Dla firm ubezpieczeniowych stanowi to spore zaskoczenie, bo akurat z usługami bankowymi czy innymi finansowymi nie mamy oporów; komputer czy smartfon już przedtem stawały się głównym narzędziem do kontaktów z bankiem, a w pandemii ten proces jeszcze przyspieszył.
Mimo ograniczeń związanych z COVID polisy wolimy kupować w biurach ubezpieczycieli a nie online
Tymczasem opierając się przykładowo na danych finansowych CUK Ubezpieczenia, widać to zjawisko jak pod lupą. Klienci tego multiagenta w pierwszej połowie br. wydali na składki w punktach stacjonarnych 3,5 raza więcej niż w pierwszej połowie 2019 r., a w odniesieniu do polis obsługiwanych przez Internet ten wzrost był zaledwie o 30 proc.
Dlaczego doradca w agencji?
Co jest powodem, dla którego mimo rozwoju narzędzi internetowych i porównywarek Polacy nadal wolą zakupić ubezpieczenie bezpośrednio u Doradcy?
– Ubezpieczenia to produkty, które wymagają specjalistycznej wiedzy: obeznania w rynku, umiejętności ocenienia ryzyka, analizy Ogólnych Warunków Ubezpieczeń itd. Nie dziwi więc fakt, że klienci wciąż preferują tradycyjną formę zakupu. Korzystając z usług multiagencji ubezpieczeniowej mogą połączyć szybkość przeanalizowania rynku jaką oferuje porównywarka z profesjonalnym doradztwem agenta ubezpieczeniowego – mówi Maciej Kuczwalski, członek Zarządu CUK Ubezpieczenia. – Pandemia przyczyniła się do przyspieszenia cyfryzacji segmentu ubezpieczeń. Jednak jak pokazuje nasze doświadczenie, w tym wszystkim ważny jest element ludzki. Doradcy ubezpieczeniowi mają wypracowane wieloletnie relacje ze swoimi klientami, znają już ich potrzeby i oczekiwania – dodaje Maciej Kuczwalski.
WARTO WIEDZIEĆ. Kliknij i przeczytaj!
Firmy ubezpieczeniowe w tej sytuacji są skłonne rozwijać model hybrydowy, łączący obsługę tradycyjną z obsługą online – najlepiej płynnie. W Internecie można bowiem zapoznać się ogólnie z ubezpieczeniami określonej kategorii, porównać ceny – ułatwiają to coraz powszechniejsze i doskonalsze narzędzia typu porównywarki – a potem, już po konsultacji osobistej z agentem czy innym doradcą ubezpieczeniowym, polisę można obsługiwać przez internet. Na wzór choćby sposobu w jaki korzystamy z kont bankowych.
Porównywarka online to nie wszystko
Na pewno nikogo kto kupuje polisę nie trzeba specjalnie przekonywać do potrzeby korzystania z porównywarek. Porównywarki online są w stanie w ciągu chwili porównać oferty kilku lub kilkudziesięciu ubezpieczycieli.
Co dalej? Tutaj pojawia się właśnie miejsce dla tradycyjnie związanego z obsługą polis agenta ubezpieczeniowego lub innego doradcy z tego zakresu. Ale nawet oni – zwłaszcza multiagenci działający na rzecz kilku towarzystw ubezpieczeniowych, korzystają z porównywarek.
– Należy pamiętać, że rola agenta ubezpieczeniowego nie kończy się na znalezieniu najlepszej oferty. Musi on ją jeszcze przeanalizować, a do tego jest potrzebna znajomość produktów ubezpieczeniowych. Każdy ubezpieczyciel ma swoje ograniczenia odpowiedzialności, inne sumy ubezpieczenia, inne opcje dodatkowe. Doradca w każdej chwili jest do dyspozycji klienta, nie tylko na etapie sprzedaży polisy, kiedy odpowiada na pytania i rozwiewa wątpliwości. Do doradcy możemy się zgłosić w przypadku szkody, podpowie on co należy zrobić, gdzie zgłosić i jakie dokumenty wypełnić. Przypomni nam o tym, że nasza polisa się kończy i należy ją odnowić – wyjaśnia Maciej Kuczwalski,
