Spis treści
Kandydat KO Rafał Trzaskowski i popierany przez PiS Karol Nawrocki zmierzą się 1 czerwca w drugiej turze wyborów prezydenckich. W niedzielę w pierwszej turze wyborów Trzaskowski zdobył 31,36 proc. głosów, a Nawrocki 29,54 proc. - podała w poniedziałek oficjalnie PKW. Trzecie miejsce zajął kandydat Konfederacji, Sławomir Mentzen, który uzyskał 14,81 proc. głosów.
Co ciekawe, Trzaskowski zdobył jeszcze silniejsze poparcie wśród przedsiębiorców, uzyskując 37,5 proc. głosów właścicieli i współwłaścicieli firm. Mentzena poparło 19,9 proc. tej grupy, a Karola Nawrockiego – 17,3 proc. (late poll Ipsos dla TVP, TVN i Polsatu).
Przedsiębiorcy kluczowi dla drugiej tury?
Zdaniem prof. Szymona Ossowskiego z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, przedsiębiorcy mogą odegrać istotną rolę w drugiej turze.
– Ta grupa to główna szansa Trzaskowskiego. Kandydat Koalicji Obywatelskiej musi ich przejąć, jeśli marzy o zwycięstwie – ocenił politolog w rozmowie z TVN24.
Prof. Ossowski zwrócił również uwagę, że wyborcy Mentzena to w dużej mierze osoby prowadzące własne firmy, którym zależy na niskich podatkach.
– Nie obchodzi ich aborcja – oni chcą po prostu płacić jak najmniej podatków. A z niskimi podatkami bardziej kojarzy się Trzaskowski niż Nawrocki – stwierdził.
Mentzen silny wśród młodych, Braun i Hołownia w tle
Wyniki głosowania wśród przedsiębiorców pokazują także miejsca innych kandydatów: Grzegorz Braun zdobył 7,8 proc. głosów, Szymon Hołownia – 5,8 proc., a Magdalena Biejat – 4 proc.
Podobne preferencje jak właściciele firm wykazali także dyrektorzy, kierownicy i specjaliści. W tej grupie Trzaskowski także był liderem (37,4 proc.), wyprzedzając Karola Nawrockiego i Sławomira Mentzena.
Z kolei wśród najmłodszych wyborców (18–29 lat) wyraźnie zwyciężył kandydat Konfederacji – Sławomir Mentzen. Poparło go 36,1 proc. młodych wyborców, którzy wyprzedzili Adriana Zandberga i Rafała Trzaskowskiego.