Zostawmy na boku laureatów Konkursu Godła Teraz Polska. Otrzymają oni jeszcze niejedną nagrodę za swe zaangażowanie, produkty oraz usługi made in Poland. Skupmy się na raporcie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, wykonanym przez agencję badawczą ASM Research Solutions Strategy, który to tygodniami będzie przykuwał uwagę managementu wielu firm badawczych. Mówi on bowiem de facto o tym, że Polacy znaleźli nowy sposób na okazywanie patriotyzmu. O co chodzi dokładnie?
Jak można okazywać przywiązanie do ojczyzny?
Gdyby zebrać kilka osób i zapytać je, czym jest patriotyzm, to zapewne, każda udzieliłaby innej odpowiedzi. Ktoś powiedziałby, że to gotowość do oddania życia za ukochany kraj – tak było ze 200 lat (powstań i walk), odkąd Rosjanie, Niemcy i Austriacy uznali w XVIII wieku, że trzeba podzielić Polskę. Ktoś inny wskazałby jednak na przywiązanie do Kościoła, który od czasu chrztu Polski w 966 roku stanowi element polskiej kultury narodowowyzwoleńczej. Znajdą się też kibice, którzy powiedzą, że patriotyzm to malowanie się na biało-czerwono i śpiewanie schodzącym z boiska milionerom nieformalnego hymnu polskiej piłki nożnej: „Polacy nic się nie stało, Polacy nic się nie stało...”
Większość przedsiębiorców, gdyby ich spytać o to, czym dla nich jest patriotyzm, odpowie: dajemy Polakom pracę, dokładamy się najwięcej do wzrostu produktu krajowego brutto (PKB) i rozsławiamy Polskę na cały świat.
Niemal co trzeci Polak przejawia swój patriotyzm, wybierając to, co polskie
Raport Teraz Polska skupił się jednak na konsumentach. Znajdziemy wśród nich każdą z kategorii wymienionych wcześniej grup. Według badania Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, w 2024 r. aż 30 proc. Polaków uważa kupowanie rodzimych produktów za wyraz patriotyzmu. Stanowi to wzrost o 3,2 punktu proc. w porównaniu do 2023 r.
Na pytanie, czym jest patriotyzm dla współczesnych Polaków, aż 62,6 proc. wskazało dumę z bycia Polakiem, natomiast dla 51,6 proc. badanych ważne jest przywiązanie do polskiej kultury i historii. Co ciekawe, 42,1 proc. respondentów utożsamia patriotyzm z gotowością do obrony kraju, czyli pod tym względem niewiele zmienia się od setek lat.
Zagraniczna konkurencja ma powody do niepokoju?
Czy takie wyniki badania to powód do niepokoju dla zagranicznych firm oferujących swe produkty i usługi Polakom? Niekoniecznie, przecież wystarczy, by produkowały te dobra na terenie Rzeczpospolitej, płaciły podatki do polskiego skarbca i zatrudniały Polaków, a większość z respondentów wybaczy fakt, że część zysków będzie transferowana za granicę. Wiemy jednak, że nie zawsze te zagraniczne inwestycje są tak korzystne, a w czasach kryzysu, coraz więcej osób zwraca uwagę na to, czy kupując dany produkt, pomaga też swojej gospodarce.
Wciąż nie jest jednak aż tak kryzysowo, skoro również zgodnie z omawianym raportem aż 87,3 proc. badanych twierdzi, że podczas codziennych zakupów ważna jest przede wszystkim jakość produktu. Na drugim miejscu jest już jednak cena – 76,4 proc., a od niej blisko już zachowań plemiennych skupionych na ochronie rodziny, najbliższych przyjaciół, dobra wspólnego, narodu. Jak blisko? Od 2023 roku do 2024 roku jest bliżej aż o 3,2 proc.
Tu sprawdzisz, kto odebrał certyfikat Konkursu Godła Teraz Polska, a tu znajdziesz pełną listę: laureaci Konkursu Godła Teraz Polska.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
