Polacy szukają oszczędności na prądzie. Padł rekord zmiany sprzedawców energii wśród odbiorów indywidualnych

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Urząd Regulacji Energetyki poinformował, że we wrześniu br. sprzedawcę prądu zmieniło ponad 3,5 tysiąca klientów w gospodarstwach domowych. To tegoroczny rekord.
Urząd Regulacji Energetyki poinformował, że we wrześniu br. sprzedawcę prądu zmieniło ponad 3,5 tysiąca klientów w gospodarstwach domowych. To tegoroczny rekord. Fot. Karolina Misztal
Rosnące ceny prądu sprawią, że bierzemy sprawy we własne ręce i coraz częściej zmieniamy sprzedawców energii. Urząd Regulacji Energetyki poinformował, że we wrześniu br. sprzedawcę prądu zmieniło ponad 3,5 tysiąca klientów w gospodarstwach domowych. To najwięcej w tym roku.

Spis treści

Ceny energii elektrycznej odbijają się na portfelach Polaków. Według danych GUS, ceny nośników energii, takich, jak węgiel, ropa czy gaz poszybowały w górę aż o 44,2 proc. Choć poprzez częściowe zamożnie cen prądu, w ramach tarczy solidarnościowej, zdaje się, że coraz więcej Polaków szuka oszczędności na własną rękę, a robią to m.in. poprzez zmianę sprzedawcy.

Rekordowa liczba zmian sprzedawców

Urząd Regulacji Energetyki poinformował, że we wrześniu br. sprzedawcę prądu zmieniło ponad 3,5 tysiąca klientów w gospodarstwach domowych. To tegoroczny rekord.

Z kolei w 2022 roku sprzedawcę prądu zmieniło w sumie ponad 18 tysięcy odbiorców indywidualnych (grupy G). W grupach odbiorców biznesowych (grupy A, B i C) w tym czasie dokonano ponad 5,4 tys. zmian.

Polacy szukają oszczędności na prądzie. Padł rekord zmiany sprzedawców energii wśród odbiorów indywidualnych
Źródło: URE

Oprócz rosnących cen prądu, na decyzję o zmianie sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: poziom świadomości klientów i ich motywacja do zmiany, a także sama łatwość dokonania takiej zmiany (brak skomplikowanych procedur) oraz dostępność konkurencyjnych ofert na rynku.

40 proc. odbiorców poza taryfami zatwierdzonymi przez URE

Z danych Urzędu wynika ponadto, że już ponad 6,1 mln klientów w gospodarstwach domowych w Polsce korzysta z wolnorynkowych ofert sprzedawców energii elektrycznej. Oznacza to, że prawie 40 proc. odbiorców korzysta z cenników innych niż taryfy zatwierdzane przez prezesa URE.

Prawie milion Polaków zmieniło dostawcę prądu

Polacy mają możliwość zmiany dostawcy prądu od 2007 roku. Od tego czasu na taki krok zdecydowało się w sumie 965 tys. odbiorców, z czego:

  • 736 tys. w grupach taryfowych G,
  • 229 tys. w grupach taryfowych A, B i C.

Na co zwrócić uwagę wybierając dostawcę?

Urząd przypomina, że prawo do zmiany sprzedawcy jest jednym z podstawowych praw konsumenta, a zarazem ważnym elementem wzmacniania konkurencji na rynku. Jednak wraz z rosnącą liczbą sprzedawców i ofert, pojawiają się podmioty, które stosują nieuczciwe praktyki rynkowe. Dlatego Urząd Regulacji Energetyki przypomina o konieczności uważnego i dokładnego zapoznania się z ofertą i umową, zanim złożymy swój podpis pod dokumentami przedłożonymi przez przedsiębiorcę.

Należy zwracać uwagę m.in. na następujące warunki umowy – poza samą ceną energii elektrycznej:

  • czy oprócz sprzedaży energii elektrycznej oferta zawiera dodatkowe usługi i związane z tym opłaty,
  • na jaki okres zawierany jest kontrakt,
  • na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty,
  • jakie są warunki wypowiedzenia (czy są przewidziane opłaty za wcześniejsze wypowiedzenie umowy), na jakich zasadach będzie odbywać się rozliczenie po upływie okresu obowiązywania oferty.

Zanim zawrzesz umowę z nowym sprzedawcą:

  • zastanów się, czy ta oferta jest dla Ciebie korzystna,
  • dokładnie przeanalizuj wszystkie dokumenty, w tym umowę, przed ich podpisaniem,
  • upewnij się, czy na przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach widnieją dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca.

Uwaga! Umów nie zawieramy w domu

Od 3 lipca 2021 r. obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych.
Oznacza to, że przedsiębiorstwa energetyczne nie mogą już zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z odbiorcami w gospodarstwach domowych (np. podczas wizyty przedstawiciela w domu odbiorcy). Wprowadzanie zakazu zawierania umów sprzedaży gazu i energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorstwa nie ogranicza jednak możliwości zawarcia takiej umowy na odległość (np. telefonicznie) czy w punkcie sprzedawcy umiejscowionym np. w galerii handlowej.

Umowa na odległość

W przypadku zawierania umowy na odległość mamy kilka dodatkowych możliwości:

  • sprzedawca powinien poinformować nas na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i przekazać Ci wzór tego oświadczenia,
  • możemy odstąpić od umowy zawartej na odległość, tj. np. przez telefon, w terminie 14 dni od jej zawarcia bez podawania przyczyn i bez ponoszenia żadnych kosztów z tego tytułu.

Szczególną ostrożność należy zachować, gdy:

  • na dokumentach niewidoczne są dane firmy, jaką ktoś reprezentuje,
  • nie jesteś w stanie zweryfikować jaką firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy,
  • jesteś namawiany do szybkiego podpisania umowy, np. pod pretekstem promocji,
  • sprzedawca obiecuje Ci niższą stawkę opłaty za energię/gaz, ale nie informuje o innych dodatkowych opłatach i karach oraz dodatkowo płatnych usługach (np. dodatkowym ubezpieczeniu),
  • jesteś proszony o pokazanie ostatniego rachunku za energię/gaz (na rachunku można sprawdzić informacje o rodzajach usług i opłatach za te usługi) i dano Ci do podpisania kilka lub kilkanaście dokumentów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - Sytuacja na rynku pracy w 2023 roku

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie