby konkurs Najlepszy Pracodawca, który od tego roku towarzyszy rankingowi Złotej Setki. Nie robiliście go dwa-trzy lata temu. Dopiero teraz zauważyliście taką potrzebę, żeby akurat to pokazać jako wartość.

Jak dobrze zadbać o pracownika? Ma pan receptę?

Recepty nie mam. Ale uważam, że to są bardzo proste zasady funkcjonowania w społeczeństwie oparte na szacunku, wzajemności, dotrzymywaniu słowa i empatii. Jeżeli chcesz być szanowany, to musisz szanować tych, którzy są wokół ciebie. Jeżeli chcesz liczyć na to, że ten zespół zrobi więcej dla firmy w sytuacjach, kiedy będziesz tego potrzebował, to musisz oddawać to też w drugą stronę.

Podlaska Złota Setka Przedsiębiorstw. Ludzie cenią dobre relacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Podlaska Złota Setka Przedsiębiorstw. Ludzie cenią dobre relacje - Kurier Poranny

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu