Polacy chętnie angażują się w pomoc społeczności lokalnej. Jak to wykorzystują firmy?

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Do najbardziej powszechnych inicjatyw zaliczają się między innymi zbiórki krwi, opieka nad zwierzętami w schroniskach, czy udział zespołu firmy w publicznych kwestach środków na cele dobroczynne.
Do najbardziej powszechnych inicjatyw zaliczają się między innymi zbiórki krwi, opieka nad zwierzętami w schroniskach, czy udział zespołu firmy w publicznych kwestach środków na cele dobroczynne. Dariusz Bloch/ Polska Press
Udostępnij:
– Wolontariat pracowniczy to jedna z ciekawszych dostępnych dziś form zaangażowania się w kwestie społeczne. Jego rola szczególnie wzrosła w czasach niepokoju, najpierw związanego z pandemią koronawirusa, a obecnie z wojną za wschodnią granicą Polski – tłumaczy w rozmowie z nami ekspertka. Jak się okazuje, ponad połowa Polaków uważa, że wolontariat pracowniczy może wzmacniać dobre relacje międzyludzkie w firmie. Jednocześnie jednak 2 na 3 respondentów przyznaje, że nigdy nie angażowali się w wolontariat w swoim miejscu pracy.

– Inicjatywy w ramach wolontariatu pracowniczego nie muszą być jedynie narzędziem wizerunkowym firmy, ale także realną szansą dla zatrudnianych przez nią osób. Dlatego w Pracuj.pl zdecydowaliśmy się poznać opinie Polaków na ten temat – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Aleksandra Skwarska, PR & CSR Menedżerka w Pracuj.pl.

Wolontariat coraz popularniejszy

Na świecie dostrzegalna jest zwiększająca się świadomość dotycząca potrzeb indywidualnego zaangażowania się we wsparcie społeczności lokalnych, a także w działania na rzecz rozwiązywania problemów cywilizacyjnych. Według raportu opublikowanego przez United Nations Volunteers, już 15 proc. światowej populacji angażuje się w projekty w roli wolontariusza.

Te postawy przenoszone są także coraz częściej do świata pracy w postaci wolontariatu pracowniczego – czyli działań charytatywnych i dobroczynnych podejmowanych przez firmę czy pracodawcę, w które dobrowolnie angażują się pracownicy.

Do najbardziej powszechnych korporacyjnych inicjatyw z tego obszaru zaliczają się między innymi:

  • zbiórki krwi,
  • opieka nad zwierzętami w schroniskach,
  • oczyszczanie miejsc publicznych czy parków ze śmieci,
  • sadzenie drzew,
  • firmowe kiermasze charytatywne czy
  • udział zespołu firmy w publicznych kwestach środków na cele dobroczynne.

Jak wygląda poziom zaangażowania Polaków w wolontariat pracowniczy?

Ekspertka przyznaje, że zaangażowanie w wolontariat w miejscu pracy wciąż jest dość niszowym zachowaniem. – 67 proc. respondentów przyznaje, że nigdy nie angażowali się w wolontariat w swoim miejscu pracy. Najczęściej wskazywanymi przyczynami są brak takich działań w firmie, brak osobistej potrzeby czy brak czasu wolnego. Jednocześnie jednak potencjał do rozwoju takich aktywności jest bardzo duży. Według ponad połowy Polaków wolontariat pracowniczy może wzmacniać dobre relacje w zespole, integrować go i pozytywnie wpływać na otoczenie firmy – mówi.

Pod względem doświadczeń z wolontariatem pracowniczym dostrzec można delikatne różnice między pokoleniami. Deklaruje je 36 proc. przedstawicieli Generacji Z (18-24 lata), po 34 proc. Generacji Y (25-34) i Baby Boomers (35-44) oraz 30 proc. najstarszych badanych (45-65) – wynika z badania Pracuj.pl.

Programy grantowe w ramach wolontariatu pracowniczego

– Coraz więcej firm w Polsce wprowadza tzw. programy grantowe w ramach wolontariatu pracowniczego. W ich ramach pracownicy mogą aplikować w wewnętrznych konkursach firmowych o środki pieniężne na własne projekty społeczne. Dostęp w firmie do takich dofinansowań deklaruje co piąty badany Polak. W ramach tego typu programów wspierane są zazwyczaj organizacje pożytku publicznego, m.in. domy dziecka, schroniska dla zwierząt, organizacje wspierające osoby starsze czy pacjentów szpitali – wylicza Skwarska.

Skontrolowano 360 placówek gastronomicznych w miejscowościach turystycznych w Polsce. W 178 z nich (49,4 proc.) odnotowano nieprawidłowości.Takie uchybienia ujawniono >>>

Jak nas oszukują w restauracjach i lokalach gastronomicznych...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie