Sławomir Mentzen zyskuje w sondażach, ale w biznesie traci

Michał Piękoś
Kluczowe dla zrozumienia spadku są jednak dane finansowe samej spółki
Kluczowe dla zrozumienia spadku są jednak dane finansowe samej spółki Piotr Bilski
Sondaż przeprowadzony na początku stycznia przez firmę Opinia24 dla RMF FM pokazuje, że poparcie dla kandydatów w wyborach prezydenckich dynamicznie się zmienia. Traci Rafał Trzaskowski, ale zyskuje między innymi Sławomir Mentzen. Nie wszystko jednak wygląda kolorowo dla prawocowego polityka–przedsiębiorcy. Cena akcji jego spółki Mentzen straciła od lipcowego debiutu na giełdzie ponad jedną trzecią wartości. - Przyczyny tego możemy szukać przede wszystkim w fundamentach spółki – mówi w rozmowie ze Strefą Biznesu Grzegorz Dróżdż, analityk Conotoxia Ltd.

Kandydat Sławomir Mentzen radzi sobie bardzo dobrze — to oczywiste wnioski z najnowszego sondażu prezydenckiego dla RMF FM. Polityk Konfederacji może poszczycić się trzecim miejscem na podium z wynikiem 13,2 proc. To spory wzrost.

RMF FM

Sławomir Mentzen cieszy się największym poparciem wśród mężczyzn – aż 18% badanych mężczyzn deklaruje, że zagłosuje na niego. Warto jednak zauważyć, że w ciągu ostatniego miesiąca wzrosło również poparcie kobiet dla tego kandydata – z 3% do 8%. Lider Konfederacji jest szczególnie popularny wśród młodszych wyborców. W grupie wiekowej 18–29 lat zdobyłby zdecydowane zwycięstwo z poparciem na poziomie 40%, co oznacza wzrost o 13 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim sondażem. Duże poparcie uzyskałby również wśród osób w wieku 30–39 lat, gdzie popiera go 26% ankietowanych. Jednocześnie jego popularność pozostaje niska wśród starszych wyborców – jedynie 3% w grupie 60 lat i więcej oraz 5% w przedziale 50–59 lat deklaruje chęć oddania na niego głosu.

Grzegorz Dróżdż w rozmowie ze Strefą Biznesu porównuje sytuację do kandydatury Donalda Trumpa. Kluczowe dla zrozumienia spadku są jednak zdaniem Dróżdża dane finansowe samej spółki.  

– Podczas wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych kurs akcji Trump Media w dużej mierze reagował na doniesienia o przewadze lub słabych wynikach sondażowych Donalda Trumpa. We wrześniu, po jego nieudanym wystąpieniu w debacie prezydenckiej, akcje spółki spadły poniżej 15 dolarów, by później, aż do dnia wyborów, oscylować w przedziale do 50 dolarów. Ostatecznie, po wygranej kandydata Republikanów, cena akcji ustabilizowała się na poziomie około 35 dolarów – powiedział nam Dróżdż. 

Analityk zauważył, że świat polityki i biznesu w tym wypadku mogą oddziaływać na siebie. Chociaż na razie nie jest tak w przypadku Sławomira Mentzena.

– Podobny scenariusz wydaje się możliwy w Polsce w kontekście kandydata Konfederacji na prezydenta, Sławomira Mentzena, oraz jego spółki Mentzen, która niedawno zadebiutowała na polskiej giełdzie. W ostatnim sondażu poparcie dla Mentzena wzrosło do 13,2 proc. z 10,7 proc. miesiąc wcześniej.

– Na razie trudno jednak mówić o wpływie tego wzrostu popularności na notowania spółki Mentzen. Po początkowym wystrzale kursu akcji w dniu debiutu do poziomu 70 zł, obecnie cena spadła o połowę – do 37 zł. Dodatkowo kurs oraz wolumeny obrotów praktycznie zamarły. Przyczyn tego możemy szukać przede wszystkim w fundamentach spółki, która, pomimo wcześniejszego dynamicznego rozwoju, odnotowała stratę netto w ostatnim zaraportowanym kwartale.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu