Podlaskie. Bardziej zielone czy bardziej przedsiębiorcze

Maryla Pawlak-Żalikowska
Anatol Chomicz
Wczoraj o strategii rozwoju województwa dyskutowano w tzw. Komitecie Sterującym .

Moim zdaniem to było dobre merytoryczne spotkanie, a projekt strategii został przyjęty pozytywnie – mówi prof. Bogusław Plawgo z Uniwersytetu w Białymstoku.
Należy do ścisłego grona ekspertów, którzy przygotowują Strategię Rozwoju Gospodarczego Województwa Podlaskiego. Dokument ma nas wprowadzić do 2030 roku na lepszy jakościowo poziom życia. Będzie też podstawą naszego ubiegania się o dotacje unijne w przyszłym ich rozdaniu.

Właśnie doszliśmy do  etapu, kiedy projekt strategii jest dyskutowany na tzw. Komitecie Sterującym. To szerokie grono przedstawicieli samorządów, administracji rządowej, rektorzy największych uczelni wyższych, przedstawiciele środowisk przedsiębiorców, organizacji pozarządowych, którzy opiniują treści zawarte w Strategii. W rozmowie z nami uczestnicy spotkania potwierdzali opinie prof. Plawgo, że rozmowy były merytoryczne, obyło się bez sporów czy ataków politycznych. A jednym z ważniejszych wątków była próba rozstrzygnięcia, czy stratega ma przede wszystkim postawić na przedsiębiorczość czy „zieloność” województwa

– Zgadzam się z argumentem,  że wspomaganie rozwoju przedsiębiorczości jest słuszne, bo cała reszta naszego rozwoju od tego zależy, ale zdecydowanie niegłupi jest jednak argument, żeby postawić na to, co nas wyróżnia spośród innych regionów – ocenia Zbigniew Sulewski, ekonomista z Centrum im. Adama Smitha, który uczestniczył w spotkaniu w roli obserwatora – Na przedsiębiorczość postawią na pewno wszyscy. Dlatego dla nas ten argument marketingowy, zieloności regionu, może mieć większe znaczenie.

Zobacz też: Strategia Rozwoju Gospodarczego Podlasia - co dalej
Czyli jakie ma być to Podlaskie w 2030 roku?
Po pierwsze, zielone – bo tutaj znajduje się najwięcej terenów objętych Naturą 2000. Mamy dużo lasów i jesteśmy postrzegani jako „zielona kraina”. To daje szansę na rozwój zielonych (ekologicznych) specjalizacji.
Po drugie, otwarte. Dzięki przygranicznemu położeniu i unikalnej wielokulturowościnasz region może stać się pośrednikiem w relacjach UE z Europą Wschodnią, a przede wszystkim z Białorusią.
Po trzecie, dostępne, co oznacza skrócenie czasu podróży z regionu do sąsiednich województw i poprawienie dostępności Białegostoku ze wszystkich ośrodków powiatowych. Poprawi się też dostęp mieszkańców do usług publicznych oraz możliwości konkurowania o mieszkańców, turystów czy inwestorów. Dostępność jest rozumiana szeroko i dotyczy m.in. transportu, telekomunikacji, Internetu, usług otoczenia biznesowego.
Po czwarte - przedsiębiorcze. Wykorzystujące swoje konkurencyjne atuty do rozwinięcia inteligentnych specjalizacji. Dotyczy to m.in. wykorzystania doskonałych warunków dla produkcji rolniczej (mleka i jego przetworów) oraz ekologicznej żywności, rozwoju produkcji i usług zorientowanych na wschodnich sąsiadów oraz produkcji i usług o wyznaczniku „ekologiczne i zielone”, czyli odnawialnych źródeł energii, technologii przyjaznych środowisku czy life science (np. opieki nad osobami starszymi, turystyki medycznej, rehabilitacji).

Ta wizja sięga nie roku 2020, jak strategia, lecz 2030. 
– Bo trzeba myśleć o przyszłości. Podlaskie, jako region słabo rozwinięty, jeszcze długo będzie beneficjentem unijnej pomocy – mówil prof. Jacek Szlachta.

W kolejnych krokach zarząd województwa skieruje projekt do szerokich konsultacji społecznych, które odbędą się na początku 2013 roku.  przyjęcie zaktualizowanej Strategii przez Sejmik Województwa Podlaskiego jest planowane w III kwartale 2013 roku. 

Na pierwszym spotkaniu Komitetu Sterującego Strategią Rozwoju Województwa Podlaskiego, któremu przewodzi marszałek województwa zostały zaprezentowane najważniejsze elementy, znajdujące się w projekcie tego dokumentu. Zaprezentowali je eksperci pracujący nad strategią: prof. Jacek Szlachta, dr hab. Wojciech Dziemianowicz i prof. Bogusław  Plawgo (na zdjęciu).

Zaprezentowany przez ekspertów projekt strategii różni się od wcześniejszej, opracowanej w 2006 roku. Opiera się na nowych dokumentach (europejskich i krajowych), takich jak np. strategia Europa 2020 czy Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2020, które wyznaczają kierunki rozwoju Europy i Polski na kolejne lata. Pojawiają się w niej też zupełnie nowe rozwiązania, jak obszary strategicznej interwencji (OSI) i podejście terytorialne.

Zmienił się również sam proces tworzenia strategii, która jest przygotowywana zgodnie z ideą partnerstwa. Oznacza to, że na wielu etapach prac nad dokumentem swoje sugestie mogą zgłaszać przedstawiciele różnych środowisk. Wyrazem tego uspołecznienia i partnerstwa jest m.in. powołanie Komitetu Sterującego, w skład którego weszli naukowcy, przedsiębiorcy, samorządowcy, przedstawiciele administracji rządowej, członkowie organizacji pozarządowych i instytucji otoczenia biznesu.
W pierwszym posiedzeniu komitetu wzięło udział 55 osób.

Kościoły zdrowego ciała, siłownie obeszły przepisy

Wideo

Materiał oryginalny: Podlaskie. Bardziej zielone czy bardziej przedsiębiorcze - Kurier Poranny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3