Spis treści
Duży wzrost rejestracji samochodów osobowych w Polsce
W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 551,6 tysięcy samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 16 procent w porównaniu do analogicznego okresu roku 2023. Klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym czasie 376,4 tysiąca pojazdów, co oznacza wzrost o 9,3 procent rok do roku. Natomiast klienci indywidualni zakupili 175 tysięcy nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost aż o 34 procent w porównaniu do roku 2023.
Raport przygotowany przez KPMG i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wskazuje wyraźnie, że wzrost rejestracji samochodów osobowych w Polsce w 2024 roku był najwyższy w Europie. Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zaznaczył, że 16-procentowy wzrost jest imponującym wynikiem na tle innych krajów.
Popularność marek premium i alternatywne napędy
W 2024 roku wzrosła również liczba rejestracji samochodów marek premium, osiągając 139 tysięcy sztuk, co oznacza zwyżkę o blisko 20 procent rok do roku. W tym samym czasie zarejestrowano 344 tysiące samochodów marek popularnych, co stanowi wynik o 12 procent wyższy w porównaniu do roku 2023.
Wzrost rejestracji samochodów z napędami alternatywnymi był jeszcze bardziej imponujący. W 2024 roku zarejestrowano 280 tysięcy takich pojazdów, co oznacza wzrost o 27 procent w porównaniu do roku poprzedniego. Przemysław Szywacz z KPMG zauważył, że głównym czynnikiem wzrostu w tym segmencie były pojazdy z napędami hybrydowymi.
Problemy w segmencie pojazdów ciężarowych
Pomimo ogólnego wzrostu w rejestracji samochodów osobowych, segment pojazdów ciężarowych odnotował spadek. W 2024 roku zarejestrowano 28 tysięcy nowych pojazdów ciężarowych, co oznacza spadek o 21 procent w porównaniu do roku 2023. Podobna tendencja była widoczna w przypadku przyczep i naczep, których zarejestrowano 17,7 tysiąca, czyli o 31,4 procent mniej rok do roku.
Jakub Faryś zwrócił uwagę, że spadki w segmencie pojazdów ciężarowych są wynikiem trudnej sytuacji w branży transportowej oraz sankcji nałożonych na sprzedaż używanych pojazdów za wschodnią granicę Polski. Podkreślił również, że przejście na napędy zeroemisyjne w tym segmencie będzie dużym wyzwaniem, pomimo 6 miliardów złotych przeznaczonych na dofinansowanie tego procesu.
Nowe programy wsparcia dla elektromobilności
W 2024 roku wyczerpanie budżetu programu Mój Elektryk w ścieżce leasingowej wpłynęło na ograniczenie popytu na samochody elektryczne. Uruchomiony program NaszEauto z budżetem 1,6 miliarda złotych ze środków KPO. Program ten ma na celu sfinansowanie zakupu lub leasingu 40 tysięcy samochodów elektrycznych.
Przemysław Szywacz zauważył, że warunki programu, takie jak ograniczenie beneficjentów do osób fizycznych oraz krótki czas na podpisywanie umów, mogą utrudnić osiągnięcie założonych celów. Obecnie w Polsce znajduje się około 80 tysięcy pojazdów elektrycznych bateryjnych.
– Uruchomiony 3 lutego 2025 roku program NaszEauto o budżecie 1,6 mld złotych ze środków KPO ma pozwolić na sfinansowanie zakupu lub leasingu 40 tys. samochodów elektrycznych (obecnie park samochodów elektrycznych bateryjnych w Polsce to ok 80 tys. pojazdów). Z uwagi na warunki programu tj. ograniczenie beneficjentów do osób fizycznych (w tym prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze) oraz relatywnie krótki czas na podpisywanie umów (do końca I połowy 2026 roku) osiągnięcie tego celu będzie trudne– ocenił Przemysław Szywacz.
Wzrost rejestracji jednośladów
Raport wskazuje również na wzrost rejestracji jednośladów w 2024 roku. Zarejestrowano 39,8 tysiąca motocykli, co stanowi wzrost o 43,4 procent rok do roku, oraz 13,7 tysiąca nowych motorowerów, co oznacza wzrost o 27 procent w porównaniu do roku 2023. Te dane pokazują, że zainteresowanie jednośladami w Polsce rośnie, co może być związane z rosnącą popularnością alternatywnych form transportu.
Źródło: PAP
