Policja wysyła SMS-y do setek tysięcy Polaków. Sprawdź, kto je otrzyma i z jakiego powodu

Bartłomiej Ciepielewski
Nawet kilkaset tysięcy Polaków mogło otrzymać wiadomości od oszustów podszywających się pod Inpost lub PGE
Nawet kilkaset tysięcy Polaków mogło otrzymać wiadomości od oszustów podszywających się pod Inpost lub PGE StockSnap/Pixabay.com
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości rozpoczęło kampanię informacyjną, podczas której wysyła wiadomości e-mail i SMS do osób, które mogły paść ofiarą internetowych oszustów, podszywających się pod PGE lub InPost. Komunikaty przesyłane z numeru +48 669 979 971 mogą trafić do kilkuset tysięcy Polaków.

CBZC poszukuje osób poszkodowanych przez szajkę, która przeprowadzała SMS-owe ataki na polskie numery telefoniczne. Sprawa dotyczy wiadomości o rzekomo nieopłaconych paczkach, wstrzymaniu dostawy czy planowanym wyłączeniu prądu. Nadawcy podszywali się pod InPost lub PGNiG, dodając do treści link z wirusem.

W celu ustalenia wszystkich osób pokrzywdzonych została przeprowadzona kampania informacyjna polegająca na rozesłaniu wiadomości SMS z numeru 48 669 979 971 oraz wiadomości e-mail do osób zidentyfikowanych jako osoby, które otrzymały SMS z w/w treściami - informuje Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości.

Sprawa może dotyczyć co najmniej kilkuset tysięcy Polaków. Postępowanie obejmuje fałszywe wiadomości rozsyłane od 9 grudnia ubiegłego roku do 13 stycznia bieżącego roku. Osoby, które straciły pieniądze po kliknięciu w link do fałszywej strony, powinny zadzwonić pod numer 47 8356551 (godz. od 8 do 14) lub napisać wiadomość na adres [email protected].

Niestety, z naszych informacji wynika, że oszustwa "na InPost" i "na PGG" nadal są przeprowadzane. Często jednak nasze smartfony od razu po otrzymaniu podejrzanej treści przekierowują ją do folderu ze spamem.

Jak działają internetowi oszuści?

Oszuści mają rozmaite sposoby na wyłudzenie danych i regularnie je modyfikują, przez co wykrycie podstępu nie jest takie łatwe. Ostatnio, w związku z inflacją i rosnącymi cenami energii, wzrosła liczba fałszywych wiadomości o niezapłaconych rachunkach. Przed nadchodzącymi świętami pojawia się także coraz więcej prób wyłudzenia danych na "nieopłaconą paczkę".

Sposób ten polega na tym, że trafia do nas wiadomość o konieczności zapłaty z linkiem do fałszywej witryny, która do złudzenia może przypominać serwisy wykorzystywane do płatności. Na witrynie znajdziemy formularz, w którym trzeba wpisać numer karty płatniczej wraz z kodem CVV. Po uzupełnieniu tych danych nasze konto może zostać wyczyszczone z pieniędzy.

Druga metoda dotyczy sprzedaży produktów np. na portalach aukcyjnych. Oszuści informują nas, że chcą kupić nasz produkt, załączając w treści fałszywy link. Adres rzekomo kieruje do strony, za pomocą której można odebrać pieniądze. W rzeczywistości witryna służy do wyłudzenia danych, które zostaną wykorzystane do internetowej kradzieży środków finansowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu